Ik wil 'm gebruiken in de studio. Qua mastering doe ik veel indie - lofi bandjes, die vinden dat soms wel leuk. En om zelf muziek te maken en die sound terug te roepen vind ik het ook wel leuk.Misschien wel tof als het deck instelmogelijkheden heeft om creatiever aan de slag te gaan.
Wat zou je doel eigenlijk zijn? Wil je masteren op tape, of instrumentgroepen opnemen en weer in de computer verder arrangeren?
Instelmogelijkheden zijn weinig creatief op cassettedecks. Die hebben vaak vooral met noise levels te maken, of met kleine aanpassingen aan de afspeel snelheden. Dan zou je als effect beter een software tape emulator gebruiken, dan heb je veel meer controle over eigenschappen die je bij authentieke tape alleen bij een samenloop van omstandigheden krijgt, of die merk specifiek zijn. En je hebt het gemak dat je het per instrument vrij kunt instellen, iets wat bij stereo cassettedecks natuurlijk een stuk lastiger is. Goed, het is niet zo mooi als een heuse machine, maar wel praktischer.
Als ik de reacties hier lees is 't wel echt hit-or-miss als je er weinig van kent.
Bij een vintage synth is't toch wel anders, omdat er minder mechanische onderdelen in zitten en deze makkelijker te vervangen zijn door alternatieven / zelfs betere componenten.
Of is dat maar een idee?
Nee daar heb je wel gelijk. Het zijn machines met bewegende delen, en dat levert wrijving op, en dus slijtage. Vergelijk het daarom gerust met een auto. Leeftijd, onderhoud en beschikbaarheid van onderdelen zijn belangrijk bij je keuze. Belangrijke delen zijn van rubber, wat door de jaren heen niet alleen slijt door wrijving maar ook uitdroogt of in plakkerige stroop veranderd. En net als bij auto's: een 20 jaar oude auto met zeer weinig kilometers zal ook slijtage problemen hebben.
Alles is te repareren of te vervangen, maar het is verstandig om daarom te zoeken naar een type deck waar voor veel onderdelen te krijgen zijn. Onderdelen zijn tussen verschillende merken niet uitwisselbaar, dus het wordt lastiger als je een prachtig klinkend maar zeldzaam merk kiest. In de reel recorder wereld is het ook niet voor niets dat recorders als de als Revox A/B77, Studer A80 of Telefunken M15 redelijk populair zijn. Kwalitatief goede recorders die geen moeite hadden met veel uren werk, makkelijk te onderhouden zijn en die wereldwijd relatief veel zijn verkocht. En de modellen zijn jarenlang nagenoeg onveranderd, waardoor je dus makkelijk(er) aan onderdelen komt. Hoewel alles z'n prijs heeft, snaren en aandrukrollen zijn goedkoper en makkelijker te vinden dan motoren of koppen.
Maar dat gezegd hebbende, ik zou me er ook niet heel druk over maken. Je kunt op zoek gaan naar een gereviseerd deck van een vertrouwd adres, dan is de kans het grootst dat je de eerst komende jaren probleemloos vooruit kunt. Of je koopt gewoon een goedkoop werkend deckje waar je mee gaat experimenteren. Kijk wat het doet voor je geluid en ga dan, als het bevalt, gericht verder zoeken naar een machine die meer aansluit op je nieuwe wensen. Wat dat betreft is het wel weer net als een met een vintage synth: je moet ergens beginnen, en dat hoeft niet meteen een Jupiter 8 te zijn.