Pakketverzend bedrijven en hun diensten

Ik zet altijd duidelijk in mijn advertenties dat ik bij verzending aangetekend verzend en dat heeft weleens tot discussie geleid over de kosten.
Sommige/veel mensen willen dus voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Afgezien van alle juridische aspecten (die ik niet goed ken), hoe wil je gaan bewijzen dat er nu juist in het pakketje van jou dat zoek is geraakt een apparaat van € 4000,- zat?
En is het redelijk zulk een dure zending zonder aanvullende informatie/service te verzenden?
Ik heb 7 jaar rechten achter die kiezen al zij het lang geleden dus niet meer on point. Het interessante is dat wanneer je eindelijk de chatbot voorbij bent met zowel de verzender als ontvanger je een case nummer krijgt en je moet foto's, beschrijving en waarde opgeven. Maar je krijgt niet precies terugkoppeling van "oh we zijn het tussen vrachtwagen a en b verloren"

Dan wil ik kiezen uit 1. track & trace of 2. track non trace. Want als je zegt we kunnen het traceren, hoe kan het dan zoek raken? :D

hoe wil je gaan bewijzen dat er nu juist in het pakketje van jou dat zoek is geraakt een apparaat van € 4000,- zat?
En is het redelijk zulk een dure zending zonder aanvullende informatie/service te verzenden?

Ik zou iets bedenken wat lijkt op het invoeren van het gewicht en formaat.
Dus gewoon waarde altijd invullen.
En daar een formule op loslaten
Het duurste wat ik ooit verzonden heb was 2500,- ik heb toen wel duidelijk vrij veel betaald voor verzekering.

Wat mij het meest frustreerd aan alle pakketdiensten is dat als je ze eindelijk aan de lijn hebt ze je simpelweg doorverwijzen naar de afzender of met info afkomen die je al op de track-en-trace kon zien.

Nu met DPD weer zo een drama. Ik wil enkel weten waar mijn pakket ligt, omdat het niet op de door hun gekozen pick-up point ligt 7km verderop.
Ik moet voor ieder antwoord op een mail weer een nieuw ticket aanmaken en telefonisch ben je al €3 kwijt met wachten voordat je iemand aan de lijn krijgt die je niks nieuws gaat vertellen dan dat ik zelf al op de track-en-trace kon zien. Zeg gewoon waar mijn pakket is, zo moeilijk kan het toch niet zijn?
7 dagen al bezig, dus vandaag wordt het teruggestuurd. Misschien dat ik dan ook kan zien vanuit waar ze het terugsturen. Waar ik dus had moeten zijn om het op te halen.

Zojuist pakje (rom) ontvangen vanuit USA.
Was minder dan 5 dagen onderweg, met UPS. :okdan:
Importbehandeling was €10, terwijl Bpost daar €40 voor aanrekent.

De track & trace kon beter, maar dat is zowat bij alle bedrijven het geval.

(een gelijkaardig pakje is al een week langer onderweg - met Pitney Bowes - en is nog steeds niet geleverd. Staat al meer dan 2 dagen als 'arrived at our facility'...)

En als je dan een account maakt dan zegt hij de volgende keer plots dat je geen account hebt en moet je een brief naar je thuisadres laten sturen om een account te krijgen! Benieuwd wat ik de volgende keer weer voorgeschoteld ga krijgen.

Zojuist pakje (rom) ontvangen vanuit USA.
Was minder dan 5 dagen onderweg, met UPS. :okdan:
Importbehandeling was €10, terwijl Bpost daar €40 voor aanrekent.

De track & trace kon beter, maar dat is zowat bij alle bedrijven het geval.

