Hoe maak je je mix dik...vet...vol...breed...

Origineel geplaatst door sunny pedaal
mixer insmeren met echte boter
veel koekjes, chips, cake, oh ja en iedere dag 2 snickers!
(sorry, ik kon het niet laten, interessant onderwerp trouwens)
daar word je toch alleen zelf dik vet en breed van?

vol en breed, hmm thja

Ik denk dat je niet die 'mastering' software zoals Ozone en T-Racks als magisch redmiddel moet gebruiken want je song moet dan al voor zeg, 90% vet klinken voordat je ermee aan de slag gaat. Vol en vet krijgen doe je voordat je uberhaubt aan masteren begint, en dat doe je dus bij het uitmixen IMO.

Arv

@ Nolet: "Ruimte houdt tussen geluiden"...
Ik ben beginner op gebied van mixen, maar... hoe doe je dat? Ik heb het probleem dat eea bij mijn derde of vierde melodielijn wat 'drabbig' begint te klinken, terwijl het qua harmonie allemaal wel klopt en juist wat toe zou moeten voegen.
Ik begrijp al wel dat ik met selectief eq-gebruik wat winst pak, maar zijn er nog andere tips voor een relatieve newbie?
Ik klus overigens met name met een XP-80, Kurzweil Micropiano, acoustisch gitaartje en de VST's van Cubase Studio 4...

@ Nolet: "Ruimte houdt tussen geluiden"...
Ik ben beginner op gebied van mixen, maar... hoe doe je dat? Ik heb het probleem dat eea bij mijn derde of vierde melodielijn wat 'drabbig' begint te klinken, terwijl het qua harmonie allemaal wel klopt en juist wat toe zou moeten voegen.
Ik begrijp al wel dat ik met selectief eq-gebruik wat winst pak, maar zijn er nog andere tips voor een relatieve newbie?
Ik klus overigens met name met een XP-80, Kurzweil Micropiano, acoustisch gitaartje en de VST's van Cubase Studio 4...

Het lijkt mij nogal voor de hand liggend dat het bij de derde of vierde melodielijn drabbig (wat dat ook moge zijn) gaat klinken. Al die lead sounds zijn niet voor niets LEAD-sounds. Dat gaat elkaar natuurlijk in de weg zitten. Het is al lastig genoeg een tegenmelodie onder een melodie te zetten. Laat staan als je nog een derde of vierde gaat invoegen.

Paul

Het kan wel, meerdere melodielijnen, maar dan moet je ze niet tegelijkertijd willen.
Maar achter elkaar kan heel goed.

Het kan wel, meerdere melodielijnen, maar dan moet je ze niet tegelijkertijd willen.
Maar achter elkaar kan heel goed.

Maar Lars heeft het over harmonie en dan denk ik al snel aan samengaan van klanken.

Overigens zou het ook wel eens zo kunnen zijn dat Lars niet echt bedoeld melodielijnen, maar gewoon begeleidingen bij een bepaalde melodie lijn.

Maar dat moet hij zelf maar aangeven.

Paul

Ik heb me inderdaad niet handig uitgedrukt, excuses daarvoor.
Natuurlijk is er maar één echte leading melodielijn, maar het gaat om begeleidende partijen (vaak éénstemmige tegenmelodieën). Bedoel ik niet de grond-partijen (bas, piano, gitaartokkel), maar vooral strijk-, blaaspartijen en echte synthgeluiden. Mijn referentiekader is daarbij vooral muziek als Level 42 (even baspartijen daargelaten, want dat kan ik gewoon niet) en dan vooral hun "Love Games" CD (toen nog LP). Hoe doe je dat, zorgen dat het geen brei wordt? Of moet ik mijn brei daarvoor naar een pro brengen (wordt het wel een dure hobby)? Ik moet met CS4 toch een heel eind kunnen komen?

Wat ik altijd doe, eerst geluiden pannen, daarna volume bepalen per geluid, daarna met EQ overlappende freqs weghalen, daarna opnieuw volume bepalen en evt panning aanpassen.

Dat klinkt als een goede manier van werken! Ga ik proberen!
Maar zijn er ook mogelijkheden om één partij meer naar voren in de mix te krijgen, anders dan enhancers e.d.?
Hoorde vandaag bijv. op de radio het - oude - nummer "Aquarius" (uit "Hair"), daar lijkt het wel alsof ze de leadvocalist buiten hebben gezet (ok, beetje overdreven...) Dat gevoel heb ik ook vaak, vooral met vocals (voor de rest gaat het goed met me)...

Heb niet echt alles gelezen maar ben de volgende tip niet tegen gekomen.
Luister je mix in mono. En ga dan je levels en panning doen, dit is voor mij een van de beste methoden om de juiste plek voor elk instrument te kunnen bepalen.
Als het betreffende instrument in mono goed naar eigen smaak klinkt dan heb je de juiste balans en klinkt het in stereo perfect. Zo weet je ook zeker dat je track bij mono nog recht over eind blijft staan.

Ieder afzonderlijk instrument moet zijn eigen plek in de mix hebben, dit qua level, panning en frequentie.

ik zorg altijd dat mn mix genoeg dynamiek geeft om er later mee te doen wat ik wil (doe ik automatisch, sta ik niet bij stil)

als je van het begin je mix gaat volgooien kan je er niets meer mee..

reden hiervoor is dat ik meestal live opneem en dan kan je niet achteraf je mix of track gaan aanpassen.. elke take is uniek.

