MS 20 mini VCO calibratie

onrust nv

Onrust industriëele audio
In'n industriële bekisting op'n berg roestig ijzer
een gebruiker kreeg zijn mini terug van de korg importeur zonder dat het probleem verholpen was, is ditr zelf te doen op het gehoor zonder oscilloscoop zodatr de VCO's weer goed staan, hij heeft een extreem goed gehoor.

De VCO's zijn uit tune en niet meer bruikbaar om melodieus te spelen de importeur kon het probleem iig niet verhelpen. Hoe kun je die weer intune krijgen zodat hij niet meer vals klinkt?

VCO2 trackt niet meer zoals het hoort. Zeer grootverloop, en dat hoort niet. Als je bv de twee VCO's op gelijke frequentie afstemt en dan een aantal toetsen erboven of eronder op je klavier speelt, merk je dat ze niet gelijk blijven. Zwaar ontstemmen zelfs, en dat deed ie eerst niet.

Misschien een gek idee: Zou het helpen om het vco 2 pitch in- jack contactje even na te kijken. Daar wordt immers de pitch-cv naar vco 2 genormalled; kan me voorstellen dat als daar viezigheid/half contact in zit je onnauwkeurige tracking hebt...

de reparateur van Robi toetsenservice in Maasbracht kreeg het iig niet voor elkaar om'm weer goed te laten tracken, dus of dit 't probleem is?

Ik snap niet wrm die reperateur het probleem niet naar een onderdeel kon herleiden. Het zit of in de stuurspanning en als dat het niet is, is het de vco zelf.

Of het moet zijn dat je met smd niks kan uitlezen maar dat lijkt mij sterk.

Wat ik eigenlijk vermoed is dat de reparateur misschien niks van analoge synths afweet. Al kan ik mij dat niet voorstellen.

Ik zou een verslag vragen van het onderzoek. En ik zou idd met pitch proberen of ie het dan wel normaal doet. Dat is het voordeel van (semi) modulaire synths. Je kan bepaalde onderdelen los testen zonder hem open te maken.

Is het niet gewoon dat de V/OCT trimmers op de printplaat helemaal verkeerd afgesteld staan? Dan krijg je dat als je op 2 VCO's een C3 speelt, en vervolgens een C4 speelt in ieder geval 1 van de VCO's geen C4 laat horen, maar bijv een A3 of E4 (bijv.).

Ik weet niet precies welke trimmer het is, maar daar valt op internet vast achter te komen. Zie dit plaatje, daar staan in ieder geval een aantal trimpotmeters op.
photo+4-6.JPG

Back