Sequencer tips

peridan

Ingeburgerd
Ik zit al een tijd met het idee om mijn synths en drumdozen los van de computer te gaan gebruiken. Zodoende meer met 'muziek' bezig te zijn i.p.v in een scherm te staren.

Nu kan ik dus kiezen om een ouderwetse sequencer te gaan zoeken, of even door sparen en kijken voor iets moderns.
Op dit moment is het voldoende om iets van 4 apparaten aan te sturen dus vroeg ik mij af wat wijsheid is, ik heb nog niet echt veel kaas gegeten van deze apparaten.

Wat zouden jullie mij aanbevelen?

Ik zou doorsparen voor een squarp pyramid... leukste/coolste sequencer op dit moment beschikbaar imo

En zijn meerdere opties. Engine en Squarp zijn nieuwere doosjes die erg leuk zijn. Engine is wat meer xox achtig, squarp zelf nooit mee gespeeld maar is volgens mij vooral geschikt als je veel waarde hecht aan polyfonie. Dan zijn er nog de electribes en mpc's welke externe apparaten kunnen sequencen, een elektron octatrack (of zometeen digitrakt) is nauurlijk leuk of als je geld teveel hebt een cirklon.

Heren, heel erg bedankt voor de tips!

De midihub van Klinkske is altijd wel handig heb ik het gevoel. Maar qua sequencer zal ik echt even moeten rond kijken.

Het gaat me toch tegenzitten dus denk aan een oud bakje voor tijdelijk tot ik tekortkomingen ga tegen komen of workflow beter kan. (is natuurlijk heel persoonlijk)

En je hebt straks die twee nieuwe Mpc's.... Zal alvast potten met pindakaas inslaan en bonen in blik :P

Die midihub is ook
Master clock he :)

Arturia BeatStep Pro? Heb de mijne nog maar een weekje.. maar vind ik al een heel functioneel doosje (formaat is ook wel handig).

Met de BSP zit je wel keihard in "2 synth tracks plus 1 drum track" land. Indien je drums ergens anders kunt aansturen, dan kun je met enige creativiteit de BSP ook voor 3 synth tracks gebruiken.

De BSP heeft ook een heel handige CONTROL MODE.. die je kunt gebruiken terwijl de sequencer zijn ding doet (in parallel dus). Ook knap.

Arturia BeatStep Pro? Heb de mijne nog maar een weekje.. maar vind ik al een heel functioneel doosje (formaat is ook wel handig).

Met de BSP zit je wel keihard in "2 synth tracks plus 1 drum track" land. Indien je drums ergens anders kunt aansturen, dan kun je met enige creativiteit de BSP ook voor 3 synth tracks gebruiken.

De BSP heeft ook een heel handige CONTROL MODE.. die je kunt gebruiken terwijl de sequencer zijn ding doet (in parallel dus). Ook knap.
De Arturi Beatstep Pro is toch voornamelijk bedoeld voor het aansturen van drumcomputers (+ 2 synths)? Als beginner snap ik er helaas weinig van... Hoeveel apparaten kan ik aansluiten op de Betstep Pro? Vergeef me de domme vraag.

En zijn er sequencers die meer dan 3 apparaten kunnen aansturen (voor een redelijk bedrag)?

een boel dozen met ingebouwde seq aanvuren met een midi sequencer is tof. Ik heb zo'n bakje. midi hub staat er op

https://www.tindie.com/products/hotchk155/midihub-6-way-midi-thru-and-metronome-module/

deed ik dit mee met oudjaar.

https://soundcloud.com/tired-ears/new-year-jam-2017
Wat bedoel je precies? Dat je 1 sequencer hebt (zoals de Korg SQ-1 van 100 Euro) die vervolgens via die hub andere apparaten met een ingebouwde sequencer (zoals de Novation Basstation 2) aanstuurt?

Of kun je zo'n hub gebruiken om allerlei apparaten die een seq. aan boord hebben synchroon te laten lopen? En heb je daar überhaupt een hub voor nodig: ik dacht nl. dat je Midi apparaten door kunt lussen via Midi OUT --> Midi IN.

Vergeef me de domme beginnersvraag, maar m.b.v. de website van sequencer fabrikanten etc. kom ik er niet uit...

