MP3s XS4ALL niet auteursrechtvrij

Hanz

Anonieme Analogist
Van Bits of Freedom komt dit vermakelijke verhaal...

=====================================================================
3. MP3s XS4ALL niet auteursrechtvrij
=====================================================================

Het online zetten van de muziek die werd gespeeld tijdens het
auteursrechtvrije festival van internetprovider XS4ALL op 11 oktober,
wil maar niet vlotten.

XS4ALL had met de artiesten, waaronder de Osdorp Posse, Eboman en
Chuck D. van Public Enemy en hun platenmaatschappijen afgesproken dat
de registratie van de optredens achteraf gratis gedownload kon worden.

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra dreigt echter roet in het eten
te gooien door 20 cent per nummer per download te eisen. Aangezien het
vele uren muziek betreft, kan het verschuldigde bedrag flink oplopen.
Op haar website zegt de provider:

"De MP3's zijn inmiddels klaar. De artiesten en de betrokken
platenmaatschappijen zijn akkoord gegaan met de geluidskwaliteit.
Eerder gingen zowel artiesten als betrokken platenmaatschappijen al
akkoord met het feit dat de tracks van de optredens in MP3 vorm ter
beschikking zullen worden gesteld. XS4ALL plaatst de MP3's echter nog
niet op de website. We zijn nog in gesprek met Buma/Stemra over de
rechten".

Doordat de artiesten aangesloten zijn bij de Buma/Stemra, hebben zij
zich ook verplicht om de inning van verschuldigde rechten door de
Buma/Stemra te laten doen. Buma/Stemra stelt zich op het standpunt dat
artiesten niet op eigen initiatief mogen bepalen over welke werken wel
of geen rechten hoeven te worden afgedragen. Artiesten die werken
gratis ter beschikking willen stellen, zien zich nu voor het probleem
geplaatst dat Buma/Stemra geen maatwerk kan leveren. Bovendien kunnen
artiesten geen andere organisatie kiezen voor de inning van hun
rechten aangezien Buma/Stemra het feitelijke monopolie hiervoor in
Nederland bezit. Daarmee lijkt Buma/Stemra een rem te zetten op
initiatieven waarbij op een andere en innovatieve wijze met
auteursrecht wordt omgegaan.

Auteursrechtvrij festival: http://www.xs4all.nl/c-free/download.html

Je hebt zo zijn voordelen en nadelen als je bij buma/stemra
bent aangesloten , dit is 1 van de nadelen..=(

Laatst gewijzigd:
:r @ buma/stemra.......

Dussssss, ff resumé......

Als je zelf wil kunnen bepalen hoe je muziek wordt uitgebracht, en hoe er met auteursrechten van je EIGEN werk wordt omgesprongen, ben je genoodzaakt om weer zelf je ceedeetjes te gaan verhandelen bij de plaatselijke ceedeeboer.
(en wel ff opschrijven hoeveel je er verkoopt, en voor hoeveel centjes, anders wordt oom tax weer pissig.....)

gvd, wanneer gaan de mensen muziek weer eens beschouwen als culturele & kunstzinnige uitingen, i.p.v. als goeie manier om je zakken te vullen.... (en dan het liefst met muziek die NIET van eigen hand is, zie managers e.a. boeven)

Back to the prehistorie !!!!!! (ik ga vanavond alle stekkers van m'n gier afknippen !)

Origineel geplaatst door Digimod
Yep even de Statuten en reglementen lezen daar staat het in:geslaagd:

Jammer maar helaas...

Gelukkig ben ik GEEN suk6vol producer !!

Ik hoop dat dat ook nooit gaat gebeuren, stel je voor, moet ik dalijk ook met die boevenbende van 'n B/S in zee......

Origineel geplaatst door gemmetje
:r @ buma/stemra.......

Dussssss, ff resumé......

Als je zelf wil kunnen bepalen hoe je muziek wordt uitgebracht, en hoe er met auteursrechten van je EIGEN werk wordt omgesprongen, ben je genoodzaakt om weer zelf je ceedeetjes te gaan verhandelen bij de plaatselijke ceedeeboer.
(en wel ff opschrijven hoeveel je er verkoopt, en voor hoeveel centjes, anders wordt oom tax weer pissig.....)

gvd, wanneer gaan de mensen muziek weer eens beschouwen als culturele & kunstzinnige uitingen, i.p.v. als goeie manier om je zakken te vullen.... (en dan het liefst met muziek die NIET van eigen hand is, zie managers e.a. boeven)

Back to the prehistorie !!!!!! (ik ga vanavond alle stekkers van m'n gier afknippen !)

eigen beheer heet dat, is ook nix mis mee.... de meeste electronische/dance muziek wordt toch alleen in clubs gedraaid, en DJ's geven vrijwel nooit een playlist af...... voor big sellers als tiesto enzo is het natuurlijk handig, maar voor een kleine producer/label schiet je er niet zo heel veel mee op....als je gelicenseerd wordt ed wordt het natuurlijk anders.

Origineel geplaatst door Digimod
Yep even de Statuten en reglementen lezen daar staat het in:geslaagd:

Jammer maar helaas...

En in principe heel logisch toch? Ze moeten de boel wel kort houden, anders kunnen de aangeslotenen regelmatig naar hun centen fluiten.

