Zoek een synth met ok vocoder en efx!

Mensch-Maschine

:mekanikal:
hey mensen -

Ik zal mijn vraag kort houden -

Ik wil een vocoder - maar heb geen geld voor dure ouwe analoge vocoders - en nee, ik wil ook niet met een computer werken (geen zin in vst)

ik wil een goede synth (voot techno - electro gerichte dingen)

ik wil dat de synth het liefst effekten aan boord heeft. (zoals ,delay, chorus,reverb,enz) -

welke synth heeft een goede vocoder aan boord? - ik vind de alesis ION een heel mooi instrument - maar is de vocoder van het bakkie wel goed genoeg? Ik heb bovendien ook gelezen dat ie geen delay efx heeft, klopt dit?

Dus - bakken die ik consider:
ALesis ION
Novation Supernova 2

Neem geen Supernova II - zeker niet voor de vocoder. Het geluid van de synth is m.i. heel dun voor een relatief dure 3 OSC synth (ik heb er een staan maar ik verkoop hem), en de vocoder is te eenvoudig.

Ik zou de Roland JP-8080 serieus overwegen.

De 8080 is dus de module versie met de onboard vocoder (de keyboard versie heeft géén vocoder); hij heeft een heel goeie klank, geschikt voor alle genres elektronische muziek, eenvoudige (zelfs simpele maar soit) fx onboard, maar een heel goeie vocoder; een eenvoudig voorbeeldje van de vocoder vind je na de intro op de site die ik voor M.I.K.E. maakte voor Scanner Records: http://www.scanner-records.be/ - op dit ogenblik grotendeels under reconstruction) .

Een andere niet overdreven dure optie is de MicroKorg - niet mijn persoonlijke favoriet maar wel redelijk populair.

In de review van Sound On Sound stond er dat mensen soms alleen al voor de vocoder een MS2000(R) kopen.. De Supernova heeft iets heel moois dat "sibilance" heet zodat je er ook verstaanbare geluiden uit kan peuren. (edit : nouja, dan niet ;) ).

Anders, MAM heeft ook nog een vocoder... die is analoog, speciaal voor 't doel gebouwd om stemmen te doen.. en cheap.

Laatste optie : Waldorf Micro Q? Goedkoop, vocoder erop, synth erin, hoppa :). MicroKorg - ook een goed idee, leuk om met de 'formant freeze' te spelen, en zo mogelijk nog goedkoper dan de micro Q. Gebruik wel een betere microfoon dan het dunne plastic soundblastergeval dat je er bij krijgt.

En er staat een A-station te koop - 12 band vocoder :D.

Laatst gewijzigd:
Ik was en ben erg tevreden over de vocoder van m'n Virus c, maar een goedkope oplossing is dit uiteraard niet.
Ik heb nu zelf sinds kort een microKorg en ik moet (tot mijn eigen verbazing) bekennen dat de vocoder van dit kleine beestje mij erg kan bekoren. In sommige gevallen prefereer ik em zelfs boven die van m'n Virus.
Als synth vind ik de microKorg zeker de moeite waard, zeker gezien z'n prijs. Als nadeel wordt wel z'n gebrek aan knoppen genoemd (iets dat de MS200 uiteraard niet heeft), maar persoonlijk vind ik het edit systeem goed werkbaar als je het even doorhebt. De pc editor is eenvoudig doch overzichtelijk en makkelijk te bedienen.

groet

Tom

als je 'm voor elektro zou willen gebruiken zou ik een van de bovenstaande Korg-jes nemen. Novation of Roland is denk ik wat te vol van sound

clavia micro modulair voor vocoder veel flexibeler dan de fixed vocoders van menig synth

en tklingt ook nog super

micromodular of de grote modulair heeft echt de beste vocoder, maar geen ram-based effecten zoals delay en reverb.... de microkorg vonnik verbazingwekkend goed klinken qua vocoder, je hebt er ook geen mic-preamp voor nodig.... maar editen gaat dan weer kut vinnik

De effecten zou ik me niet al te druk over maken, die kun je later ook los kopen, er zijn scheepsladingen aan externe effecten te koop, tweedehands en nieuw, single effects (pedaaltjes) tot multi effects. Heb zelf nooit zo goed begrepen waarom mensen interne effecten op hun synths willen, maar dat kan aan mij liggen. Mij lijkt het onhandig en beperkt, omdat je de effecten vaak niet kunt delen met andere apparaten. Ook lijkt het mij dat het vaak prettig is om een analoog effect op je digitale synth te hebben, in plaats van de digitale effecten op je digitale synth. Maar goed, das maar mijn mening, moet je verder niet al te veel waarde aan hechten.

De enige synths waarvan ik weet dat de vocoder behoorlijk lekker klinken zijn de MS2000 en de Nord (Micro) Modular. Nadeel bij de laatste is dat je wel met een PC moet editen, misschien wil je dat niet.De MS 2000 is maar 4 stemmig en 2 parts multi-timbraal, wat toch wel een beetje weinig is voor een synth met verder veel mogelijkheden.

