Apple Mainstage is rampenplan

36251

Nieuwkomer
Hoi forumleden, tijdje geleden had ik een paar concerten en ik dacht: laat ik eens een mac kopen en met Apple mainstage gaan werken. De flexibiliteit trok me wel en dan kon ik eindelijk ook mn Komplete 9 Ultimate Sounds eens gaan inzetten.

Dat bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan..ondanks het feit dat ik hulp had van n ervaren mainstage gebruiker bleek het in de praktijd een drama te zijn. De controllers bleken niet toe te wijzen aan mn keys (Novation Impulse 61) en veranderden de hele tijd (dan was opeens het volume aan het sustainpedaal toegewezen en was dit niet te veranderen). Ook live was het allesbehalve een piece of cake, met als dieptepunt mn Apple die crashte.

Nou ben ik geen super techfreak, maar het moet toch niet zo zijn dat je je eerst een jaar in deze materie moet verdiepen om erachter te komen hoe het werkt? Overigens vond ik de manual van Mainstage echt een RAMP. Nog nooit zo'n onduidlijke en slecht leesbare manual gezien...

Mijn vraag: kan iemand mij een beetje opweg helpen met de Mainstage en Apple Macbook? want ik zou het wel graag willen leren...heeft iemand ook ervaring met deze combi en de Novation "Impulse? Want het is mij onduidelijk waar het precies fout gaat.

jullie feedback wordt heel erg gewaardeerd...

grten

Edgar van asselt

Waarom doe je een immense stap terug als je ook in het bezit bent van de ableton live suite?

omdat ik niet weet hoe ik die moet gebruiken in live situaties, ik vind het een behoorlijke kluif om me dat programma eigen te maken..Waar vind ik in de manual hoe het toewijzen van midicontrollers (sliders/knoppen) aan patches en de verschillende program changes werkt.

Klinkt wellicht wat onbenullig, maar dat krijg je he, als je op latere leeftijd aan de electronica gaat...

Handleidingen zijn niet meer nodig sinds YouTube. Afkijken mag tegenwoordig :)

Het lijkt me ook goed om eerst te zorgen dat je weet wat de Novation Impulse 61 uitzend als je daarop van setup verandert.
Ik zelf werk met een oudere Novation Remote SL en weet dat je daar tot 40 verschillende setups kan kiezen. Gevolg kan zijn dat bij verandering van setup alle controllers ook ineens andere functies toegewezen krijgen. In jou geval raad ik aan om met één enkel setup op de Impulse 61 te werken en al de rest in Ableton te doen (daar je je er blijkbaar toch niet in wil verdiepen).

hoi, in de novation impulse zitten setups voor zowel ableton, mainstage en nog een paar andere DAW's. Naar mijn idee heb ik steeds dezelfde gebruikt. FYI: ik wil me juist wel in Ableton verdiepen, maar weet even niet zo goed hoe ik de weg moet vinden...grt

hoi, in de novation impulse zitten setups voor zowel ableton, mainstage en nog een paar andere DAW's. Naar mijn idee heb ik steeds dezelfde gebruikt. FYI: ik wil me juist wel in Ableton verdiepen, maar weet even niet zo goed hoe ik de weg moet vinden...grt

als je het echt wil dan kun je in een weekendje een behoorlijke ableton live expert gaan worden. Er is een online cursus (gratis) die bijna alles wat je moet weten wel behandeld in een langzaam en duidelijk tempo, na het volgen van die 48 lessen weet je dan echt veel van ableton live af om eigenlijk alles te doen wat je wil.

Die kun je hier vinden.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLa9ASr8n5idArGa1uaBExM-lI-nO1P959

Gebruik zelf mainstage voor live optredens met 3 verschillende controllers, ik vind het persoonlijk echt te gek. Workflow is wel wat omslachtig inderdaad. Heb ook Ableton live dat is inderdaad wel wat praktischer maar dat heb ik nog nooit live met ons bandje gebruikt. Je bent van harte welkom om hier in de studio(Oss)om een keer samen naar te kijken. Mocht je dat willen stuur ff een berichtje.

Groetjes Paulus

dank je! met deze was ik al bezig :)

dank je! met deze was ik al bezig

als je het echt wil dan kun je in een weekendje een behoorlijke ableton live expert gaan worden. Er is een online cursus (gratis) die bijna alles wat je moet weten wel behandeld in een langzaam en duidelijk tempo, na het volgen van die 48 lessen weet je dan echt veel van ableton live af om eigenlijk alles te doen wat je wil.

@quifster; thanks, ik heb Ableton met een APC sinds een paar weken en ik denk dat dit me een zet in de goede richting geeft!

Back