Synthesizer Noob

skrie

Ingeburgerd
Hallo gents, Ik ben Ernst, ik ben een amateur pianist en componist die tot op heden
nog geen echte Syntesizer heeft gehad of zelfs maar gebruikt. :o:

Wat doe ik dan hier? hoor ik je zeggen....

Onlangs heb ik via VST's interesse gekregen in Syntesizers.
(naast mijn liefde voor de muziek van Vangelis).

Via dit forum hoop ik wat te op te steken over synthesizers,
Mij te orienteren voor de aanschaf van mijn eerste synth...
En mogelijk mijn basis-elektrotechniek weer wat oppoetsen
om zelf het één en ander te gaan knutselen in de toekomst.

Ik heb der zin an. :W

Wat is je budget? Tweede hands schijn je best wat aardigs te kunnen kopen vanaf ong. 150 - 200 Euro. Nieuw vind ik ong. 300 Euro het minimum.

Wat is je budget? Tweede hands schijn je best wat aardigs te kunnen kopen vanaf ong. 150 - 200 Euro. Nieuw vind ik ong. 300 Euro het minimum.

Mijn budget is goed. Ik wil klein beginnen, omdat ik niet weet waar ik aan begin.
Maar ook weer niet zo klein dat ik niet de synthesizer ervaring krijg.

Ik heb een goeie stage-piano (Yamaha CP4) en nog een
midicontroller met (channel) aftertouch (Novation SL MKII ).
Het liefst vindt ik een synth met midi die goed te bedienen is via deze apparaten.

Maar goed, ik ga me zelf lekker inlezen. ;)

Budget onbeperkt en analoog? Koop een gloednieuwe Minimoog die Moog weer maakt (ong. 4.000 Euro). Dé synth om subtractieve synthese van te leren. Weet je reeds wat analoge substractieve synthese is? Dan kun je een Korg Monologue nemen (heeft een sequencer en Midi, ong. 350 Euro). Of een Arturia Minibrute of Microbrute (resp. €300 en € 400).

Ben je een jaren '80 man? Oftewel FM synthese en voornamelijk presets kiezen? Want FM sysnthese is moeilijk te begrijpen en onder controle te krijgen. Dan zijn er hier meer dan genoeg mensen die je een soort Yamaha DX7 kunnen aanraden.

Succes met je hobby! :)

Welkom Skyrie.
Genoeg info op dit forum en ook een ruim aanbod dus je zal zeker slagen om iets leuks aan te schaffen.

Budget onbeperkt en analoog? Koop een gloednieuwe Minimoog die Moog weer maakt (ong. 4.000 Euro). Dé synth om subtractieve synthese van te leren. Weet je reeds wat analoge substractieve synthese is? Dan kun je een Korg Monologue nemen (heeft een sequencer en Midi, ong. 350 Euro). Of een Arturia Minibrute of Microbrute (resp. €300 en € 400).

Ben je een jaren '80 man? Oftewel FM synthese en voornamelijk presets kiezen? Want FM sysnthese is moeilijk te begrijpen en onder controle te krijgen. Dan zijn er hier meer dan genoeg mensen die je een soort Yamaha DX7 kunnen aanraden.

Succes met je hobby! :)

Voor mij is vooral polyphonie belangrijk vanwege mijn piano achtergrond.
Ik speel namelijk vooral graag zodra ik een fijn geluid heb gevonden.

Mijn ogen vielen direct op de Prophet-8 Module van Dave Smith.
Deze heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb. Hij is echter naast polyphonic
ook buitengewoon overcompleet en ingewikkeld.

Ik zoek eigenlijk precies dat, maar dan met een stuk minder features ;)
De prijs is niet buiten mijn bereik maar hij valt wel een beetje buiten mijn skill-range,
zal ik maar zeggen :D

Als polyphonie belangrijk is test die fijne geluiden dan maar eerst goed uit. Dikwijls is net die polyphonie daarbij te min. Zo duidt die 8 op een polyphonie van 8 voices, daar ben je al snel mee klaar als je wat akkoorden gaat spelen. Geluiden die afgebroken worden omdat de 8 voices die nog moesten doorklinken, weer afgebroken worden voor die nieuwe akkoorden ...

