Aha. Ik besefte mij niet dat je daadwerkelijk spelen kan, ha ha, gaf je ook duidelijk aan (kan ik zelf nl. niet). Tja, dan kom je inderdaad in een geheel ander gebied terecht als ik aanraadde.
Als de prijs geen afschrikker is dan zou ik me niet al te veel laten afschrikken door een grote hoeveelheid knoppen. Zo'n beetje elke synth heeft presets. Dan kun je lekker beginnen met spelen. Als een synth weinig knoppen heeft is juist, geloof het of niet, lastiger. Waarom? Omdat je dan knoppen met twee functies tegelijk krijgt. Dan draai je aan iets en dan verandert die knop iets anders omdat er ergens een keuzeschakelaar verkeerd-om staat. Of erger nog: je kunt iets niet instellen omdat er geen knop voor is (de ontbrekende Release knop v/d Minimoog is een beroemd voorbeeld).
Ik ben een amateur van heb ik jou daar, maar zelfs ik schrik niet zo v/d hoeveelheid knoppen op en Prophet 8. Je zult moeten weten wat is:
- Wat zijn een oscillator, frequentie en golfvorm?
- ADSR (attack, decay, sustain en release)
- Filter: low pass, high pass, resonantie frequentie en cutoff frequency
Lijkt misschien ingewikkeld, maar valt redelijk mee. Ik vind dat als je die termen kent dat je een heeeeeeeel end komt met zo'n beetje elke synth. Zeker met die Dave Smith. Dave Smith is een man die zijn sporen heeft verdiend in de muziek wereld (zijn befaamde Prophet 5 is al uit 1978 en wordt niet voor niets weer door hem op de markt gebracht). Hij snapt echt wat muzikanten willen en nodig hebben.
Wat mij betreft is ook de grote vraag van wat voor soort klanken en muziek je houdt. Als je een jaren '80 man bent dan zou je voor een FM Synth kunnen gaan. Zo'n Dave Smith is denk ik voor liefhebbers van jaren '70 muziek. Denk ik, hoor. Je moet even in de winkel gaan luisteren naar zo'n synth.
Ten slotte hebben veel synths een "variant" zonder keyboard zodat je 'm moet gebruiken met je eigen favoriete keyboard zoals jij wilt. Maar niet allemaal. Ik geloof dat dat niet zo'n probleem hoeft te zijn, want de meeste accepteren Midi IN zodat het keyboard v/d synth zelf er voor niets bij zit.
Er is ook de
Prophet 12 (12 stemmig polyfoon): is duurder en je schijnt in de Propher 8 een module te kunnen zetten waardoor hij meer stemmen krijgt.