(een gelijkaardig pakje is al een week langer onderweg - met Pitney Bowes - en is nog steeds niet geleverd. Staat al meer dan 2 dagen als 'arrived at our facility'...)
bpost en hun importbehandeling is echt verschrikkelijk. duur en dan ook nog eens belachelijk traag...
als ik bij mouser of digikey (beide in de vs) of tayda (thailand) bestel, neem ik dus altijd koerierdiensten ipv de post. veel sneller en veel goedkoper.

had bij frequency central in de uk 3 panels met pcb's besteld. een envelop, 250 gram, opgegeven waarde op de envelop 25 pond. bpost rekende 19,5 euro 'kosten voor douaneformaliteiten' en 12,95 euro btw op de waarde + de douaneformaliteiten. ja, 32,45 euro in totaal...
na betaling heeft het nog zeven dagen geduurd eer ze geleverd hebben dus heel efficiënt hebben ze die dure douaneformaliteiten niet geregeld.

mijn andere pakketjes die ze al sinds vorige vrijdag 'klaarmaken voor levering' en die hier in de buurt ergens moeten liggen, daar wacht ik nog steeds op, en morgen staken ze dus ik reken er niet op dat ik ze deze week nog heb.

ter vergelijking: fedex/ups leveren op 3-4 dagen uit een ander continent, en rekenen tussen de 8 en 9 euro aan voor de verwerking (als je onder de 150 euro blijft, waarde zonder btw + portkosten)...

Laatst gewijzigd:
Laatste 2 pakjes (apart) vanuit UK laten komen.
Die werden via Pitney Bowes verstuurd, en er werd bij verkoop al 'import' (21 percent) bij gerekend.
Bij aankomst in België werden er geen kosten maar aangerekend :okdan:

Laatste 2 pakjes (apart) vanuit UK laten komen.
Die werden via Pitney Bowes verstuurd, en er werd bij verkoop al 'import' (21 percent) bij gerekend.
Bij aankomst in België werden er geen kosten maar aangerekend :okdan:
inderdaad, bij thonk doen ze dat ook. dat weerhoudt bpost er evenwel niet van de pakketjes nog even bij te houden. je kunt de dag dat ze aankomen de foto's zien, en zien dat er duidelijk opstaat dat de btw al betaald is, maar ze moeten je toch nog koeioneren. ja, het zit hoog 😅

Nee, zeker niet. Overeenkomsten worden beheerst door aanbod en aanvaarding en zijn in hoge mate vormvrij. Zelfs een mondelinge overeenkomst is bindend, al zul je voor de bewijslast vaak graag iets op papier willen zetten. Notariële aktes zijn een grote uitzondering, bijvoorbeel bij koop onroerend goed of opstellen testament.

Korte intro verbintenissenrecht:

ZO eenvoudig is het helaas niet.

Er zijn zo tal van pseudo advies sites van advocaten ook waar ze richtlijnen 'duidelijk' maken die vind je ook voor allerlei andere zaken zoals voor huurovereenkomsten,mede-eigendoms recht en plicht,whatever,geen enkel is correct.

Mondelinge overeenkomst is totaal waardeloos,is woord tegen woord (we kunnen de hersenen nog niet uitlezen en een leugendetector is ook niet 100%..) en als je iets op papier hebt zal je al serieuze stappen moeten ondernemen om te bewijzen dat die overeenkomst op papier werkelijkheid is.

Bij iedere niet-zakelijke MP adverteerder staat ook

1739430051404.png

Er zijn zo tal van pseudo advies sites van advocaten ook waar ze richtlijnen 'duidelijk' maken die vind je ook voor allerlei andere zaken zoals voor huurovereenkomsten,mede-eigendoms recht en plicht,whatever,geen enkel is correct.

Mondelinge overeenkomst is totaal waardeloos,is woord tegen woord (we kunnen de hersenen nog niet uitlezen en een leugendetector is ook niet 100%..) en als je iets op papier hebt zal je al serieuze stappen moeten ondernemen om te bewijzen dat die overeenkomst op papier werkelijkheid is.
Er zit nog wel een groot grijs gebied tussen enkel mondelings afspraken gemaakt en overeenkomst ondertekend op papier. Het is dus erg afhankelijk van de feiten en omstandigheden of je afspraken kunt aantonen. Lastige blijft wel al heb je een sterke zaak om het af te dwingen moet je naar de rechter en voor relatief lage bedragen is dat het niet waard.

