Collin Benders 50.000 $ modulair setup.

Volgens mij moeten dit niet verzanden in een dit dit is beter/slechter topic.
Jee, ik zit o.a. achter een Kyma systeem, dat gaat verder dan wat een ieder hier in huis heeft.
Maar ook heb ik de liefde behouden van dat gestekker tussen modules.
Ik ken mensen die met nog in de Middel Eeuwen ontworpen instrumenten werken. Dat mag toch gewoon ook? Wanneer je beter/slechter laat varen, hou je alleen tools over om muziek te maken.
En ja, de modulaire hype zal zeker weer verdwijnen. En ook weer terug komen.

Modus Operandi verricht duidelijke handelingen om met zijn "vaste" werkwijze modulaire synths en -gebruikers af te kraken. Dit is wsl omdat hij er zelf geen feeling mee heeft. ;)

Ja ook op synth gebied heeft de tijd heeft niet stilgestaan met ontwikkelingen. Zo ook op modulair gebied. Tegenwoordig heb je behalve het traditionele analoog hybride en zelfs volledig digitale modules op de markt. Een mix van beide werelden is dus mogelijk.

Zo verdrong de verbrandingsmotor de elektrische motor. En juist nu is er opmars van de elektrische motor. In dit geval omdat ie veel en veel minder vervuilend is dan de over- en zwaar door ontwikkelde verbrandingsmotor. Zelf ben ik meer voorstander van waterstof maar dat is een ander verhaal.

Zelf vind ik modulair leuk omdat je meer vrijheid hebt tov een voorgebakken synth, waar je alleen de vastgestelde routing kan volgen. Je stelt je eigen synth helemaal zelf samen. Een ander voordeel is dat je karakteristieke eigenschappen, zoals bijv. VCF's, van diverse synths in 1 geheel kan implementeren. Met voorgebakken synths is dit dan weer niet mogelijk. Dan zijn er nog modules met functies die je nergens op voorgebakken hardware synth terugvindt.

Deze "discussie" zal imo nergens toe leiden....
De één houdt van donker haar, de ander van blond, de derde van rood haar en de vierde uitsluitend van geverfd haar...
Wie van de 4 houdt nou van de meest mooie kleur haar?

Zo verdrong de verbrandingsmotor de elektrische motor. En juist nu is er opmars van de elektrische motor. In dit geval omdat ie veel en veel minder vervuilend is dan de over- en zwaar door ontwikkelde verbrandingsmotor. Zelf ben ik meer voorstander van waterstof maar dat is een ander verhaal.

In de USA binnenkort weer de kolengestookte stoomtrein he?! dus daar doen ze ook niet kinderachtig over teruggrijpen op oude successen.

je hebt natuurlijk gelijk, over dat bashen van modular en de gebruikers ervan, maar het is maar net of je je erdoor laat raken.

ik ruil zo al mijn synths en rommel in voor een akoestische gitaar + relevante speelvaardigheid op het niveau van zeg, liedjes van bowie lou reed etc

In het begin vertoonde ik wellicht gedrag dat op trollen lijkt maar nogmaals, dit is niet mijn bedoeling. Ik ben een beetje verbaasd over de fascinatie van velen met een achterhaald iets als een modulair systeem.

De ontwikkeling van de synthesizer is ooit begonnen met de modulaire systemen. Dit is een forum over synthesizers dus zou je verwachten dat discussie hierover wenselijk zou zijn. Modulars verdwenen al snel op de achtergrond toen synthesizers succesvol bleken te zijn.

De ontwikkeling heeft de laatste decennia niet stil gestaan. Halverwege de jaren 80 kwamen er digitale synthesizers, begin jaren 90 analog modeling en natuurlijk de opkomst van de softsyths. misschien is de terugval op de oersynth wel te verklaren doordat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de ontwikkeling van de synthesizer..

..of is er nog toekomst?

