Het grote plugin discount topic!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
op de izotope site (en pluginboutique) is nu een megadeal aan de gang, ik heb zelf bijvoorbeeld een crossgrade gekocht naar Ozone8 advanced en Neutron8 advanced, de prijzen zijn op dit moment gehalveerd voor de maand maart. Aanrader!

op de izotope site (en pluginboutique) is nu een megadeal aan de gang, ik heb zelf bijvoorbeeld een crossgrade gekocht naar Ozone8 advanced en Neutron8 advanced, de prijzen zijn op dit moment gehalveerd voor de maand maart. Aanrader!

toch maar even op mijzelf quoten aangezien er niet echt topics hier zijn over ozone en neutron, maar ik heb me vandaag eens flink verdiept in neutron2 en een uur of 6 geoefend met neutron, maar dat is me toch wel een partij indrukwekkend zeg. Ozone spreekt voorzichzelf , maar voor je mix is neutron toch wel een enorme hulp en timesaver met revolutionaire ideeen (zoals die visual mixer en de track assistent die op basis van je audio en referentietracks al een basis setup voor je maakt van waaruit je kunt starten) en het klinkt ook nog eens fantastisch inclusief dingen als soft saturation of vintage compression.

Mocht je twijfelen, dan is deze maand echt het moment om toe te slaan, izotope heeft vele bundels nu in de aanbieding en het scheelt echt heel veel geld om het nu te kopen
normaal is die bundel 698 euro in de winkels, maar nu is die dus de helft van de prijs in maart. Je kunt ook de advanced bundel krijgen voor 243 euro als je al 1 van de standard izotope producten in je bezit hebt. (in mijn geval was dat stutteredit), dan ben je nog goedkoper uit.

toch maar even op mijzelf quoten aangezien er niet echt topics hier zijn over ozone en neutron, maar ik heb me vandaag eens flink verdiept in neutron2 en een uur of 6 geoefend met neutron, maar dat is me toch wel een partij indrukwekkend zeg. Ozone spreekt voorzichzelf , maar voor je mix is neutron toch wel een enorme hulp en timesaver met revolutionaire ideeen (zoals die visual mixer en de track assistent die op basis van je audio en referentietracks al een basis setup voor je maakt van waaruit je kunt starten) en het klinkt ook nog eens fantastisch inclusief dingen als soft saturation of vintage compression.

Mocht je twijfelen, dan is deze maand echt het moment om toe te slaan, izotope heeft vele bundels nu in de aanbieding en het scheelt echt heel veel geld om het nu te kopen
normaal is die bundel 698 euro in de winkels, maar nu is die dus de helft van de prijs in maart. Je kunt ook de advanced bundel krijgen voor 243 euro als je al 1 van de standard izotope producten in je bezit hebt. (in mijn geval was dat stutteredit), dan ben je nog goedkoper uit.

Gebruik ze beiden ook eigenlijk altijd. :okdan::okdan::okdan:

Thanks voor de tip op de Izotope plugins. Ik zat er al een tijdje op te wachten. Direct mijn slag geslagen.

Ik twijfel sowieso of ik de O8N2 bundle wel moet kopen, maar deze maand zou ik deze - omdat ik Stutter Edit al heb - voor $250 (~ €204) kunnen kopen.
En Music Production Suite (O8N2 bundle + RX 6 Standard + VocalSynth + Nectar 2 Production Suite + Trash 2 Expanded) voor $350 (~ €285). Dan heb je dus voor slechts ca. €80 RX 6 Standard, VocalSynth, Nectar 2 Production Suite en Trash 2 Expanded erbij. Zijn die voor een bedrag van € 80 wel de moeite waard?

En waarom zou ik O8N2 überhaupt willen hebben? Wat vind je er zo goed aan? Vind je producties daarmee wellicht beter klinken? Dat laatste betwijfel ik namelijk.
Nou ja, ik heb nog even om te beslissen of ik wel of niet koop.