Origineel geplaatst door Chinetti
De enige synths waarvan ik weet dat de vocoder behoorlijk lekker klinken zijn de MS2000 en de Nord (Micro) Modular. Nadeel bij de laatste is dat je wel met een PC moet editen, misschien wil je dat niet.De MS 2000 is maar 4 stemmig en 2 parts multi-timbraal, wat toch wel een beetje weinig is voor een synth met verder veel mogelijkheden.

true..maaaaaaarrrrrrr........... op de micromodular zitten bijna nog meer knopjes dan op de microkorg, en die kun je wel gebruiken om je patches te editen, alleen om de structuur zelf aan te passen heb je de software nodig.... dus wat dat betreft is er eigenlijk geen verschil tussen beiden, zeker niet als je de nord modular hebt, of een externe MIDI-controller aan je micromodular hangt...

Origineel geplaatst door Pim
Check dit MP3tje. Ion vocoder. Let niet op de tekst; het was een bedankje voor iemand....

kijk dat had ik nou nodig! Thanx!

well - ik ben niet echt achterover geslagen hiervan ofzo - is het het meest vervormde stem die je ermee kan maken? Klonk nog behoorlijk dunnetjes eigenlijk - wel goed om mee te beginnen - maar ik heb vettere dingen gehoord.

even offtopic -

wat las ik nou - de ION kan geen Midi clock versturen naar een seq of iets in die trand?
anders wil ik er best wel een hebben eigenlijk (niet voor de vocoder dan - maar omdat ik mijn huidige synth een beetje zat ben)

in de micro modulair kun je geloof ik 99 patches instoppen .. als je dat heb gedaan kun je em gewoon los van de pc gebruiken .

trouwens -

dit wilde ik ook even weten -

Kan de ION ook multilayeren - dwz - als het ware meerdere synths zijn (zoals bijvoorbeeld bij de nord lead die 4 synths tegelijk kan zijn) - ik weet niet - misschien druk ik mezelf een beetje raar uit maar ik hoop dat het duidelijk is?

Origineel geplaatst door Boost303
Ik denk dat je wilt weten of de ion multitimbraal is

..you tell me - ik weet het eigenlijk niet :)

Inmiddels lees ik op de ION site dat ie 4 multitimbraal is? Betekent dat dat ie 4 synths in een keer kan "spelen"?

..ok

kan men dan bjivoorbeeld - een synth laten spelen (via midi programmeren) en tegelijkertijd live door de vocoder praten?

als dat kan ben ik verkocht

40 bands vocoder van ION is dan misschien niet geweldig - maar volgens mij altijd beter dan de 11 bands van MAM (v-f vocoder)

of niet?

De MS2k komt op 16 banden, de Supernova op 48, de (Micro) Q op 25, de Micromodular op 16 (vrij routeerbaar) - banden zijn niet alles, het gaat ook om de plaatsing. Het maakt een hoop verschil of je ze voor beats of voor stemmen gebruikt, en als je de frequentierange van de stem weet ben je al een stuk verder met verstaanbaarheid. Ook is er preprocessing gaande - het ingaande signaal zonder vocoder moet je maar eens horen.. klinkt toch wel errug vreemd :).

De meeste VA's hebben veel power voor de vocoder nodig, dus wordt er meestal zonder pardon het vco>vcf>vca gedeelte uitgekieperd om plaats te maken voor de bediening en de berekening van de vocoder.. nu heeft de ION wel CPU-power te over, dus ik denk dat je gewoon 1 part kunt instellen voor vocoder en dan nog vrolijk met de rest van de parts je synthpartij kunt doen.. al weet ik niet wat je dan nog aan polyfonie overhoudt.

Anders, download de handleiding maar eens... zal 't vast wel instaan.

Origineel geplaatst door Yoozer
De MS2k komt op 16 banden, de Supernova op 48, de (Micro) Q op 25, de Micromodular op 16 (vrij routeerbaar) - banden zijn niet alles, het gaat ook om de plaatsing. Het maakt een hoop verschil of je ze voor beats of voor stemmen gebruikt, en als je de frequentierange van de stem weet ben je al een stuk verder met verstaanbaarheid. Ook is er preprocessing gaande - het ingaande signaal zonder vocoder moet je maar eens horen.. klinkt toch wel errug vreemd :).

De meeste VA's hebben veel power voor de vocoder nodig, dus wordt er meestal zonder pardon het vco>vcf>vca gedeelte uitgekieperd om plaats te maken voor de bediening en de berekening van de vocoder.. nu heeft de ION wel CPU-power te over, dus ik denk dat je gewoon 1 part kunt instellen voor vocoder en dan nog vrolijk met de rest van de parts je synthpartij kunt doen.. al weet ik niet wat je dan nog aan polyfonie overhoudt.

Anders, download de handleiding maar eens... zal 't vast wel instaan.

thanx - weer wat geleerd!

Back