Siel Orchestra 2 onderhoud?

ellisvertellis

Ingeburgerd
Hallo,

Heb net deze Siel Orchestra 2 net in mijn bezit en ben er behoorlijk door gecharmeerd!

Om hem live te gebruiken zouden alle schuifjes wel eens kraakvrij gemaakt mogen worden. Nu heb ik wat ervaring met elektrische gitaren, maar met synths dus niet. De volumeknop is het grootste probleem: of de schuif nu stil of hard staat... als hij kraakt is dat op vol volume, wat ondraaglijk is!

Kan er iemand mij wat tips geven over het reinigen van de schuiven van deze Siel? Mocht er iemand een handleiding van hebben (of een link naar), dan ben ik in elk geval geinteresseerd.

Een adres waar ik hem voor onderhoud eventueel kan binnendoen is ook welkom!! Liefst in het Antwerpse (ik woon in Hove).

Alvast bedankt!

Niemand een adresje?

Het juiste schoonmaakproduct zou al helpen. Welke contactreiniger gebruiken jullie en waar koop je het?

Heb je al gezocht op google of hier op het forum? Er staan namelijk genoeg topics online.

Ik heb gezocht naar een juist product, maar bots steeds op producten die door sommigen aangeraden worden en door anderen afgeraden.

Zo heb ik bv Kontakt Chemie KONTAKT 61 gevonden; ik geraak er niet wijs uit of het nu wel of juist niet een goed product is... Kontact 90 dan wel?

Dan is er ook nog "CAIG DeoxIT Pot & Switch Cleaner" bij Stewmac, maar dat kan je blijkbaar niet in Europa invoeren...

De "reparatie tips en tricks" heb ik grotendeels doorgelezen, maar ook weer veel verschillende producten die elk hun eigenschappen hebben.

Een adres in het Antwerpse heb ik nog niet gevonden, maar ook nog niet echt naar gegraven moet ik bekennen, omdat ik eerst een goed schoonmaak product eens een kans wilde geven, vooraleer ik er weer geld tegen aan smijt.

Best Videospray (Kontakt 90 dus) gebruiken want dat is zacht, laat geen residu en houdt de boel toch meestal goed gesmeerd. Kontakt 61 is in combinatie met 60 te gebruiken, maar ik zou gewoon voor de 90 gaan.

De boel geen douche geven maar gericht op de koolbaan een klein beetje 90 spuiten, de boel goed heen en weer schuiven, hopelijk is het dan terug in orde. En nadien voelen of alles nog voldoende gesmeerd loopt.

In algemene zin: ik gebruik altijd 90 in elektronica apparaten. Ik gebruik een gewone (deoxit, 60...) wel eens in auto's aan de relaisvoeten, stekkers, grove stuurschakelaars ed. Grof spul voor grof werk, fijn spul voor fijn werk.

Succes ermee!

Wat voor reparatie? Aan de elektronica van een Phlicorda begin ik niet, zeker niet buizenversie. Pots en toetscontacten reinigen, houtwerk opschonen ed heb ik in het verleden nog eens met een GM751 torrenmodel gedaan. Dankbaar werk, hij was nadien weer top. tegenwoordig gebruik ik Philicorda samples in een Nord. :)

!!Let op met de geleidende draden van de toetscontacten in de Philicorda. Als je die verkeerd reinigt, is je orgel om zeep. !!!

Ik had voor die Philicordia al eens een topic geopend en jij was de persoon die toen van antwoord had gediend! :)

Hier het topic:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=117239

Iemand anders had gesuggereerd dat het de octave dividers waren die voor de storing zorgen…

Nog een probleempje gevonden bij de Siel ook: de laagste re# klinkt bij de piano sectie maar half zo luid en ook maar half beïnvloed door decay. Vergelijkbaar met het probleem in volgend filmpje, maar daar bovenop dus ook maar half volume (op 3:35):

Los van dat klinkt dit apparaat echt geweldig!! 8)

De man in het filmpje spuit "fader lube" los op de schuif. Is dat de manier hoe ik er best aan begin met de Kontakt 90 spuitbus?

Als de koolban zich recht onder de opening in het paneel bevindt, kan je op die manier werken. Alternatief demonteer je de bak zodat je heel gericht in de fader kan spuiten, en nogmaals een klein beetje. De boel moet er niet in verdrinken. Bovendien: hoe minder contactspray je gebruikt, hoe groter de kans dat je nadien niet opnieuw moet smeren. Als je toch opnieuw moet smeren: dat moet je dan bij voorkeur juist niét op de koolbaan doen.