Kheb wel wat tracks die heel slecht afgemixt zijn maar das dan weer door de nachtelijke omstandigheden

Hoe kun je nou pannen als je track in mono staat.
Voor de rest heb je groot gelijk!

@ Damian. Ik doe het zelf juist anders om. Dus eerst volume dan pan, dan weer volume. Dan eq, compressie (als nodig bij eq-en )< nu moet je mix toch zeker voor 80 % goed klinken. Nu kun je beslissen of er nog ergens effecten of zo nodig zijn.

En om mee te beginnen zo veel mogelijk mono opnemen. Dan heeft je mix later veel meer ruimte om te ademen.

Bedoel ik niet de grond-partijen (bas, piano, gitaartokkel), maar vooral strijk-, blaaspartijen en echte synthgeluiden. Mijn referentiekader is daarbij vooral muziek als Level 42 (even baspartijen daargelaten, want dat kan ik gewoon niet) en dan vooral hun "Love Games" CD (toen nog LP). Hoe doe je dat, zorgen dat het geen brei wordt? Of moet ik mijn brei daarvoor naar een pro brengen (wordt het wel een dure hobby)? Ik moet met CS4 toch een heel eind kunnen komen?

Wat ik altijd doe, eerst geluiden pannen, daarna volume bepalen per geluid, daarna met EQ overlappende freqs weghalen, daarna opnieuw volume bepalen en evt panning aanpassen.
Wat demian hier zegt is heel essentieel voor het vol klinken van een mix zonder dat het brei wordt: Eqen om overlappende frequenties weg te halen. Vaak is minder meer in een mix.
Er zijn ook andere truuks om de mix voller te laten klinken door bijv. zeer subtiel vervorming toe te voegen en geluiden toe te voegen die lange attacks hebben naast de geluiden die flinke attacks hebben en dit als achtergrond heel lichtjes erbij te mixen.
Wat ze ook veel hebben toegepast bij "Love games" is de reverbs met korte delays er lichtjes bij gemixt. Is een truuk die de producer, Wally Badarou, heel vaak toepast.

Ik zorg er eerst voor dat het mono goed klinkt, dit doe ik doormiddel van EQ en volume. Dan komen er wat galm op de nodige geluiden. Daarna pas pannen, niet eerder.

(mijn mening hé) Als je gaat eqen na het pannen en je mix word een keer mono afgespeeld, dan kun je problemen krijgen dat geluiden niet meer zo goed in de mix zitten. Niet dat mono veel gebruikt word deze dagen, maar het gaat toch om het totaal plaatje.

Laatst gewijzigd:
Hoe kun je nou pannen als je track in mono staat.
Voor de rest heb je groot gelijk!

@ Damian. Ik doe het zelf juist anders om. Dus eerst volume dan pan, dan weer volume. Dan eq, compressie (als nodig bij eq-en )< nu moet je mix toch zeker voor 80 % goed klinken. Nu kun je beslissen of er nog ergens effecten of zo nodig zijn.

En om mee te beginnen zo veel mogelijk mono opnemen. Dan heeft je mix later veel meer ruimte om te ademen.

dat is een bekende truuk hoor... probeer maar eens, dan zul je zien dat het effect wat je bereikt is dat op sommige pan posities je sound er beter uitkomt dan op andere.. Hoewel ik niet geloof dat de plek waar die het beste uitkomt DE plek voor de sound is, is het wel een goede om af en toe te doen..

Ik lees telkens (terecht) dat alles z'n eigen plek in de mix moet krijgen, contrast is belangrijk, en dat je het beste zoveel mogelijk de geluiden kan differentieren (door EQ/compressie/effecten)

Maar ik kan me voorstellen dat er ook gevallen zijn, waarbij je verschillende geluiden juist niet differentieert van elkaar, dus dat je ze juist hetzelfde behandeld, in dezelfde EQ range zet, en hetzelfde volume, etc.

In welke gevallen zou dat voor kunnen komen denken jullie?

Ik heb er nl. zelf weleens last van dat geluiden te ver uit elkaar liggen, en dat ik ze juist dichter bij elkaar wil hebben voor de samenhang.

Natuurlijk is er maar één echte leading melodielijn, maar het gaat om begeleidende partijen (vaak éénstemmige tegenmelodieën). Bedoel ik niet de grond-partijen (bas, piano, gitaartokkel), maar vooral strijk-, blaaspartijen en echte synthgeluiden. Mijn referentiekader is daarbij vooral muziek als Level 42 (even baspartijen daargelaten, want dat kan ik gewoon niet) en dan vooral hun "Love Games" CD (toen nog LP). Hoe doe je dat, zorgen dat het geen brei wordt? Of moet ik mijn brei daarvoor naar een pro brengen (wordt het wel een dure hobby)? Ik moet met CS4 toch een heel eind kunnen komen?
Beginnen bij de bron (van de ellende).. als het een brei is, zou ik als 1e kijken naar hoe de partijen zijn gespeeld ; kan partij A wellicht een octaaf hoger/lager? Moeten dat nu echt constant 16e noten zijn?

Ofwel, goed styleren van de partijen (styleren = strippen in dit geval), tenzij het de bedoeling is dat het een brei is op dat moment.. bij sommige nr's van Pink Floyd is het af en toe ook een brei/kakefonie van geluiden, maar dat is dan juist de bedoeling.

Back