analoog sequencen in plaats van digitaal

Hallo,

Ik ontdekte heel toevallig in de handleiding van mijn Machinedrum dat je met een GND Impulse machine
signalen naar je analoge syntheziser kan sturen en deze dan sequencen met de steps op de MD.
Nu deed ik dat steeds via midi maar vroeg me af of CV een voordeel heeft?
Ik las dat CV een hogere resolutie en bandwidth heeft maar dat dat niet altijd een voordeel is. Iemand daar ervaring mee?

Na lang gepruts krijg ik eindelijk wat te horen als ik een MD impulse naar de VCA amp IN stuur, maar alleen als ik de amp gedeeltelijk opendraai, en dan hoor je altijd al een constante toon op de synth (Dark Energy). Nu wordt die dan onderbroken door de stepssequencer. Is dat hoe analoog sequencen werkt? Via midi hoor ik alleen mijn sequence omdat ik daar de amp kan toedraaien. Als je de amp toedraait en sequenced via CV komt er niks meer...

Wat wel heel leuk is, is de melodie via midi sequencen en dan de impulse naar de VCO of VCF frequencie patchen maar ook dat zou via midi moeten gaan. Zijn daar voor of nadelen ?

Ondertussen is het gelukt om via CV te sequencen met de machinedrum en de Dark energy.
Maar vroeg me af of het zo een verkeerde of vreemde vraag was, dat niemand er iets over te zeggen heeft?

...
Na lang gepruts krijg ik eindelijk wat te horen als ik een MD impulse naar de VCA amp IN stuur, maar alleen als ik de amp gedeeltelijk opendraai, en dan hoor je altijd al een constante toon op de synth (Dark Energy). Nu wordt die dan onderbroken door de stepssequencer. Is dat hoe analoog sequencen werkt? Via midi hoor ik alleen mijn sequence omdat ik daar de amp kan toedraaien.
Veel vragen ... en ik heb geen van al je vernoemde apparaten...

Maar, effe kort uitgelegd ... bij CV controlled sequencing heb je nog een tweede signaal nodig, met name een trigger welke het starten aangeeft voor elke opvolgende CV. Die trigger start een envelope welke de VCA opent. (CV=nootwaarde, trigger=nootstart/lengte)
Zie ook basis opzet van een sequencer in modulair systeem.
Als je de amp toedraait en sequenced via CV komt er niks meer...
Dit is wss de reden dat je geen antwoord kreeg.
Hoor jij nog iets als je je versterker toedraait ?

Ik las dat CV een hogere resolutie en bandwidth heeft maar dat dat niet altijd een voordeel is. Iemand daar ervaring mee?

Je kan makkelijker tussen de normale noten rare frequenties sequencen als de analoge sequencer niet gequantized is op noten (niet zoals bij de Doepfer MAQs die gewoon normale noten sequenced als ik mij goed herinner) met bv een SQ10 van Korg kan je lekker atonaal sequencen omdat die niet op de noten quantized maar gewoon los op de CV frequentie.

Nadeel is natuurlijk dat het bijna altijd monofoon is, polyfoon sequencen met CV/GATE is nogal een gedoe.

Een ander pluspunt van veel analoge sequencers is dat je de afspeelrichting kunt wijzigen, bijvoorbeeld vooruit, achteruit, beide of willekeurig. Ook kun je de lengte van de sequence tussentijds aanpassen. Maar dat kan de digitale sequencer van mijn nieuwe MatrixBrute ook. Ik zelf gebruik mijn analoge sequencers al sinds 1990 niet meer om noten mee af te spelen (een gastmuzikant van me wel, zeg ik erbij...voordat iemand me tegenspreekt).

Back