Zijdelingse opmerking ivm de gemelde zuivere alcohol en wattenstaafjes: dat gebruik ik voor de typische grijze rubber contactjes in klavieren van "moderne" (D50 had ze ook al...) bakken. Al zou je daar met kontakt90 ook wel wegkomen omdat dat dus nauwelijks meer dan alcohol is. Met die grijze contactjes alleen niet te lang wrijven met je wattenstaaf/papiertje/gom, want je zou blijven wrijven tot heel de geleidende laag ervan is. Toplaagje reinigen is voldoende. Soit, niet van toepassing op je Siel of Philicorda.

Met het elektronische probleem in je Siel kan ik je niet helpen.

Ok thnx!! Ik laat weten hoe het uitdraait! Heb ondertussen een adresje gekregen voor eventuele reparatie: Turnlab in Antwerpen. Als ik er niet kom met cleanen alleen ga ik daar eens horen.

Ok, ik heb de Chemie Kontakt 600 gekocht (aangeraden door mijn gitaartech die daar electronica mee onderhoudt). Het spul zou niet agressief en zeer vluchtig zijn en geschikt voor gevoelige ondergronden, zoals de Kontakt 90 dus.

Heb de synth opengemaakt en zo op't eerst zicht zag dat er allemaal prima uit. Beetje stof en een halve opgedroogde pissebed, that's it. De grootste stoorder was de volumeschuif: die kraakte zo hard dat hij niet meer bruikbaar was. Daar mee begonnen dus. Beetje product op de schuif gespoten langs de onderkant en schuitje op en neer bewogen. resultaat was niet meteen geweldig te noemen. Vervolgens de andere schuifjes aangepakt en daar had het product wel het verhoopte resultaat: kraakvrije schuiven en schakelaars na 1 keer kort spuiten, langs buitenaf wel, dus zoals op het filmpje hierboven.

Terug aan de slag met de volume knop. Even testen waar op de baan de storing juist zat en die stukken nog 1 of 2 korte "ladingen" Kontakt 60 gegeven. Het probleem is nu bijna helemaal van de baan! Ook schuiven die onderaan ook niets meer gaven of ineens alles doen nu mooi wat ze moeten doen!

De volume knop blijft wat kleine kraakjes geven, afhankelijk van hoe je de knop vasthoudt, maar op de juiste manier lukt het in elk geval al prima!

Nu nog afwachten hoe lang deze "reparatie" houdt…

Bedankt voor jullie hulp in elk geval!!

Op naar de volgende reparatie! :)

Mooi zo! Tuner 600 is inderdaad ook een OK product.

Je hebt op ouder spul erg vaak volumeschuiven die tijdens het bewegen wat kraken. Het belangrijkste is dat je ze om het even waar kan zetten en ze niet kraken als je ze niet aanraakt. Dan heb je er in de praktijk quasi nooit last van. Wil je dit soort zaken vermijden, moet je nieuw kopen, of topkwaliteit, of investeren in (laten) vervangen. Maar ik denk dat je nu hem zo hebt gekregen dat er perfect mee te leven valt. En zo te lezen doet hij het zelfs beter dan de meeste Siels van die leeftijd. :)

Succes met de volgende reparatie! Als het gaat om dat verschil in volume/decay van 1 toets, is het volgens dat filmpje een condensator of diode in de kolom horende bij die toets. Kan je solderen? Dan zou je gewoon alle (heel weinig hoor) componenten van die ene toets kunnen vervangen. En weerstanden zou ik in eerste instantie niet eens vervangen maar even doorsolderen. Dan zal het probleem wel weer verdwenen zijn.

Dan ga ik eerst die rij componenten moeten lokaliseren. Een schema (of hoe heet dat) lezen kan ik niet, ttz heb ik nog nooit gedaan. Ik neem aan dat die componenten onder het toetsenbord zitten, juist? Ik maak een foto en post hem hier, dat praat wat makkelijker.. :)

Ben aan de slag gegaan met de D# die raar doet. Soms speelt hij niet, soms wel, soms half (dan klinkt het alsof de toon gemaakt wordt, maar niet helemaal doorkomt, beetje sputterend). Als je drukt en er komt niks, en je blijft dan drukken schiet het uiteindelijk vaak wel aan.

Ik heb met de Kontakt 600 en een wattenstaafje het contactveertje en -staafje een beetje schoongemaakt. Verder alle componenten van de D# even gemasseerd. Resultaat is dat de toon nu vaker beter doorkomt. Weg is het probleem niet, maar het is iets beter…

Mocht ik nu weten welk onderdeel welke storing geeft, kon ik er mee verder. Heb ik het goed als er 9 componenten per toets zijn?

2mrt91y.jpg
[/IMG]

Back