"Moeilijke" audio tracks quantizen?

Iggy

Ingeburgerd
Wie weet er een goede plug of programma om audio te quantizen? Ja, dingen als drums en bas is een fluitje van een cent, dat kun je zelfs met iets als Hitpoints uit Cubase. Maar audio tracks zoals piano, gitaar en harp krijg ik niet gequantized, terwijl er toch maar weinig mensen zijn (incl. ikzelf) die die dingen strak kunnen inspelen.
Dus: help! Verlos mij van slapeloze nachten met een gouden tip!

Groeten,
Iggy

het ritme van de gewenste noten inbrengen in een beatbox van magix music maker , die beatbox exporteren als midi, die midi importeren in cubase, en dan alleen nog de juiste toonhoogte aanduiden ...

ofwel het ritme in fruityloops (fruity studio) maken en exporteren als midi, is ook redelijk simpel ...

Hee bedankt voor je reaktie. Maar ik snap je antwoord niet helemaal. Importeer MIDI in Cubase en quantize daarmee audio tracks? Bedoel je een MIDI tempo map of iets dergelijks? Maarre.. daar kun je toch geen audio mee quantiizen? Je audio track loopt gewoon lekker door op z'n eigen tempootje terwijl de MIDI tracks (events) meelopen met de tempo map. Tenzij je de audio in allemaal kleine stukjes snijd (Hitpoints bij Cubase), maar goed dat werkt niet met gitaartracks e.d. omdat de detectie niet exact de goede attackpunten weet te pakken om nog maar te zwijgen van de resulterende kliks die dit gesnij oplevert.
Dus wacht ik nog steeds op de gouden tip, denk ik..
Groetjes, Ignace

Die ''hitpoint's'' sensitivity is in te stellen hoor....
EN je kunt ook zelf hitpoints weg zetten als ik me niet vergis.

Uiteraard.. Maar Hitpoints werkt alleen bij dingen als drumstracks enzo, met een duidelijke attack en een decay. Zelfs als je alle Hitpoints handmatig neer zou zetten (een godsgruwelijk karwei..) dan nog heb je er niets aan bij gitaar of harp tracks. Nadat je de track "gesliced" hebt, worden de deeltjes t.o.v. elkaar verschoven door de Quantize funktie, waardoor je klikken en tikken krijgt, omdat de klank nog lang niet is weggestorven als-ie afgeknipt wordt. Zelfs met crossfades krijg je dat niet meer goed. Kortom: Hitpoints werkt gewoon kwalitatief niet goed voor dit soort tracks.

Please, heeft er iemand nog een goed alternatief?!?=(

Je track met midi inspelen, dat quantizen en dan dat weer afspelen en als audio opnemen?

ik doe het op de moeilijke manier. knippen en plakken.
in logic maak ik een kliktrakwaar onder ik zo goed mogelijk de audio onder leg. en dan knip ik de stukken gewoon door midden en verschuif ik ze. de geknipte audio fragmenten zijn non-destructief geknipt zo kan je dus de gaten weer opvullen door de vorige sample iets te verlengen en de sample daarna het begin wat langer maken.

bij gitaar werkt dit prima. eventueel een crossfade als je de overgang hoort maar meestal hoor je die niet. hoe het bij piano werkt weet ik niet. heb ik nooit uitgeprobeert.

Je track met midi inspelen, dat quantizen en dan dat weer afspelen en als audio opnemen?

Bij deze oude bekende methode kan ik me alleen aansluiten....

Het lijkt erop dat ik de moeizame methode van EDP maar eens moet proberen.. Ik zal ook eens naar Fruityloops kijken, maar ik vermoed dat dat op hetzelfde neerkomt als de Hitpoints in Cubase. Maar wie weet.. Iedereen bedankt! Behalve dan de wise guys die tijd teveel hebben en de forums afstruinen met melige antwoorden.. Vervelen jullie je niet ontzettend? Hier komt ongetwijfeld ook zo'n slim antwoord op, maar ik ga maar verder met muziekmaken..
Groetjes, Ignace

Re: "Moeilijke" audio tracks quantizen?

Origineel geplaatst door Iggy

Dus: help! Verlos mij van slapeloze nachten met een gouden tip!

vergeet het quantizen van audio.
tip :
elke dag een half uurtje op een metronoom meespelen

Origineel geplaatst door Iggy
Vervelen jullie je niet ontzettend?

ik verveel me nooit, ik heb gewoon vrije tijd te over :mexico:

anyway, na je antwoord snap'k je vraag niet meer ze, maar als je bedoelt dat je de nootlengte en plaats ervan niet goed kan aangeven in cubase dan is het toch wat ik dacht, en dan speel je dat af via midi-out en neem je dat als audio op wat er dan uit je instrument komt (zoals fuse zei)

anders heb'k niet echt door wat je vraag is :confused:

greetz, despe

Tsja, je vraag was ook niet zo heel erg duidelijk denk ik.

En wat je wilt is volgens mij best wel moeilijk. Want bij gitaar en piano heb je overlappende noten meestal. En als je daar in gaat knippen en plakken dan loop je mank. Want je neemt die losse noten op maar het geheel.
En als je niet zo strak speelt helpt repeteren ook wel.

Wat je ook kunt doen is het in een loopje zetten en dat opnemen. Sommige programma's ondersteunen dit automatisch en kun je al die takes over elkaar heen leggen en per stuk de beste eruit pikken. Maar het blijft allemaal een kwestie van compromissen.

Tja, wat communicatiemisverstandjes hier en daar. Never mind. Maar het begint erop te lijken dat ik het quantizen van audio inderdaad wel kan vergeten. En dat ik die tijd beter kan steken in het fatsoenlijk leren bespelen van mijn instrument. En dat ik minder moet vragen van mijn software en meer van de inspelende muzikaten..
Het zij zo!
Groet van Iggy.

Zo is het altijd al geweest hoor. ;)

Maar ze zijn druk bezig om allerlei dingen te verzinnen, maar een echte muziekant is gewoon niet te vervangen. ;)

Probeer eens de Phatmatik Pro VST van Bitshift audio, daarin kan je audio tracks laden (WAV) slicen, afspelen onder je keyboard en nog eens pitchen dmv je keyboard...

Grtz,

Boogieman

Kan iemand het principe van audio quantizen uitleggen?
Midi snap ik wel.
Neem piano op op midispoor, quantisize en alles staat lekker in de maat .
Maar audio????
Hoe werkt dat?
En in wat voor situatie gebruik je dat eigenlijk?

is het zelfde als het quantiseren van midi data. alleen heb je het probleem dat je een"vast geheel hebt" dus je zult moeten zoeken naar adnere mogelijkheden. knippen en plakken in combi met crossfades is een oplossing ook zijn er tal op fft gebaseerde toepassingen waarvan er een hoop gewoon niet (goed) werken.

Origineel geplaatst door EDP
is het zelfde als het quantiseren van midi data. alleen heb je het probleem dat je een"vast geheel hebt" dus je zult moeten zoeken naar adnere mogelijkheden. knippen en plakken in combi met crossfades is een oplossing ook zijn er tal op fft gebaseerde toepassingen waarvan er een hoop gewoon niet (goed) werken.

Dus worden er stretch en shift technieken gebruikt om dit voor elkaar te krijgen.

jep en vaak klinkt het daarom niet echt goed bij die proggies (vindt ik) en daarom doe ik het liever handmatig

Back