Ik durfde geen mensen op de tenen te trappen, maar ik heb ook een dergelijke mening.
Als je een DAW gebruikt, waarom zou je dan nog een hardware drumcomputer kopen? Dat gaat toch beter via een DAW? Hardware koop je naar mijn mening voor live en voor bedieningsgemak. Vrijwel alles is te emuleren via VST (oké: een gitaar niet, maar we zitten hier in een synth forum

). Maar hardware die een laptop nodig heeft voor de effecten? Hmmmm.
En inderdaad: als je je drummachine invoert in de computer dan moet het geluid ook weer (gemixed) uit diezelfde computer komen (line out? s/pdif? HDMI out?). Als allerlei apparaten die je bij je hebt zo'n "USB geluidskaart" uitgang hebben dan zul je in je DAW niet alleen meerdere uitgangen tegelijk moeten kunnen aansturen van 1 geluidskaart (kan volgens mij bijv. in Audacity niet), maar ook moet je 2 geluidskaarten tegelijk als input kunnen gebruiken. Zal voor de meeste dure DAW's misschien geen probleem zijn, maar dat gepriegel live met je laptop. Ik denk niet dat je daar vrolijk van wordt. Mensen die in een oefenruimte of op een podium een computer hebben staan, zitten er nooit aan. Werkt volgens mij niet echt prettig. Die PC wordt ingesteld thuis en op het podium aangezet als ware het een cassette deck. Wat mij betreft is dan de lol er af voor het luisteren naar een dergelijke band en het spelen wordt ook moeilijk. Als je je sound van het ene naar het andere nummer veranderen wilt dan kun je niet draaien aan knoppen maar dan moet je in je DAW gaan editten.
Zal wel aan mijn leeftijd liggen, maar ik zie mezelf dat niet doen. Ik ben best handig met compu's maar er live in het stikdonker iets mee doen (leesbril op etc.): hmmmm. Ik heb het ook nog nooit iemand zien doen: de instellingen v/e computer veranderen tijdens musiceren.