JX-8P dood

MVMNT

Stamgast
Een dikke maand nadat ik hem heb overgekocht, gaat het ding van de ene op de andere dag niet meer aan. Geen scherm, geen sound, niets.. :?
Ik moest zelf meteen aan de power supply denken. Die lijkt relatief eenvoudig om herop te bouwen met nieuwe onderdelen. Maar heeft de JX-8P ook een eenvoudige zekering? Dan ga ik het misschien te ver zoeken. Ik kan hem vanavond thuis zelf openen, maar het is dringend met een aankomende live show. Dus als iemand me dat even weet te vertellen, kan ik desnoods de onderdelen reeds bestellen 8) thx :okdan:

Meet eens de spanningen die uit de power supply komen. Dan weet je gelijk of de power supply naar behoren functioneert of niet ;-) Die zekering zit overigens op het power supply board.. Overigens klapt zo'n zekering trouwens meestal niet zonder reden.

Ik heb hem in de tussentijd enkel getransporteerd - 's ochtends al meegenomen naar werk op de achterbank, maar uiteindelijk ging de repetitie 's avonds niet door. Voordien nog zonder problemen mee gewerkt. Het is de afgelopen dagen ook wel frisjes geweest en in die ruimte laat ik de verwarming niet aan staan.. maar ik 'hoop' dat het vervoer de boosdoener was en er misschien wat is los gekomen. Althans altijd erg voorzichtig geweest en ik had net dit weekend een softcase gekocht :P

Van service technieker bij roland te horen gekregen dat er enkel een fuse op het filterboard zou zitten. Straks wat meten dus.

Is dat met zo'n typische oude Roland stekker? Heb ik ook eens gehad met mijn Juno 106. Gewoon die kabel kapot.

Heb laatst een JX-8P binnen gekregen met hetzelfde probleem. Na het schoonmaken van de stekkers en het opnieuw solderen van alle verbindingen op de voedings-print werkte hij weer stabiel.

Is dat met zo'n typische oude Roland stekker? Heb ik ook eens gehad met mijn Juno 106. Gewoon die kabel kapot.

Goede. Heb ooit een CZ-3000 gekocht voor 75 euro omdat hij steeds resette. Nieuwe batterijen en kabel schoongemaakt en goed aangedrukt: nooit meer gezeik.

D1 diode brug kan, onwaarschijnlijk maar kan ook de spanningsregelaar 7805 zijn alhoewel zou dat wel raar zijn gezien de 7 volt ook zo goed als niks geeft. Ik heb er niet heel veel verstand van maar wat ik altijd doe in zo'n situatie is onderdelen vervangen en dan meteen de caps mee pakken, leer je veel van om het probleem op te sporen en totaal kost het je vrij weinig en gezien de leeftijd zijn de caps er soiezo wel aan toe! Het doet mij zelf altijd een fijn gevoel geven alle caps in voedingen vervangen.

Succes!

Diodebrug kun je simpel doormeten.
onwaarschijnlijk maar kan ook de spanningsregelaar 7805 zijn alhoewel zou dat wel raar zijn gezien de 7 volt ook zo goed als niks geeft. Ik heb er niet heel veel verstand van maar wat ik altijd doe in zo'n situatie is onderdelen vervangen en dan meteen de caps mee pakken, leer je veel van om het probleem op te sporen en totaal kost het je vrij weinig en gezien de leeftijd zijn de caps er soiezo wel aan toe! Het doet mij zelf altijd een fijn gevoel geven alle caps in voedingen vervangen.