Het zijn maar wat richtlijnen die je als onervaren meestal na aankoop gaat bemerken.
(Vandaar dat hier op SF zoveel te koop staat ook ;))

Prophet8 kan
Clavia nord is ook niet slecht, of iets anders van dat merk
8 stemmig als je met 2 handen erop wilt spelen, niet minder
En een extern effect, reverb en/of multieffect, met eventueel een klein mixertje als je dat nog niet hebt

Als polyphonie belangrijk is test die fijne geluiden dan maar eerst goed uit. Dikwijls is net die polyphonie daarbij te min. Zo duidt die 8 op een polyphonie van 8 voices, daar ben je al snel mee klaar als je wat akkoorden gaat spelen. Geluiden die afgebroken worden omdat de 8 voices die nog moesten doorklinken, weer afgebroken worden voor die nieuwe akkoorden ...

Het zijn maar wat richtlijnen die je als onervaren meestal na aankoop gaat bemerken.
(Vandaar dat hier op SF zoveel te koop staat ook ;))

Dat klopt. Ik heb een tijdje op een VST gespeeld die heel trouw de 8 polyphonie van het instrument nabootste.
En soms blijk ik toch 9 toetsen nodig te hebben. Maar goed, er zijn zoveel monophonische of 4 stemmige
analogy synths dat ik met 8 al heel blij ben. Voor alles met meer dan 8 heb ik altijd nog mijn andere instrumenten :)

Behringer deepmind 12 heeft 12 voices

Aha. Ik besefte mij niet dat je daadwerkelijk spelen kan, ha ha, gaf je ook duidelijk aan (kan ik zelf nl. niet). Tja, dan kom je inderdaad in een geheel ander gebied terecht als ik aanraadde.

Als de prijs geen afschrikker is dan zou ik me niet al te veel laten afschrikken door een grote hoeveelheid knoppen. Zo'n beetje elke synth heeft presets. Dan kun je lekker beginnen met spelen. Als een synth weinig knoppen heeft is juist, geloof het of niet, lastiger. Waarom? Omdat je dan knoppen met twee functies tegelijk krijgt. Dan draai je aan iets en dan verandert die knop iets anders omdat er ergens een keuzeschakelaar verkeerd-om staat. Of erger nog: je kunt iets niet instellen omdat er geen knop voor is (de ontbrekende Release knop v/d Minimoog is een beroemd voorbeeld).

Ik ben een amateur van heb ik jou daar, maar zelfs ik schrik niet zo v/d hoeveelheid knoppen op en Prophet 8. Je zult moeten weten wat is:
  • Wat zijn een oscillator, frequentie en golfvorm?
  • ADSR (attack, decay, sustain en release)
  • Filter: low pass, high pass, resonantie frequentie en cutoff frequency
Lijkt misschien ingewikkeld, maar valt redelijk mee. Ik vind dat als je die termen kent dat je een heeeeeeeel end komt met zo'n beetje elke synth. Zeker met die Dave Smith. Dave Smith is een man die zijn sporen heeft verdiend in de muziek wereld (zijn befaamde Prophet 5 is al uit 1978 en wordt niet voor niets weer door hem op de markt gebracht). Hij snapt echt wat muzikanten willen en nodig hebben.

Wat mij betreft is ook de grote vraag van wat voor soort klanken en muziek je houdt. Als je een jaren '80 man bent dan zou je voor een FM Synth kunnen gaan. Zo'n Dave Smith is denk ik voor liefhebbers van jaren '70 muziek. Denk ik, hoor. Je moet even in de winkel gaan luisteren naar zo'n synth.

Ten slotte hebben veel synths een "variant" zonder keyboard zodat je 'm moet gebruiken met je eigen favoriete keyboard zoals jij wilt. Maar niet allemaal. Ik geloof dat dat niet zo'n probleem hoeft te zijn, want de meeste accepteren Midi IN zodat het keyboard v/d synth zelf er voor niets bij zit.

Er is ook de Prophet 12 (12 stemmig polyfoon): is duurder en je schijnt in de Propher 8 een module te kunnen zetten waardoor hij meer stemmen krijgt.

Back