De BeatStep Pro is zeker niet "voornamelijk" voor drumcomputers.. ik zou eerder het omgekeerde zeggen: voornamelijk voor synths (o.a. omdat drumcomputers toch bijna altijd zelf een sequencer hebben).

Qua aansluitingen: klassiek MIDI (max 16 toestellen via normale kanaal-selectie; nog meer indien je routing trucjes toepast), MIDI-over-USB en CV/GATE.

(Eén van mijn goede leraren zei altijd Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden - ik hoop dat ik hierbij geen dom antwoord gegeven heb ;-)

De BeatStep Pro is zeker niet "voornamelijk" voor drumcomputers.. ik zou eerder het omgekeerde zeggen: voornamelijk voor synths (o.a. omdat drumcomputers toch bijna altijd zelf een sequencer hebben).

Qua aansluitingen: klassiek MIDI (max 16 toestellen via normale kanaal-selectie; nog meer indien je routing trucjes toepast), MIDI-over-USB en CV/GATE.

(Eén van mijn goede leraren zei altijd Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden - ik hoop dat ik hierbij geen dom antwoord gegeven heb ;-)
Dus met de Beatstep Pro kan ik 16 verschillende synths aansturen met 16 verschillende sequences? Als dat zo is: dat is een heet orkest! :)

"Dus met de Beatstep Pro kan ik 16 verschillende synths aansturen met 16 verschillende sequences?"

.. Nee, zo flexibel is ie niet. De BeatStep Pro is essentieel een 3-track sequencer. Elke track stuurt noten naar zijn eigen MIDI kanaal. Da's de essentie van de BSP. Maar daarbuiten kun je met MIDI filters en routing software of interfaces die 3-track basis uitbreiden, indien nodig. Zoals je een synth ook typisch kunt splitten in een upper and lower multitimbrale parts.. zo zou je ook 1 van de 3 BSP tracks kunnen splitsen naar bvb 2 verschillende synths. Hoe praktisch dat laatste scenario is, daar twijfel ik aan, maar theoretisch toch mogelijk.

Qua aantal sequences zitten we al beter: de BSP kan per track 16 sequences stockeren.. en afspelen in een voorgeprogrammeerde volgorde. Dus totaal 48 sequences.

De Arturia online demo video's geven een deftig beeld van de functionaliteiten, zonder in marketing BS en glitz te vervallen.. check ze zeker eens uit.

Niet eens een Cirklon in dat artikel...wat is dat voor een overzicht...?!?!

internet vandaag de dag.
clickbait lijstjes met 0,0 inhoud en vooral advertenties en groot lettertype
helemaal :stupid was het om de 808&303 in de lijst te zien staan..

Wat wil je precies doen? Beetje step-sequences maken? snelle arpjes? of wil je advanced sequencen met akkoordjes en midi-CC's automated. Wil je menu-duiken of wil je hands on. Als je beide wilt dan zou ik eens kijken naar de workflow van de Cirklon. Daar heb je flink wat knoppen op de interface maar ook flink wat menu voor de dubbele laag, random sequences, berlin-school-shifts.

't is net als met een auto, voor 100 euro rijdt er al wat op een landweggetje van weiland naar weiland, voor 1800 euro heb je vervoer met CV-Gate in/out, aux-events, midi-cc, usb noem maar op!

Wat bedoel je precies? Dat je 1 sequencer hebt (zoals de Korg SQ-1 van 100 Euro) die vervolgens via die hub andere apparaten met een ingebouwde sequencer (zoals de Novation Basstation 2) aanstuurt?

Of kun je zo'n hub gebruiken om allerlei apparaten die een seq. aan boord hebben synchroon te laten lopen? En heb je daar überhaupt een hub voor nodig: ik dacht nl. dat je Midi apparaten door kunt lussen via Midi OUT --> Midi IN.

Vergeef me de domme beginnersvraag, maar m.b.v. de website van sequencer fabrikanten etc. kom ik er niet uit...

Ja ja en ja.
Maar met doorlussen heb je meer kans op out of sync.

De hub kan gewoon als master clock dienen. Dus je kan de sq1 als master gebruiken, maar evengoed enkel d hub als mster. De sq1 kan niet slaven dacht ik...

Back