Op zich leer van deze aanpak juist niet zo veel. Als je namelijk zomaar alles gaat vervangen weet je nooit zeker waar de fout zit. Uiteraard geen ramp, maar 'beter' is het om door te meten en testen vast te stellen waar de fout zit en vervolgens het stukke onderdeel te vervangen.
Ook het lukraak vervangen van condensatoren is meestal niet nodig. Als je een scope hebt kun je eenvoudig meten/zien of je te veel ripple op je voedingslijnen hebt zitten, maar in de praktijk blijkt dit bijna nooit zo te zijn, behalve bij oude buizentroep uit de jaren 70. Het vervangen kan geen kwaad maar nodig is het meestal niet..
Wel vervang ik altijd standaard alle tantaal caps (die rode/oranje/blauwe druppels) want die gaan naar een 20+ jaar kortsluiten.. Pas wel op dat je ze vervangt door de juiste types: in voedingen door elco's, in het audiopad door nieuwe tantaal caps.

Ik wist initiëel niet hoe ik de rectifiers zou moeten doormeten, maar in principe is dat wel gebeurd door het voltage op de +7v pin te meten als het schema bekijk?

Ookal lijken de condensatoren nog in orde, het soldeerwerk van de kleinere vind ik ook maar sketchy - steken er allemaal nogal bovenuit :) Nu ik het bord toch in zijn volledigheid gedemonteerd heb, kan ik die beter eens verversen, leek me.

Dus nieuwe besteld en verder twee gelijkrichters en de regulator. Even wachten op de levering dus, maar alvast bedankt iedereen!

Oja, mensen met een JX-8P, hebben jullie de aftertouch ooit al gerepareerd? Dit wou ik ook proberen van zodra ik hem in handen had, maar in tegenstelling tot alle tutorials die ik gevonden heb, leken de flatcables bij mij vastgesoldeerd aan het keyboard ipv met connectors..

Of dat waren héél stevige connectors.. ik durfde er niet harder aan trekken

http://pg-800.com/aftertouch.html

Die kunnen heel hard klemmen. Beetje heen en weer wiebelen durft helpen, maar doe het met beleid. En kijk zeker na dat er nergens een borgklemmetje oid is.

Laatst gewijzigd:
In de JD800 zitten de flatcables in connectoren waarbij de connector aan het board gesoldeerd is. Je moet daar heel stout zijn: aan de flatcable zelf trekken, want die komt zonder connector uit de connector. Dat is de bedoeling, voor de duidelijkheid, je hebt hem dan niet kapot gemaakt. Maar ik weet niet of jouw JX8P ook zo in elkaar zit.

De aftertouch is een kwestie van strips goed schoonmaken. Heb er ooit een middagje aan besteed. Er zit ook een koperenstrip in. Gewoon lekker schoonpoetsen. Het kan zijn dat de rubberenstrip langer wordt na de schoonmaakbeurt, maar dat hindert niet. Gewoon aan het uiteinde weer afsnijden als het uitsteekt. Let wel op.. De aftertouch functie vergt bij een Jx8p best wat kracht van je vingers om in werking te treden :)

Op mijn heel goedkope multimeter lees ik +12,74 op de +7v (unregulated) pin. Is dit veel te veel of maak ik me hier geen zorgen over?

De rest zit juist

Dat lijkt me een beetje veel, maar ik neem aan dat je meet zonder dat je de rest van de synth erop aan heb gesloten? Lineaire ongereguleerde voedingen (met transformator) geven onbelast vaak een spanning van een aantal volts hoger dan wanneer er een load aan hangt, dan zakt de spanning vaak in.
Verder is er namelijk niet echt iets wat die hogere spanning kan verklaren: die ongereguleerde output zit aan de gelijkrichter, die rechtstreeks vanaf de trafo komt.

ik heb ook terugkoppeling gekregen van een technieker bij Roland in Westerlo en hij zei dat het niets was om me zorgen over te maken. Op een forum las ik dat die pin voor de voeding van de PG-800 controller dient die zelf een regulator aan boord heeft. Daarnaast zou de 7805 tot 35v aankunnen dus die zal nog niet gauw opblazen.

In ieder geval heb ik weer een werkende JX-8P en heb gelijk maar even de Kiwi 8P upgrade geïnstalleerd ;)

Houdt het steek om ook de capacitors van het voiceboard te vervangen? Ik heb reeds één poging tot calibreren gedaan en merk precies toch nog een volumeverschil (één stillere voice)

Back