Ik twijfel sowieso of ik de O8N2 bundle wel moet kopen, maar deze maand zou ik deze - omdat ik Stutter Edit al heb - voor $250 (~ €204) kunnen kopen.
En Music Production Suite (O8N2 bundle + RX 6 Standard + VocalSynth + Nectar 2 Production Suite + Trash 2 Expanded) voor $350 (~ €285). Dan heb je dus voor slechts ca. €80 RX 6 Standard, VocalSynth, Nectar 2 Production Suite en Trash 2 Expanded erbij. Zijn die voor een bedrag van € 80 wel de moeite waard?

En waarom zou ik O8N2 überhaupt willen hebben? Wat vind je er zo goed aan? Vind je producties daarmee wellicht beter klinken? Dat laatste betwijfel ik namelijk.

Als je twijfelt zou ik het niet doen. Ik heb de upgrade van Ozone 7 en Neutron naar 8 en versie 2 gelijk gehaald toen die uitkwam omdat ik er gelijk voordeel uit dacht te halen en dat is in mijn situatie ook het geval.

Ik vind de Tonal Balance Control erg handig en ook de track assistant in neutron 2 vind ik erg bruikbaar als startpunt. En het klinkt eigenlijk altijd beter als ik die toepas.

Wat ik ook erg handig vind in de standalone eq van neutron. Is dat die ook een auto track functie heeft waardoor je gelijk de juiste eq punten en resonances voor je klaar staan op toonhoogte echt een tijd besparing.

En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan 8)

Ik heb diezelfde overweging gemaakt dit weekend, maar als ik dan kijk wat je voor die 80 euro meer krijgt, dat zijn in mijn geval allemaal producten die ik toch niet zou gebruiken, dus voor mij was die O8N2 bundle de beste optie.

goeie vraag, kun je eigenlijk alleen voor jezelf beslissen. De producties klinken niet beter in de zin van dat de plugins zoveel beter zijn dan degene die ik al gebruikte. Maar het maakt je leven stukken makkelijker, hier zijn enkele van mijn bevindingen die mijn mening vormen:

Allereerst is het handig om te weten dat je alle onderdelen van neutron en ozone ook als aparte plugins krijgt, dus heb je alleen een exiter of eq nodig van izotope dan kun je die gewoon gebruiken. Maar de kracht begint eigenlijk zodra je de neutron suite op je bussen gaat gebruiken. Elke neutron instance kun je namelijk een naam geven, bijvoorbeeld op de drum bus zet je een neutron suite plugin met de naam drums. Op de kick en bas zet je ook aparte neutron suites, op de synth lines, vocals, etc..

Dan komt het punt waar neutron toch wel erg handig is. Je hebt een track assistent, deze laat je lopen voor elke neutron instance. Wat deze doet is het analyseren van je bron en voor die karakteristieken een start punt instelling maakt van waaruit je verder kunt werken. Dit doet hij bijvoorbeeld voor drums met een bepaalde EQ instelling, compressoren en maximizers. Je kunt overigens aangeven op hoeveel Lufs je dit allemaal automatisch wil doen (standaard is -14 DB). Daarnaast kun je ook 10 referentie tracks opgeven die gebruikt kunnen worden voor je start punt (wat handig is als je een album maakt met dezelfde eq / compressie / feel). Dat startpunt werkt verbazingwekkend goed in de praktijk. Vanuit dat startpunt kun je vrij makkelijk je daadwerkelijke eigen signature verder instellen. Scheelt veel werk dus.

Als je dan de basis klaar hebt komt het punt waarop neutron echt fantastisch is, dat is namelijk dat alle neutron plugins met elkaar kunnen communiceren. Dus stel je hebt het standaard probleem gebied Kick en Bas, daar wordt in de meeste gevallen gevochten om de ruimte en de druk in het spectrum. Aangezien we eerder een neutron instance op de kick en bas hebben gezet kunnen we nu de Kick Neutron openen en op de masking button drukken. Onderin kun je nu 1 van de andere Neutron instances kiezen, stel we kiezen hier de bass Neutron. Laat nu je track spelen en je ziet naadloos in welke frequenties je problemen hebt en waar de sounds vechten om ruimte.

