Problemen met Casio LK-280

Robi

Hega
Heb onlangs een Casio LK-280 aangeschaft.

De functie van oplichtende toetsen leek mij wel interessant (ondermeer voor baslijnen, leads etc).

Nu zit ik ondermeer met het volgende.

Zou ik vanuit Ableton 9 ook bepaalde partijen (via mid-out oid) naar de Casio LK-280 kunnen sturen (en dat deze dan reageert dmv oplichtende toetsen?)?

Weet helemaal niet eens of dit mogelijk is uberhaupt; vraag het me echter toch wel even af.

Tot dusver is het mij dan ook nog niet gelukt.

Laatst gewijzigd:
Weet eigenlijk niet of dit de juist plek is om de volgende vraag te stellen, maar ben er toch even benieuwd naar.
Zijn er ook programma's, plugins oid die zelf bepaalde muziekpartijen (zoals bas, leads etc) kunnen genereren (aan de hand van bepaalde akkoorden oid) en/of correcties kunnen aanbrengen (als een bepaalde partij off-tune/kakafonisch klinkt)?

Weet dat deze vraag wellicht wat bijzonder is; heb in het verleden echter weleens bepaalde dingen hierover gelezen mbt deze vraag.

Het lijkt me te lukken, maar als ik een plugin inlaad, werkt het op de één of andere manier weer niet....

Wie heeft trouwens nog meer ervaringen met de LK-280?

de jostiband? :D (sorry dat was een inkoppertje)
(volgens mij is dat best een leuk ding die LK-280 ook nog met sampler erin)

wat voor plugin? als je een instrument/synth plug op je kanaal zet, dan heb je toch een MIDI device op die track die alleen MIDI input nodig heeft.

Die kan dan geen output meer sturen.

Als er geen VST in staat kan je in het vakje bij I/O (in/out boven de sends) "MIDI To" de LK-280 selecteren.
Als er een VST in staat veranderd dat vakje MIDI TO naar AUDIO TO en kan je dus alleen de audio van die VST ergens naar toe routen.

Als je die keyboard lampjes op een VST kanaal wil zien kan je het beste gewoon dat kanaal met die VST kopieeren naar een nieuw kanaal (met CMD+D als je het kanaal geselecteerd hebt) de VST weghalen en de MIDI TO naar de casio zetten.

En kan deze LK-280 ook bijvoorbeeld zelf lead-partijen genereren (bijv aan de hand van bepaalde ingespeelde akkoorden of baslijnen oid)?

lijkt me niet, meestal doen ze alleen accompaniment toch? Anders hoef je helemaal niks meer zelf te doen :koffie:

Je kan wel een MIDI Scale op je ableton kanaal zetten waar de casio zit (zit in de MIDI effects aan de linker zijkant) kan je gewoon random wat noten spelen en dan klinkt het altijd goed ;)

wat voor plugin? als je een instrument/synth plug op je kanaal zet, dan heb je toch een MIDI device op die track die alleen MIDI input nodig heeft.

Die kan dan geen output meer sturen.

Als er geen VST in staat kan je in het vakje bij I/O (in/out boven de sends) "MIDI To" de LK-280 selecteren.
Als er een VST in staat veranderd dat vakje MIDI TO naar AUDIO TO en kan je dus alleen de audio van die VST ergens naar toe routen.

Als je die keyboard lampjes op een VST kanaal wil zien kan je het beste gewoon dat kanaal met die VST kopieeren naar een nieuw kanaal (met CMD+D als je het kanaal geselecteerd hebt) de VST weghalen en de MIDI TO naar de casio zetten.

lijkt me niet, meestal doen ze alleen accompaniment toch? Anders hoef je helemaal niks meer zelf te doen :koffie:

Je kan wel een MIDI Scale op je ableton kanaal zetten waar de casio zit (zit in de MIDI effects aan de linker zijkant) kan je gewoon random wat noten spelen en dan klinkt het altijd goed ;)

Was nog helemaal vergeten om te reageren op je vragen.
De plugins waar ik het over had, zijn softsynrhs.

Bedankt voor je tip over Band in a box.

Is er trouwens ook iemand bekend met Autotune (Antares) en/of Celemony Melodyne?

Melodyne heb ik ooit gebruikt omdat je er menselijke zang mee zou kunnen imiteren. Maar dat klonk naar niks, zeker vergeleken met Vocaloid, wat ook niet al te ideaal is, maar met de nodige moeite aardig in de buurt komt. Verder geloof ik dat het programma ook een gescande muziekpartituur om kan zetten naar MIDI. Dat werkt wel, maar een beter programma (en niet al te duur) is Smartscore Midi Edition van MUSITEK. Maar als je bijvoorbeeld klassieke muziek (de partituur dan) zou willen omzetten naar midi blijkt dat van heel veel stukken al een midi-versie bestaat. Soms heel aardig gedaan en iig vaak een goed uitgangspunt voor verdere bewerking in je DAW.

Is er trouwens ook iemand bekend met Autotune (Antares) en/of Celemony Melodyne?

Ik heb de basic versie van Melodyne, daar kan je inderdaad een audiotrack door Melodyne in midi laten omzetten.
Je kan in die versie ook als je een audiotrack importeert en geen idee hebt van het tempo even in melodyne inladen en dan vertelt het programma welk tempo de track heeft.
Voor stem bewerking ben ik zelf pas op onderzoek geweest maar dan heb je de duurdere versie nodig (ik geloof 299 euro) en dan kan je formant shifting doen.
Antares is nog iets duurder.
Ik kwam little alterboy tegen voor een schappelijke prijs en op yt klonk het goed maar ik weet niet of dit iets is wat je zoekt.

Als je een ipad hebt en je zoekt iets om je stem wat meer in tune te krijgen dan is improvox voor weinig geld een oplossing, dan kan je ook je stem in een koortje laten klinken of wat effecten erop zetten.
Je sluit de Ipad aan op je geluidskaart en je neemt het op of met studiomux kan je het via je usb direkt op een track in je daw zetten als een vst.
https://www.youtube.com/results?search_query=improvox

Ik heb de basic versie van Melodyne, daar kan je inderdaad een audiotrack door Melodyne in midi laten omzetten.

Ableton kan dit zelf ook (vanaf versie 9 en hoger) als je een audiofile hebt kan je er met de muis en CMD/muisknop op klikken en kan je Convert MIDI to harmony, convert MIDI to melody of convert drums to MIDI doen. Dan maakt die automatisch een nieuwe MIDI track aan met die audio geconverted naar MIDI. Werkte een beetje shabby toen ik het probeerde...beetje pielen op het keyboard om een melodietje te achterhalen gaat sneller denk ik :koffie:
Wel handig om bv grooves uit ritmes te halen ofzo maar daar heeft ableton ook al een andere functie voor.

Ha ik wist helemaal niet dat die little alterboy dat soort dingen kon doen....ik dacht dat het een soort voice chorus doubler was ofzo...zat in dat soundtoys kerstpakket van ze toch

Back