Jupiter 4

Status
Please reply by conversation.
Er staat met regelmaat een JP-4 op MP, maar de pseudo verkoper uit A'dam (die onder een ander account) bied ook steeds een Yamaha CS-15 aan.
Nooit een reactie ondanks bod vraagprijs of zelfs meer :?
Hoe zielig kun je wezen :stupid

er zijn er idd veel te veel te koop,en die niet verkocht geraken

Overgeschatte synth omwille van zen jupiter naam,het is maar 1 vco en 4 voices,hoe goed die verder ook moge klinken.

jezus, wat een prijzen. Ik kan me nog goed herinneren dat ze voor 400 euro gingen.

Overschatte synth? Ik vind van niet. De klank is heel krachtig en kenmerkend. Je hebt echt niet altijd 16 stemmen en 3 oscillatoren nodig. Het is een lastig, karaktervol beest dat je moet zien te temmen en dat moet je maar net willen. Een Jupiter 6 vind ik een nogal dun klinkende bak, die inspireerde me echt niet. Een 8 klinkt natuurlijk erg fraai en heeft ook veel opties maar klinkt niet zo stevig als de 4. Erg mooie synth, maar voor mij echt niet die 8000 euro waard die men er tegenwoordig voor vraagt.

Overschat wat betreft prijs in verhouding tot de mogelijkheden/sound (1vco synth).

je kan onmogelijk het effect of karrakter of hoe je het wil noemen van 2 osc die tegelijk door een filter gaan met 1 enkel osc nabootsen.

de klank is krachtig en kenmerkend voor een 1-vco synth maar verder dan dat gaat het ook niet, je bent ook heel snel rond kwa mogelijkheden.

Nee maar dat hoeft ook niet altijd, er zijn genoeg synths die dat wel doen.
Als het over de klank gaat dan is wel duidelijk dat de jupiter-4 klinkt als geen ander, ook al zijn de functies beperkt. Natuurlijk had ik ook graag een 8-stemmige 2 VCO versie gehad... maar de beperking is ook weer heel kenmerkend voor de klank. Juist dat kale van de enkele VCO met dat vreemde, zeurderige filter (IR3109 versie) .. tja dat heeft toch iets. Zulke zaagtanden en hol- klinkende blokgolven haal je niet snel ergens anders uit.

Je kan het ook wel vergelijken met de Korg ms10 vs ms20, die 20 heeft ook veel meer mogelijkheden maar de rauwe 1VCO klank van de 10 klinkt zo veel krachtiger, dat kan je ook niet uit een 20 halen.

Over het algemeen vind ik de prijzen de laatste paar jaren echt veel te hoog geworden, van zowel de jupiters als de juno's en veel andere instrumenten zoals de TR- reeks.

ik wist niet dat een MS-10 anders klinkt als een MS-20,nooit gehad.

Ik zie de Jupiter 4 nog wel iets terugkomen in prijs in de nabije toekomst of gewoon onverkocht dus meer aanbod,maar vele jaren later zal die toch hoger gaan eenmaal ze herverdeeld zijn

Momenteel zijn er veel te veel te koop en dat is een slecht teken.
Ik heb nooit zoveel Jupiter 4's gezien te koop als nu,terwijl ze vroeger erg zeldzaam waren.

Is ook onzin dat verschil tussen ms10 en 20
Heb beiden meermaals gehad , ook naast elkaar staand
Prijzen van "vintage" zijn zeepbel , totale onzin tegenwoordig in de trumpwereld
Zou er echt niet intrappen
Zag moog sonic six voor 8000 vraagprijs en zo, lijkt wel diamantenhandel

Ik heb een tijdje een ms10 naast mijn ms20 v2 gehad. De 10 had meer punch in een directe vergelijking (zoveel mogelijk zelfde settings). Wellicht dat een 20 met IC35 filter meer in de buurt komt? Toch maar weer eens een 10 kopen....

Er is inderdaad verschil in de soorten ms20
En de ms10 heeft een pwm mogelijkheid
En de ene ms is net iets anders dan de ander
Maar met zelfde filtertype heb ik geen noemenswaardige verschillenbemerkt ( oude discussie, zijn div topics aan gewijdt hier op het forum)

nou, heb een aantal ms10's en ms20's gehad en ook de 35IC versie van de 20 was veel minder krachtig dan de ms10, los van de pwm. het verschil was aanzienlijk, dat was vooral goed te horen in een mix.

Maargoed, we dwalen af mede dankzij mijn vergelijking met de ms10/20.

Nu zie ik de laatste tijd inderdaad wel wat meer jupiter-4's te koop staan, waarschijnlijk mensen die het geld ruiken. Zelf twijfel ik ook af en toe of ik hem zal verkopen omdat hij weinig wordt gebruikt. Maar dat zet ik hem weer eens aan en merk dan weer wat een mooie synth het is.

We dwalen inderdaad af door in een Jupiter4 thread over de MS te praten.
Maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar het verschil in klank.
Ik heb zelf maar 1 MS20 en ook nooit een andere gehad dus ik weet er met mijn oortjes niets van.
Vanwege mijn nieuwsgierigheid deze thread:

titel: "Korg MS20 filter demo's"

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1940349#post1940349

Status
Please reply by conversation.
Back