Het is nu doodsimpel om in die zelfde kick neutron de bass EQ bij te stellen (of andersom) om de masking problemen te laten verwijderen. Je ziet visueel dus als hulpmiddel beide tegelijk en lost ze een anders vrij moeizaam proces binnen een paar seconden op. De masking feature laat niet alleen beide graphs in realtime zien, maar ook per frequentie de masking (hoe witter hoe meer masking daar zit) en zelfs de probleem gebieden via rode staaf grafieken boven de frequenties. Zodra je dit klaar hebt begint de echte fun, je kunt dan de inverse link knop indrukken en nu kun je de sound helemaal tailor made maken zonder dat de frequenties met elkaar in gevecht zijn. Of te wel stel je wilt de kick op 100 hz iets meer presence geven, dan verhoog je daar de EQ, maar doordat je ze nu gelinkt hebt wordt in de Bass Neutron EQ automatisch op de dezelfde frequentie de EQ aangepast naar beneden (dus het aantal dbs verminderd) zodat de door jouw eerder ingestelde ruimte hetzelfde blijft.

1502483872790.jpg

Wat mij betreft een revolutionaire approach die ook erg tijd besparend is doordat alle plugins met elkaar communiceren.

Daarna ga je naar de volgende stap, de masterbus, hier kun je eventueel ozone8 over heengooien die ook met neutron in realtime kan communiceren, je kunt de Visual mixer gebruiken waarmee je visueel je neutron bus instances kan plaatsen in de ruimte en daar drie verschillende mix snapshots van kan vastleggen, plus de tonal balance control die naar mijn mening briljant is.

De tonal balance control laat in vier verschillende frequentie gebieden je gemiddelde gebruik zien, mooi is dat je daar op basis van je referentie tracks je eigen balance grafieken kan maken, maar de drie basis grafieken zijn ook al erg goed. Je ziet precies waar je teveel of te weinig bas hebt of te veel mid of te weinig hoog, het is een visuele weergave voor een gebalanceerde weergave van je totale sound spectrum. Uiteraard kun je ook daar heel nauwkeurig (via alt click) afluisteren welke instrumenten voor problemen zorgen en dat kun je dan door die onderlinge communicatie heel eenvoudig aanpassen.

1507219729860.png

En dit zijn maar enkele van de generieke kenmerken, dan heb ik het nog niet eens gehad over dingen als bijvoorbeeld de bypass met autogain, zodat je daadwerkelijk op hetzelfde uitgangsniveau het werk van de eq en compressors kan beoordelen ten opzichte van het bron materiaal. Natuurlijk heeft elke plugin onderdeel van de neutron en ozone suite zijn eigen kenmerken, bijvoorbeeld de dynamic EQ die dynamisch je EQ beinvloed kan zomaar een hele toffe plugin zijn (hier moet ik nog veel tijd in gaan investeren om dit uit te proberen), maar dat zou veel te veel tekst worden om elke plugin hier te gaan bespreken in deze thread.

Dus op je vraag terugkomend, maakt het je mix beter?
Als je geen idee hebt wat je doet dan niet denk ik, alhoewel de track assistent wel veel basis werk voor je doet wat wel veel doet voor je mix, maar het moet wel echt gezien worden als startpunt. Kun je alles met je bestaande plugins, tuurlijk kan dat, maar het feit dat alles in de suite zo makkelijk samenwerkt en dat de probleem gebieden in je mix al voor een groot gedeelte herkend worden en die als startpunt gegeven worden zodat je je daar op kan focussen maakt het leven allemaal wel stukken makkelijker.

Er staan wel wat videos online, de gebruiker videos kun je wel overslaan, die komen niet veel verder dan het drukken op wat knopjes, maar er staan ook wel betere guides online die ervan uitgaan dat je weet wat je doet en die aangeven wat neutron voor je kan doen. Het is dus geen automatische mixing / mastering tool, maar wel 1 die veel probleemgebieden kan detecteren en je ermee helpt om dat als startpunt te gaan gebruiken.