Punt blijft wel de monopolie positie van B/S. Die zint mij niet. Ze bepalen zelfs (soms) ook al de regels m.b.t. muziek van mensen die niet eens aangesloten zijn.

Die artiesten kunnen helemaal nix toezeggen.
Ze worden ge0wned door B/S.
Gewoon aan de regels houden.

Als je een uitkering hebt moet je ook gewoon belasting betalen en dit is niet veel anders.

Stop al die opnames gewoon in je soulseek folder. probleem opgelost. :)
Dat is ook een van de redenen, dat ik geen zin heb in lidmaatschap van de BUMA. Nog afgezien van het gezeik, zeker als je eigen beheer uitgeeft, Ik wil graag zelf weten, wat ik met welk nummer doe. Als je lid bent, valt AL het werk wat je maakt eronder. Beter zou het zijn, om aan te kunnen geven welke tracks, er wel, en welke er niet onder vallen, zodat je eens een track kan weggeven.

Gaat zo'n registratie dan op persoon of op artiestennaam?
anders zou je een 'weggeeftrack' gewoon onder een andere naam kunnen maken..... Alleen mis je dan misschien weer de bekendheid die je onder de naam hebt waar je mee aangesloten bent bij Buma/stemra.

Origineel geplaatst door Flying Panther
Gaat zo'n registratie dan op persoon of op artiestennaam?
anders zou je een 'weggeeftrack' gewoon onder een andere naam kunnen maken..... Alleen mis je dan misschien weer de bekendheid die je onder de naam hebt waar je mee aangesloten bent bij Buma/stemra.

Gaat via een persoon , zal zeker gebruik van worden gemaakt...

THE STORY CONTINUES

THE STORY CONTINUES

Buma wordt beschuldigd van monopolisme:

- - - - - - - -

XS4ALL dient klacht in over Buma bij NMa
Maandag, 12 januari 2004 - Internetaanbieder XS4ALL gaat bij de Nederlandse Mededinginsautoriteit (NMa) een klacht indienen over het monopolie van Buma/Stemra.

Dat meldt Planet Multimedia. Aanleiding voor de klacht is het festival dat XS4ALL in oktober organiseerde ter gelegenheid van de tiende verjaardag van de provider. Artiesten die op het festival optraden, hadden XS4ALL van tevoren toestemming gegeven voor het via internet verspreiden van de muziek van die avond.

De Buma/Stemra stak daar echter een stokje voor. De auteursrechtenorganisatie wilde dat de provider voor elke download twintig cent zou betalen. "XS4ALL heeft waarschijnlijk contact gehad met een apparatsjik bij Buma/Stemra", aldus Tim Kuik van de Stichting Brein tijdens hetzelfde festival. "Ik ben ervan overtuigd dat de Buma/Stemra geen enkel probleem zou hebben gemaakt als het voorstel wat hoger was ingestoken."

"Tim Kuik heeft inderdaad wat tips gegeven over mensen met wie we contact konden opnemen bij Buma/Stemra", aldus Edith Mastenbroek, woordvoerster van XS4ALL. "Daar is echter niets uitgekomen." Wel werd de prijs per download verlaagd naar acht cent.

In de weg
Volgens XS4ALL maakt Buma/Stemra misbruik van zijn monopoliepositie. "De Buma/Stemra biedt geen mogelijkheden om creatief om te springen met de regels. In dit geval kon er bijvoorbeeld geen uitzondering op de regels worden gemaakt, terwijl de artiesten al toestemming hadden gegeven."

"Waarom gaat de Buma/Stemra in de weg staan als je wilt aantonen dat het auteursrecht en internet wel samen kunnen gaan", vraagt Mastenbroek zich af. "Nu zegt de Buma/Stemra dat we het geld moeten terugvragen aan de artiesten. Maar dat wordt een enorme rompslomp. Bovendien gaat niet al het geld dat Buma/Stemra int naar de artiesten."

Ook hekelt Mastenbroek de willekeurige toepassing van de tarifering en de manier waarop contracten met artiesten worden afgesloten. "Artiesten die in zee gaan met de Buma/Stemra moeten meteen al hun rechten daar onderbrengen, ook voor zaken die ze in de toekomst maken. Je ziet in het buitenland dat dat anders kan."

XS4ALL zal de klacht 'in de loop van volgende week' bij de NMa indienen. De Buma/Stemra zegt de klacht 'met vertrouwen' tegemoet te zien. "Ik begrijp dat het in het geval van het festival van XS4ALL vreemd en ongelukkig overkomt dat we geld vragen, maar dat moeten we gewoon doen", aldus Noortje de Bakker van Buma/Stemra.

Bron: WebWereld.nl

Eerder een domme actie.

XS4All heeft volledig m'n sympathie, maar ze hebben zich nou eenmaal aan de wet te houden.

Maar dat we via het gedoogbeleid toch alles door kunnen drukken als we maar hard genoeg schreeuwen wordt hier maar weer eens getest.

Ik krijg elke dag weer wat nieuws te horen hier.
(ik werk bij XS4ALL ;) )

Oh ja? Dan mag je ze wel es vertellen dat ze wat beter gaan communiceren over die verhoogde ADSL abbo prijzen.
Vind ik niet echt des XS4ALLs, zal ik maar zeggen...

daar ga ik niet over :mexico:

Back