suggestie for VCA (Full DIY KIt) ?

AntonW

Nieuwkomer
Hoi,

Na 2 grains, mix & TTLFO van Ginko ben ik toe aan een VCA DIY projectje. Kan alleen niet zo 123 iets vinden op de bekende sites. Dus ben opzoek naar suggesties.
Het liefst iets wat niet super ingewikkeld is (Dus geen smd ofzo).

groet
Anton

Misschien de RYO 3xVCA? RYO spul is altijd goed gedocumenteerd en makkelijk te bouwen. En de Quattro Figaro van Bastl is er ook als DIY. Heb ik zelf als factory built, maar zal ook niet moeilijk zijn om te bouwen.

Ey Thanks. zien er beide goed uit. Verkoopt iemand in nederland deze kits?

Thonk in UK verkoopt die RYO VCA kits. Ik heb er een gebouwd, en het is vrij eenvoudig. Wel een goede voltmeter en een referentie voltage (bijvoorbeeld Pressure Points) nodig om hem goed in te stellen.

Oh ja, schoot me er nog 1 te binnen, van eigen bodem nog wel:
http://riversynths.com/product/crux/

Thonk is voor RYO trouwens een prima source inderdaad. Maar ik heb ze ook wel eens bij Escape from noise gehaald, scheelt niet veel in kosten.
En in Duitsland zit ook een nieuwe, Exploding Shed: https://www.exploding-shed.com/shop-catalogue/ . Geen ervaring mee, maar heeft ook RYO, Befaco en meer spul. Hebben ook nog een andere VCA van Maker.ie.
In NL heb je nog error instruments, die hebben ook wel wat DIY: https://www.errorinstruments.com . (alleen beetje lastig zoeken op die site, na 5 minuten zoeken heb ik meer zin om met een vork in m'n oog te gaan prikken, dus weet niet precies wat ze hebben, ik geloof iig wel Bastl)

Ik heb nog boards voor een aantal typen VCA's, zit bij de meeste wel wat SMD op, maar die delen kan ik voor je solderen.
Zijn alleen geen complete kits, maar het is dan wel heel cheap. :D

Overigens is SMD echt niet zo erg, de meeste delen zijn heel goed te doen, IC's en dergelijke, weerstanden en Ctjes gaat ook prima. Dun soldeerdraad is vooral belangrijk (0.5mm).

ey thanks :D die riversynth ziet er ook leuk uit. releatief wat duur ten opzicht van de andere 2. Bij error hebben ze niet die bastl DIY helaas.

@SRPP: ben nogal noob. MIjn GInko Grains & TTLFO zijn de eerste geslaagde DIY projecten uit mijn 35 jarig leven ;) (En er zijn legio mislukte hehe).

En heb dus ook nog nooit hoeven zoeken anar onderdelen van een BOM lijst. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet geintresseerd ben. Wat voor VCA's heb je?

Collector = Lekweerstand van de collector van 47 tot 100 ohm naar de (0v) en de audio in via weerstand naar de collector max 10K.
Base = Control voltage via weerstand 470K of 560K naar de base
Emitter = audio out, direct zonder weerstand aan een opamp met volumeregeling versterken, zo dicht mogelijk erbij.
Transistor die ik gebruik : BC549C.
Meer niet.

Deze kostenbesparende VCA zit in Roland gear zoals TR-909 en JX-8P.

Klinkt intressant als een eerste verkenning in compleet zelf bouw. Ben ik nog niet helemaal aan toe maar wie weet na superbooth :)

ey thanks :D die riversynth ziet er ook leuk uit. releatief wat duur ten opzicht van de andere 2. Bij error hebben ze niet die bastl DIY helaas.

@SRPP: ben nogal noob. MIjn GInko Grains & TTLFO zijn de eerste geslaagde DIY projecten uit mijn 35 jarig leven ;) (En er zijn legio mislukte hehe).

En heb dus ook nog nooit hoeven zoeken anar onderdelen van een BOM lijst. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet geintresseerd ben. Wat voor VCA's heb je?

Een PCBtje met twee heel simpele discrete VCA's (losse transistoren), geen wiring nodig, alles zit op het board.
En een piepklein PCBtje met twee MFOS log VCA's erop (jacks bedraden).

Daarnaast nog wel wat meer simpele projectjes ook, ik zal wel even PM-en (vanavond, moet even kijken wat er allemaal nog is).

De sleutel tot succesvolle projecten is om het simpel te houden, niet te ingewikkelde dingen in het begin. Daarnaast zijn er geen mislukte projecten, van de dingen die het niet bleken te doen heb je hopelijk ook geleerd :)

Het was de JX-3P die ik bedoelde

attachment.php

Die DCbalance kun je weghalen gewoon aan de 0v hangen,
die condensatoren op de base zijn ook niet echt nodig.

Attachments

• JX-3P_VCA.jpg
    JX-3P_VCA.jpg
    33,7 KB · Bekeken: 103
De RYO 3xVCA is ook leuk als cascade, dan per VCA een exponentielere output.
Ik heb net een full kit besteld bij Exploding Shed uit Leipzig, zal mijn ervaringen met ze melden.

Sorry will niet het topic kapen, maar ik zoek ook een goede kwaliteits vca 3x op zijn minst en voor audio.

Zijn er geen pcb's te verkrijgen om een VCA te bouwen met deze chips (te koop bij electricdruid.net) ?

V2164 Quad VCA
AS3360 Dual Log/Lin VCA

Heb zelf een A131 Exp VCA wat toch wel de fijnst klinkende VCA voor audio is die ik heb.

Heb ook deze:
A-132-4 Quad exponential VCA / Mixer
A-132-1 Dual Voltage Controlled Amplifier

Maar die klinken niet goed met audio (oversturing). Wellicht moet ik eens een attenuator proberen op de cv naar de A-132-4

Ik heb een PCB ontwerp gedaan voor de v2164, 4 stuks VCA op een board, maar ik denk niet dat ik nog PCB's heb.
Maar wat is precies je vraag? Als de VCA's die je nu hebt oversturen, dan kan het zijn dat het audio signaal te luid staat, of je er teveel CV in stopt.

Nee idd het signaal bij de A-132-4 overstuurd, als ik de gevoeligheid wat minder zet zal het wel opgelost zijn.

Back