Ik heb er nu 6 uur oefening op zitten, ik heb nog maar het topje van de ijsberg gezien kwa mogelijkheden en tijdens het oefenen ook wel ontdekt dat je heel snel je mix compleet om zeep kan helpen, maar het is een kwestie van leren omgaan met de tools die je aangereikt worden en van daaruit terugvallen op je eigen kennis en dan wordt het toch wel erg gaaf, zeker als je geen geschoolde mastering engineer bent zoals ik ook niet ben en maar wat aankloot om de sound te benaderen in je referentie tracks. Dat is vele malen simpeler met Neutron dan met de standaard tools die ik tot nu toe gebruik.

Laatst gewijzigd:
@ quifster
Super bedankt voor je duidelijke en zeer uitvoerige uitleg. :)
Ik had al zo'n vermoeden dat je voor die 80 euro wellicht producten zou krijgen die je mogelijk toch niet zou gaan gebruiken. Maar ik ga er nog wel even naar kijken wat het precies is. En ik ga ook online videos met guides bekijken. (ca.) € 200 voor de O8N2 bundle is natuurlijk geen geld voor zo'n omvangrijk pakket aan software, daar moet je het natuurlijk niet voor laten. Het is voor mij meer de tijd die je er in moet steken om alle (on)mogelijkheden van de vele tools goed onder de knie te krijgen. En dan kom je er misschien na velen uren ploeteren achter dat het toch niet je ding is. Maar andersom geldt natuurlijk ook, dat je juist veel gemak / voordeel van O8N2 hebt. :)

toch maar even op mijzelf quoten aangezien er niet echt topics hier zijn over ozone en neutron,
Misschien is het een goed idee om jouw voorgaande post - met copy / paste - in een nieuw topic met zoiets als de naam ozone / neutron te plaatsen? Ik wil het ook wel doen, maar jij hebt nu al deze mooie uitleg gegeven.

Bedankt voor de tip mbt Izotope producten.:okdan:

Laatst gewijzigd:
Laatst gewijzigd:
Ik heb sinds een paar maandjes de hele bundel. Of die extra plugins de moeite waard zijn is natuurlijk helemaal aan jezelf maar voor mij zijn ze de extra 80 euro zeker wel waard.

Ik gebruik Trash vrij regelmatig als sound design plugin voor bizarre out-there distortion maar ook voor subtielere oversturing is hij geweldig. Maar het is wel de zoveelste distortion plugin dus YMMV.

Nectar is een soort vocal channel strip. Klinkt goed genoeg voor wat het is maar een een goede compressor/eq etc heb je ongetwijfeld al. Ik vind de autotune functie erin te beperkt en gebruik daar liever cubase voor. Ik gebruik wel vaak de harmonizer voor zangpartijen die wat dikker moeten maar waar ik geen zin heb om te double tracken.

RX had ik de uitbreiding eigenlijk voor gekocht maar heb ik nog geen tijd voor gehad om te gebruiken. Dit is niet een stuk software wat je niet snel ergens anders vind. Maar de vraag is of je het nodig hebt. Ik neem af en toe podcasts op en dan is het handig om vervelende bijgeluiden (airco/ventilatie, krakende stoel, op tafel trommelende mensen etc.) weg te kunnen halen. Ik kan me ook voorstellen dat het goed werkt als je veel samples gebruikt en die flexibeler wil kunnen aanpassen. Dit is software die op zichzelf al een veelvoud van de 80 euro waard is maar misschien een beetje niche dus als je het niet nodig hebt is het natuurlijk geen cent waard :-)

Vocalsynth heb ik niet eens geinstalleerd... Ik denk dat ik ruzie krijg met de zangeres uit mn band als ik te creatief met haar zangpartijen om ga. :-)

Sound Forge heb ik wel interesse in, ik kan wel een goede audio editor gebruiken. Het is wel niet de volledige versie zie ik, is zonder externe plug-ins (iZotope Mastering and Repair Suite). Hoe belangrijk zijn die plug-ins? Ik ben niet bekend met Sound Forge dus weet niet of je die essentieel zijn of niet.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back