prijs originele Roland TR_808

W07

Stamgast
Vooral uit nieuwsgierigheid, wat is een correcte prijs voor een

originele Roland TR 808 in perfect werkende staat,
een half jaar geleden volledig nagekeken, met midiclock - sync modificatie

De prijzen op ebay zijn echt hallucinant, geen idee wat de echte straatwaarde zou zijn.

Tis een prachtig ding, maar in een moderne flexibele studio toch meer een museumstuk dan praktisch.

Tegenwoordig begint het bij 2400 euro, voor die prijs zou ik er zelf wel een willen in perfecte staat.

Midi even daar gelaten, persoonlijk heb ik hem liever zonder midiclock/sync mod en bouw ik er zelf een kit in waarmee ik de drums ook met midi kan aansturen.

Grappig ... ik kan mij nog een draad herrineren met ene "Hexacon" die hier waarschijnlijk nog steeds op het forum rond hangt. ;) die een tr-808 aan bood voor 1700 euro en dat belachelijk was (zie nu dus ) Nu staat een normaal bedrag op 2400 zo lees ik. Een normaal bedrag is dus relatief. Afhankelijk wat de ander betaald . Als ze volgende maand weg gaan voor 3500 gaan ze gewoon weg voor 3500 . Als ze een half jaar niet worden verkocht zijn ve maar 1000 waard. Zo gaat dat.

Volgens mij zijn hier nu twee precies dezelfde draadjes over :)

Zo’n museumstuk is de 808 nu ook weer niet hoor…je zou verbaasd staan hoe vaak deze nog worden gebruikt, ook in de “moderne” studio (hoe ziet die er eigenlijk uit?). Het blijft gewoon een geliefde bak om te gebruiken.

Vraagje voor de experts:
omdat de prijzen van goed werkende 808's menig budget te boven gaan intussen, wordt het misschien interessant een 808 te kopen waar iets mee aan de hand is.
hoe groot is de kans dat een 808 waarvan alle lampjes wel oplichten maar zogezegd de start/stop knop kapot is, nog te repareren is voor een paar honderd euro? alleen de knop vervangen zullen niet de kosten zijn, maar er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn toch?

haha, ja natuurlijk.
maar is dat alles ook nog te repareren? qua onderdelen etc?

haha, ja natuurlijk.
maar is dat alles ook nog te repareren? qua onderdelen etc?

Je kan hem toch starten met een footswitch... weet je toch wel...

De gemiddeld prijs van 5 tr-808 s is 5.5 k .... dat is niet weinig . Toch maar eens gaan inruilen 1 op 1 voor een jup 8 .. ;)

hoe groot is de kans dat een 808 waarvan alle lampjes wel oplichten maar zogezegd de start/stop knop kapot is, nog te repareren is voor een paar honderd euro? alleen de knop vervangen zullen niet de kosten zijn, maar er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn toch?
reparatiekosten zijn voor 99% goed te overzien..... enkele zeldzame onderdeeltjes daar gelaten.

eind vorig jaar heb ik mijn 808 (optisch niet 100% en een ontbrekende batterijklep) verkocht voor 2300 via MP. ik wilde weinig hustle en snel geld in mn handen hebben...

wel heb ik de 808 voor verkoop door Maarten van Artefacts na laten kijken, zo was de claps een grote bak ruis, waren de switches tussen conga en toms en 2 drukknoppen niet lekker... al met al reparatiekosten iets meer dan eur200 en dat was imo meerendeel arbeidsloon omdat de 808 behuizing uit verschillende lagen met een heleboel schroefjes bestaat....

Ik denk sowieso dat vintage prijzen op flink z'n retour gaan, gebruikers worden steeds jonger en remakes vrijwel identiek.

Of zou ik het helemaal mis hebben ?

Ik denk sowieso dat vintage prijzen op flink z'n retour gaan, gebruikers worden steeds jonger en remakes vrijwel identiek.

Of zou ik het helemaal mis hebben ?

Ongeloofelijk. Een aantal jaar geleden werden mensen voor gek verklaard die €1200 neer wilden tellen voor een TR-808. En nu gaan ze al voor het dubbele?
Er wordt dus nu inmiddels meer voor betaald dan dat ze oorspronkelijk nieuw kostten. Wat een wereld! 8o

En dat allemaal omdat ze gebruikt werden in een nummer dat een hit werd, en meteen iedereen dacht: als ik dus ook die bak heb, kan ik ook een hit maken? Gekkenwerk! :D
Zo van: Max Verstappen is F1 coureur en rijdt in een Aston Martin, als ik dan ook een Aston Martin koop, kan ik dus ook F1 coureur worden :D

En dat allemaal omdat ze gebruikt werden in een nummer dat een hit werd

Ik denk dat je het een beetje onderschat, ik kan wel 100+ producties opnoemen waarin die is gebruikt. Waarvan minimaal de helft wel de charts heeft gehaald.

Misschien heb je zelf nog nooit een 808 gehad. Ik ben zo stom geweest om die van mij te verkopen in het verleden, ik heb er 2 verkocht en de derde die ik nu heb gaat ook niet meer weg.
Ik dacht toen ook dat ik het wel af kon met samples of clones maar als je eenmaal the real deal heb gehad zijn je oortjes voor de rest van je leven verpest en zullen samples of clones je in de studio situatie nooit het zelfde geven als de originele.

Mijn eerste 808 kostte 950euro, de tweede heb ik 1100 voor betaald en de laatste die ik nu heb 1300euro in 2012 ofzo

Als ze lekker waardevast zijn is er niks mis met eentje kopen voor eender wat bedrag en verkopen na ermee te hebben gespeeld.
Kijk naar autos: zijn ze 22 jaar, waardeloos. Zijn ze 25 jaar, stijgen de prijzen enorm. O ja, dat is weldra 30 jaar.
En hoe meer aandacht iets krijgt, hoe meer mensen denken " hmm misschien moet ik toch maar eens..."
Als ik morgen een mooie zie voor de juiste prijs ga ik ook eens kijken bij de verkoper.
Stel dat al mijn clones dan wegkunnen. Dan kost ie niet veel opleg meer :dubbel:

Ik denk dat je het een beetje onderschat, ik kan wel 100+ producties opnoemen waarin die is gebruikt. Waarvan minimaal de helft wel de charts heeft gehaald.

Ja, dat is uiteindelijk natuurlijk wel logisch.
Vraag is echter of het nummers een hit werden door de TR-808 geluidjes of omdat het gewoon een goed/aanstekelijk nummer was.

Een woord. Miamibass

Back