Nieuwe videokaart voor Audioworkstation

CSM

Ingeburgerd
Ik wil mijn audioworkstation pc gaan upgraden en ben op zoek naar een nieuwe videokaart waar ik
3 beeldschermen op kan aansluiten.

Welke kaart kan ik het beste aanschaffen, prijs liever niet boven de 150 euro en ik speel geen games op de pc.

Bedankt.

Ziet er mooi uit prijs is ook ok, goed tip had deze nog niet gezien. Neem aan dat 2 gb voldoende?

Ik wil mijn audioworkstation pc gaan upgraden en ben op zoek naar een nieuwe videokaart waar ik
3 beeldschermen op kan aansluiten.

Welke kaart kan ik het beste aanschaffen, prijs liever niet boven de 150 euro en ik speel geen games op de pc.

Bedankt.
Hangt ervan af welke aansluitingen er op die monitors zitten en welke resolutie ze hebben?
De videochip op mijn moederbord (Z170-A) heeft al 4 aansluitingen (3x digi, 1x vga); wat voor iets heb jij?

Ik ben bezig met een upgrade van mijn systeem en zit aan een Asus Z270-p of een Asus X99 Pro te denken afhankelijk van de processor die ik kies de I7-7700K (voor de Z270) of de I75820 Hex core (voor de X99 Pro). Had al gezien dat die Z270 een ingebouwde videokaart had maar weet niet of ik daar 3 schermen op kan aansluiten. Ik moet ook nog uitzoeken of de Hex core veel sneller is en of dat het extra geld waard is want die X99 is behoorlijk duur.

Ik ben bezig met een upgrade van mijn systeem en zit aan een Asus Z270-p of een Asus X99 Pro te denken afhankelijk van de processor die ik kies de I7-7700K (voor de Z270) of de I75820 Hex core (voor de X99 Pro). Had al gezien dat die Z270 een ingebouwde videokaart had maar weet niet of ik daar 3 schermen op kan aansluiten. Ik moet ook nog uitzoeken of de Hex core veel sneller is en of dat het extra geld waard is want die X99 is behoorlijk duur.
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-Z270-P/specifications/
1 x DVI-D
1 x HDMI

Niet dus.

Waarom die Z270-P eigenlijk? Kijk eens naar deze:
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-Z270-A/specifications/
1 x DVI-D
1 x DisplayPort
1 x HDMI

Naar gelang de belasting van alle cores/threads zal soms die 6-core sneller zijn, soms die 4-core.
Het is gewoon afhankelijk van je budget, want ik denk niet dat de meerprijs van die Haswell E in verhouding staat met de (eventuele) extra performance.

Laatst gewijzigd:
Je hebt gelijk die P is beter (had de configuratie van scan.co.uk gehaald)
Budget is een goede 1000 euro voor moederbord, intern geheugen 16 gb (heb nu 16 en dat werkt prima) en de processor en videokaart. Heb een hele goede voeding, kast en processor cooler en genoeg harde schijven.
Prijsverschil van de processor vind ik nog wel meevallen (goede 60 euro), alleen die X99 serie van Asus vind ik wel belachelijk duur misschien is deze meer gericht op gamers??

Die nummer 1 hit is er nog niet dus moet wel een beetje op mijn budget letten. Systeem met de X99 kost me zeker 400 euro meer en dan heb ik nog niet naar het intern geheugen gekeken maar ga ervan uit dat dat ook wel weer veel duurder is dan dat voor de Z270.

Die nummer 1 hit is er nog niet dus moet wel een beetje op mijn budget letten. Systeem met de X99 kost me zeker 400 euro meer en dan heb ik nog niet naar het intern geheugen gekeken maar ga ervan uit dat dat ook wel weer veel duurder is dan dat voor de Z270.
Dat hoeft niet, je kan ook gewoon DDR3 ipv. ECC gebruiken (wat zelfs niet alle X99 moederborden ondersteunen). Wat wel zo is, DDR3 zal alleen maar duurder worden omdat het aanbod afneemt. Kijk maar eens naar de prijzen van (tweedehands) DDR2.
Workstation hardware is voornamelijk voor professionele gebruikers. Voor die doelgroep kan 20% extra performance voor 200% duurder best een goede investering zijn. Voor particuliere gebruikers is het gewoon een persoonlijke keuze/afweging.

Ok dan zou het me dan zo'n 400 euro meer gaan kosten. Heb je enig idee hoeveel % sneller de X99 variant zou zijn?

Ok dan zou het me dan zo'n 400 euro meer gaan kosten. Heb je enig idee hoeveel % sneller de X99 variant zou zijn?
Ik denk dat dat afhankelijk is van onder andere de multi-core implementatie van je DAW-software. Ik vrees dat je daar weinig benchmarks over zal vinden.
Ook, latency speelt een rol, en dus je audio interface.

Misschien toch maar voor het goedkopere systeem gaan en dan maar weer met het geld wat ik nu bespaar weer iets sneller upgraden. Thanks voor alle tips heeft me een hoop duidelijk gemaakt.

Nee, snap ik want dat Ryzen is er pas een paar maanden. Daarvoor heeft AMD een jaar of 5 in de ijskast gezeten.
Nu inderdaad voor mensen die 8-core willen, de beste optie.

En videokaartvraag: Paar jaar geleden had AMD de 5770, 6770, 7770 met 5 display poorten. Geen hoogvlieger qua 3D, maar wel superhandig voor multi-screen, en fanless (fijn voor audio).

Ik heb nog even een overzichtje gemaakt waar ik uit kan gaan kiezen
pc.png

Welk systeem zou nu het snelste zijn?

Nog een andere vraag maakt het veel uit of je 32 gb intern geheugen ipv 16 gb neemt of is dat te verwaarlozen>

Hangt ervan af welke aansluitingen er op die monitors zitten en welke resolutie ze hebben?
De videochip op mijn moederbord (Z170-A) heeft al 4 aansluitingen (3x digi, 1x vga); wat voor iets heb jij?

Die gaat toch tot maximaal 3 monitors ? (*op de onboard aansluitingen)
Wel even wat extra geheugen bijprikken trouwens :D

Welk systeem zou nu het snelste zijn?

Nog een andere vraag maakt het veel uit of je 32 gb intern geheugen ipv 16 gb neemt of is dat te verwaarlozen>

Hier een testbenchje:
attachment.php

Gebleken is dat de Ryzen 1700 zonder problemen overclocked naar 3.8 ghz waardoor hij de scores van de standaard Ryzen 1800x evenaart voor veel minder geld.

Ik zag gisteren een andere Ryzen recentie van iemand die beweerde dat voor audio het aantal cores niet uitmaakt maar voornamelijk de clocksnelheid.
Dat is in ieder geval niet waar, juist voor audio zijn meer cores beter, wat ook blijkt uit de tests die we op het reason forum gedaan hebben. Alle Xeon's en X hexa octo deci intels scoren makkelijker beter, zelfs op lagere clocksnelheden.
De laatste Ryzen toevoegingen laten hetzelfde reason testbeelden zien, alleen dan voor minder geld.

Over het geheugen, ik ben zelf van 16 naar 24 gb (ddr3) gegaan omdat ik met 32bit floating point audio regelmatig met multitrack audio mixen tegen de 14 gb aan zat en 16 gb dus echt te weinig was. Gezien de prijzen van nieuw geheugen ben ik voor refurbished gegaan, wat ook prima werkt.

Laatst gewijzigd:
Back