Aansluiten FX

Caboys

Leed
Hallo,

Ik heb van een maatje een mixer en 2 effecten te leen, maar nu is mijn vraag, hoe sluit ik dat aan.
Het is een stereo effect, dus er gaan dan toch 2 kabels in de aux returns en 1 stereo kabeltje in de Aux Sends, of zijn aux sends nooit stereo, en moet ik dus ook 2 kabels in de aux sends stoppen, of maakt dat helemaal niet uit.

aux sends zijn doorgaans niet stereo. Effecten kunnen toch nog wel stereo zijn

Dus gewoon een kabeltje van de aux send naar de mono in van t effect (links ofzo), en dan de 2 outs van t effect bijv naar n stereo kanaal. Of eentje maar naar n aux return als je t mono ook goed vind

Da's voor het bidden. :)

(da's een dubbele woordgrap, sorry maar ik vond hem wel leuk)

Origineel geplaatst door Caboys
okay bedankt, en dan nog iets wat is pre en post? er zit ook een pre knopje bij??

PRE betekent dat het signaal dat nog VOOR de fader zit al naar het effectapparaat gaat, dus je fader heeft daar geen invloed op. POST betekent dat je signaal NA je fader, dus meebewegend naar je effectbak gaat. Dit is wat je wilt...

PRE gebruik je niet zo vaak op deze manier. Als hij toch in deze stand staat merk je dat me je fader dicht toch enorm veel signaal de mix in gaat, en dan nog helemaal vol effect ('wet' heet dat). Als je dan je fader openschuift komt er steeds meer 'droog' signaal bij en neemt het effect relatief af.

Leuk om te spelen maar voor normaal effect moet je dus POST gebruiken.

Origineel geplaatst door fuse
Da's voor het bidden. :)

(da's een dubbele woordgrap, sorry maar ik vond hem wel leuk)

Ik moest effe denken maar hardop uitspreken helpt (mag dat bij bidden :confused: )
Humor-post is ook een pré?

als je een stereo signaal door een stereo effect wil gooien kun je ook twee auxes gebruiken natuurlijk. nummer een voor links en nummer twee voor rechts. Moet je natuurlijk je signaal wel via twee monoinputs naar binnen halen anders hebtut nog geen effect :D (en da's nou net wat je wél wil)

Origineel geplaatst door Hazes
als je een stereo signaal door een stereo effect wil gooien kun je ook twee auxes gebruiken natuurlijk. nummer een voor links en nummer twee voor rechts. Moet je natuurlijk je signaal wel via twee monoinputs naar binnen halen anders hebtut nog geen effect :D (en da's nou net wat je wél wil)

Alleen heb je dan 2 handen nodig om 2 potten tegerlijk te laten draaien.. :erm:

Origineel geplaatst door Maleh
Alleen heb je dan 2 handen nodig om 2 potten tegerlijk te laten draaien.. :erm:
Meestal stel je ze toch gewoon één keer in? Als je dan ook nog eens een keertje wil live tweaken om bijvoorbeeld een effect langzaam in te laten faden, kun je natuurlijk ook de return daarvoor gebruiken. Die is meestal wel stereo en voorzien van één knop of fader. Mocht dat nu allemaal niet op gaan, dan heb je (althans daar ga ik maar vanuit) toch twee handen om te draaien..... :)

Back