Stroom adapter vervangen: is deze geschikt?

ja dat is het meest ideaal..

Schijnbaar leveren universele 12v adapters niet exact 12v...
Het werkt gewoon hoor hij wordt niet warm ofzo... Is zo'n kleine afwijking normaal? Kan het kwaad voor je apparatuur?

Een kleine afwijking is niet erg. Het is toeval dat de originele adapter wel precies 12v leverde toen je keek. Een afwijking tot 10% is vrij normaal.

Een kleine afwijking is niet erg. Het is toeval dat de originele adapter wel precies 12v leverde toen je keek. Een afwijking tot 10% is vrij normaal.

Ah mooi zo, da's een geruststelling.. Uiteindelijk gebruik ik nu een mooi supercompact model adapter in vergelijking met de originele..

Er is nog een ding waar je misschien even op moet letten bij het vervangen van een lineaire voeding (die oude) door een schakelende voeding. (die mooie lichte kleine nieuwe)

Slecht ontworpen schakelende voedingen kunnen hoge frequentie storing veroorzaken. Dit kan weer voor hoorbare storing op de uitgangen van je synth zorgen. Dus als je synth nu ineens raar zachtjes zoemt of piept kan het een goed idee zijn om toch je oude adapter te repareren.

Er is nog een ding waar je misschien even op moet letten bij het vervangen van een lineaire voeding (die oude) door een schakelende voeding. (die mooie lichte kleine nieuwe)

Slecht ontworpen schakelende voedingen kunnen hoge frequentie storing veroorzaken. Dit kan weer voor hoorbare storing op de uitgangen van je synth zorgen. Dus als je synth nu ineens raar zachtjes zoemt of piept kan het een goed idee zijn om toch je oude adapter te repareren.

ik heb hoe dan ook een hoog gepiep, als ik de gain opschroef op mn mixer. Die mpc500 is niet stil.. Maar vergeleken met de originele voeding is er geen verschil, ze piepen allebei...

(plus en min aansluiten) Dus ik kijk wel effe welke manier werkt.

Hier kreeg ik even een hartstilstand. Je hebt geluk dat de boel gewoon werkt zoals je het geprobeerd hebt. Maar algemeen genomen: kijk na dat je polariteit zeker juist staat voordat je een adapter in een apparaat plugt! Sommige apparaten zijn niet beveiligd en die sloop je met verkeerde polariteit.

Algemeen:
Spanning moet zijn zoals de originele. (volt)
DC of AC moet uiteraard ook zijn zoals origineel.
Polariteit (plus op buitenste ring of binnenste pin) moet zijn zoals origineel. Uiteraard moet de plug ook de juiste afmetingen hebben.
Amperage moet minstens zoveel zijn als origineel

Als dat allemaal geregeld is, zoals bij de adapter die je nu gebruikt, zou het gewoon moeten werken.

@marcuuu waarom zou je voor nieuwe apparaten per sé een originele adapter willen kopen? Elektriciteit is elektriciteit, dus zolang je geen broladapter hebt die enorme vervuiling uitspuwt (lees ook post hierboven) moet dat gewoon allemaal werken.

Het is normaal dat een adapter minder spanning levert dan volgens opgave; een bv 12V adapter zal maar 12V afgeven bij vollast; bij deellast of nullast ligt dat wat lager. Kan geen kwaad.

Back