Je had het erover dat voor een geldende overeenkomst een "registratie bij een notaris nodig is". Dat is niet het geval.

Wat je zegt over een mondelinge overeenkomst is opnieuw onjuist. Je betreedt met je stelling het gebied van het bewijsrecht. Als je daar iets zinnigs over wil zeggen zou je het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering of voor België boek 8 van het Burgelijk Wetboek eens kunnen bestuderen en een introboek relevante systematiek en jurisprudentie. Compendium Burgerlijk Procesrecht van Rueb is een aanrader. Dat gaat je echter niet lukken zonder basisstudie Rechten dus je beste kans is toch, in jouw woorden, een "pseudo-advies-site".

Je had het erover dat voor een geldende overeenkomst een "registratie bij een notaris nodig is". Dat is niet het geval.

Wat je zegt over een mondelinge overeenkomst is opnieuw onjuist. Je betreedt met je stelling het gebied van het bewijsrecht. Als je daar iets zinnigs over wil zeggen zou je het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering of voor België boek 8 van het Burgelijk Wetboek eens kunnen bestuderen en een introboek relevante systematiek en jurisprudentie. Compendium Burgerlijk Procesrecht van Rueb is een aanrader. Dat gaat je echter niet lukken zonder basisstudie Rechten dus je beste kans is toch, in jouw woorden, een "pseudo-advies-site".
Mondelinge overeenkomst is waardeloos indien je het niet kan bewijzen ,niemand kan het dus ook afdwingen, daar gaat het em om,zo simpel is het.

Zoals ook Martinez aangeeft.

Dus ja een mondelinge overeenkomst is bindend, in fantasialand of droomland dan,maar niet in real life toepasselijk indien je garantie wil dat deze 100% wordt voldaan.

Overeenkomst op papier is ook niet automatisch geldend ,waarom idd men het moet laten registreren bij notaris,en dan nog zal er echt in detail gestipuleerd moeten worden bij welke geldende en bewijsbare
elementen de overeenkomst tenietgedaan kan worden.

Dus een blaadje papier als aankoopsbewijs van een heel dure synth waar achteraf blijkt dat deze niet voldoet aan wat mondeling beloofd is,is er echt nul kans dat de koper kan opeisen zijn geld terug te krijgen,dat gaat echt nooit lukken.

Er zijn voorbeelden genoeg hiervan op fora,en dus met wetboeken en pseudo-advies van advocaten zwaaien is totaal zinloos,zelfs al is de intentie medeleden hiervan in te lichten wat hun 'rechten' zijn.

De werkelijkheid is als je iets 2dehands gekocht hebt zodra je de deur uit bent bij de verkoper (of het geld op de rekening staat van de verkoper) is het over and out.

Gisteren bleek dat PostNL een pakketje met een module die ik naar een koper in Italië had gestuurd is 'kwijtgeraakt tijdens het sorteren'. 300 euro foetsie!

Dus niet aangetekend en verzekerd tot €500 gedaan?

Dus een blaadje papier als aankoopsbewijs van een heel dure synth waar achteraf blijkt dat deze niet voldoet aan wat mondeling beloofd is,is er echt nul kans dat de koper kan opeisen zijn geld terug te krijgen,dat gaat echt nooit lukken.

Er zijn voorbeelden genoeg hiervan op fora,en dus met wetboeken en pseudo-advies van advocaten zwaaien is totaal zinloos,zelfs al is de intentie medeleden hiervan in te lichten wat hun 'rechten' zijn.

Ik heb niet de illusie dat ik je onkunde kan verlichten.

Voor de rest de tip om altijd zo goed en vroeg als mogelijk te documenteren . Uiteindelijk is voor een jurist de feitelijkheid leidend. Hoe meer je die kunt aantonen hoe beter, door papier of in geval van mondeling bijvoorbeeld getuigen of opnames.

Back