µA726 - UA726 vervang circuit

Papz

Ouwe rot

Attachments

• 101_0104.resized.JPG
    101_0104.resized.JPG
    47,1 KB · Bekeken: 170
Het lijkt wel heel erg op dit schema van de oven uit de EFM VCO (zo te zien overgenomen zonder credits)

Attachments

• Schermafbeelding 2017-02-06 om 09.17.36.png
    Schermafbeelding 2017-02-06 om 09.17.36.png
    66,4 KB · Bekeken: 126
Ik beweer niet het wiel opnieuw te hebben uitgevonden.
Zo een oven circuit is echt standaard en in publieke domein. Je zal hem ook al in de Moog Prodigy of in Doepfer VCOs of in Arturia xBrute's en anderen vinden.
De nieuwe ding is hem als een standalone PCB voor te stellen.

Laatst gewijzigd:
Als R44 in het bovenstaande schema van etaoin als warmte- element werkt, dan lijkt het sterk op het circuit in de Korg Mono-poly.Het lijkt mij een nette en algemene manier om de oscillator te stabiliseren.

Als R44 in het bovenstaande schema van etaoin als warmte- element werkt, dan lijkt het sterk op het circuit in de Korg Mono-poly.Het lijkt mij een nette en algemene manier om de oscillator te stabiliseren.

Nee, je gebuikt in dit circuit volgens mij de overbodige torren in de CA3046 als verwarming. Dus R44 is current limiter.

Het is overigens niet mijn schema, maar dat van EFM, en ik heb het weer uit de Formant VCO draad van Jeroen, waar hij hem ook gebruikt in de vervanging van de 726.

Nee, je gebuikt in dit circuit volgens mij de overbodige torren in de CA3046 als verwarming. Dus R44 is current limiter.

Dat kan ook, die wordt immers ook warm. Eigenlijk maakt het weinig uit of je de transistor of de weerstand daarvoor gebruikt.
Bij de mono-poly loopt er een temperatuur-afhankelijk stroompje vanaf de VCO, waarbij D794 een 475ohm weerstand opwarmt die tegen de VCO aanligt om deze te verwarmen.

Buchla vervangt hem in de easel gewoon met een SSM2212. Zonder tempco.

Zonder tempco en zonder oven? Het is dat de easel maar 1 VCO heeft. Bij meerdere VCO's of polysynths lijkt dit me niet echt een volwaardige vervanging.

Jep. Zit op een chicklet pcb'tje waar wel plek is voor een tempco, maar die gebruiken ze niet.

19170865989_dd531b5c0c_h.jpg

Music Easel heeft trouwens nog steeds twee VCO's, he ;)

Het verbaast je misschien, maar ik heb geen Easel en op basis van een fotootje vond ik hem niet echt glashelder. :) Ik ben benieuwd hoe goed de 2 VCO's tov elkaar tracken zonder tempco/oven.

Als ze er nu nog een oventje bij gemaakt hadden met R1 dan had je feitelijk hetzelfde als een uA726, alleen niet netjes in 1 bekertje gegoten. Wel een elegant alternatief zo. Niet meteen van toepassing voor mij, ik heb the real deal nog liggen.

Ik ken niet heel veel van elektronica, dus vandaar de vraag: waarom heeft jouw circuit zo veel onderdelen (relatief dan) als de Music Easel oplossing klaar is met 1 SSM2212 en 1 weerstand-als-verwarmelement?

De BEMI Easel oplossing is geen oven circuit maar alleen een matched transistor paar en verwarmt niet op een gecontroleerde manier. De weerstand zou waarschijnlijk een tempco zijn maar op de foto is de plaats leeg...

In mijn circuit de matched paar is in de CA3046 dat opzettelijk verwarmt tot een hogere temperatuur dan gemeenschappelijke kamertemperatuur en is dus minder gevoelig voor temperatuurschommelingen, als een µA726. De andere componenten zijn de temperatuur controle circuit, dat in de BEMI oplossing niet bestaat.

Een BEMI easel met de SSM2212 heb ik niet getest, maar van wat ik heb gelezen zijn de oscillatoren niet heel stabiel en tracking is zelfs niet ok op 3 octaves.

Met mijn circuit en een goeie calibratie zijn de oscillatoren heel stabiel en tracking ok op ongeveer 6 octaves.

Laatst gewijzigd:
Back