Dus jij wil zeggen dat je je oude synthesizer weggooit zodra er een nieuwe uitkomt? Als je dat niet doet blijf je ook vasthouden aan het verleden.

En ik weet niet hoor, maar een modular is ook gewoon een synthesizer! :stupid

In de USA binnenkort weer de kolengestookte stoomtrein he?! dus daar doen ze ook niet kinderachtig over teruggrijpen op oude successen.
Laten we hopen dat dit niet gebeurt! Maar wat wil je als er 1 of andere buiten de realiteit staande idioot aan de macht is die niet terughoudend is om 200 gezinnen onverlaat op straat te zetten om er zelf financieel wijzer van te worden. Dit is pas een zeer slechte ontwikkeling en raakt me meer dan dat iemand systematisch zijn aversie tegen modulair uitspreekt.

Zo vind ik de ontwikkeling van het analoog netwerk van Anatal reuze interessant! Digitaal patchen met analoge modulaire modules :okdan:

Als je de evolutietheorie in ogenschouw neemt is er maar één weg en dat is vooruit

Uh nee, evolutie is echt een gevalletje 2 stappen vooruit 1 stapje terug, en dan een beetje naar links, een splitsing, weer een beetje vooruit, en weer terug, nog een splitsing, onderweg sterft er wat uit.

Survival of the fittest wordt door een hoop mensen nogal lineair uitgelegd, maar da is't nie.

Afijn, ik denk wel dat er nu een hoop mensen met modulaire systemen bezig zijn die daar van terug gaan komen, en dat er een correctie gaat komen op de hoeveelheid aanbod die er nu is. Modulaire systemen zijn niet voor iedereen (zoals Kyma dat ook niet is, maar romplers ook niet), maar ik denk wel dat duidelijk is dat het een grotere plek inneemt dan men in de jaren 80 en 90 dacht (iedereen een DX7!).

Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
Nogmaals het verzoek om on-topic te blijven en het gezellig te houden, dank u

Je zou het zo kunnen zien dat mensen met een modular eigenlijk instrumentenbouwers zijn geworden.
Zo is elke modular weer een andere houtje-touwtje synthesizer die samengesteld is door gebruikers die niet noodzakelijk kennis hebben van het bouwen van een instrument.

Ik ben zelf ook geen instrumentenbouwer maar ik kan me zo voorstellen dat dat een vak apart is

Misschien is het ook zo dat je met een modular tot dingen komt waar je op geen enkele andere manier zou zijn gekomen en is dat voor velen de reden om er mee bezig te zijn.

Elke studio is zo, elk muziek stuk is zo....en het maakt aan het einde van de dag geen bips uit als de gebruiker maar blij is met wat hij/zij ermee doet.
Wat een random persoon op het internet ergens van denkt doet er gewoon helemaal niets toe.
Of je nu loopjes op elkaar plakt in Magix of al je machines DIY-ed.

mja, er komen sounds uit mn modular nu die echt nergens anders uit kunnen komen hehe
qua sound zo veel mogelijkheden, je bent zelf de limit of de eventiuele evolutionaire vooruitgang
trends zeggen iets over de massa, niet over individuen. je kan er vanalles bijhalen, maar sound is uiteindelijk altijd de baas, voor mij dan.
ik heb het lang uit kunnen stellen, maar ik ben dan eindelijk begonnen. das vooruitgang voor mij persoonlijk, zo kan je t ook zien..geen vooruitgang voor de bankrekening overigens.:D
daarnaast kan je meer doen met snthese dan muziek maken alleen, sounddesign is wel erg top ook dr mede. moet je die sounds s ffkes horen in een bioscoop hehe

toch niet belangrijk waar de centen vandaan komen, hij stond met zijn trompet al eens op de grooste stage van Lowlands en dit jaar staat hij solo in de bravo tent...

het gaat om de muziek toch!

Evolutie is aanpassen om te overleven, de meerwaarde van een modular is dat je hem gemakkelijk kunt aanpassen naar behoefte.

Back