Synthesizer Noob

skrie

Ingeburgerd
Hallo gents, Ik ben Ernst, ik ben een amateur pianist en componist die tot op heden
nog geen echte Syntesizer heeft gehad of zelfs maar gebruikt. :o:

Wat doe ik dan hier? hoor ik je zeggen....

Onlangs heb ik via VST's interesse gekregen in Syntesizers.
(naast mijn liefde voor de muziek van Vangelis).

Via dit forum hoop ik wat te op te steken over synthesizers,
Mij te orienteren voor de aanschaf van mijn eerste synth...
En mogelijk mijn basis-elektrotechniek weer wat oppoetsen
om zelf het één en ander te gaan knutselen in de toekomst.

Ik heb der zin an. :W

Wat is je budget? Tweede hands schijn je best wat aardigs te kunnen kopen vanaf ong. 150 - 200 Euro. Nieuw vind ik ong. 300 Euro het minimum.

Wat is je budget? Tweede hands schijn je best wat aardigs te kunnen kopen vanaf ong. 150 - 200 Euro. Nieuw vind ik ong. 300 Euro het minimum.

Mijn budget is goed. Ik wil klein beginnen, omdat ik niet weet waar ik aan begin.
Maar ook weer niet zo klein dat ik niet de synthesizer ervaring krijg.

Ik heb een goeie stage-piano (Yamaha CP4) en nog een
midicontroller met (channel) aftertouch (Novation SL MKII ).
Het liefst vindt ik een synth met midi die goed te bedienen is via deze apparaten.

Maar goed, ik ga me zelf lekker inlezen. ;)

Budget onbeperkt en analoog? Koop een gloednieuwe Minimoog die Moog weer maakt (ong. 4.000 Euro). Dé synth om subtractieve synthese van te leren. Weet je reeds wat analoge substractieve synthese is? Dan kun je een Korg Monologue nemen (heeft een sequencer en Midi, ong. 350 Euro). Of een Arturia Minibrute of Microbrute (resp. €300 en € 400).

Ben je een jaren '80 man? Oftewel FM synthese en voornamelijk presets kiezen? Want FM sysnthese is moeilijk te begrijpen en onder controle te krijgen. Dan zijn er hier meer dan genoeg mensen die je een soort Yamaha DX7 kunnen aanraden.

Succes met je hobby! :)

Welkom Skyrie.