MeneerJansen
Ouwe rot
Naar aanleiding het topic "Mijn top 5 software synths" zou ik willen vragen wat jullie favoriete gratis VST's zijn. Een betaalde VST wil nl. al gauw een Euro of 100 Euro zijn. Da's voor veel beginnende hobbyisten zoals ik niet te betalen. Ik vrees dat jullie niet veel werken met gratis VST's maar dit zijn de mijne:

Afb. 1: ModelMini.

Afb. 2: Freemoog met het klavier geactiveerd.

Afb. 3: Freemoog met het Mod Panel geactiveerd. Hoe de CV sequencer werkt is een mystetie. CyClick die de VST maakte is niet meer actief op het forum waar hij/zij het jaren geleden plaatste. Jammer...

Afb. 4: VB-303 "voorkant"

Afb. 4: VB-303 "achterkant"

Afb. 5: DR-910. Interface die iets weg heeft v/e 909 waar 'ie op is gebaseerd.

Afb. 6: De TS-808. Aan het foeilelijke uiterlijk zou je het niet zeggen, maar het is een 808 kloon.
- ModelMini. Emulator v/e Minimoog. Is er ook als standalone .exe! Ik vind 'm er mooi uitzien en ik hoop dat de emulatie redelijk is (ik heb geen echte Minimoog om 'm mee te vergelijken). De Powerknop is overigens een phaser.
- Freemoog. Oorspronkelijk in een forum geplaatst door ene "CyClick". Geen gebruiksaanwijzing voor de CV sequencer die verborgen zit onder de drukknop Mod Panel. Beetje een mysterie maar wel makkelijk te bedienen omdat de layout exact die v/d aloude MiniMoog is.
- Venom VB-303. Ook zo'n VST waar je direct mee aan de slag kunt als je alleen de gebruiksaanwijzing v/h origineel hebt gelezen. Ziet er precies hetzelfde uit als het origineel maar dan met wat extraatjes.
- DR-910. Een 909 kloon. Eentje die er tenminste "ongeveer" uitziet als een 909. Linux: pas op: doet LMMS crashen, start soms wel op in Qtractor maar werkt niet.
- Tactile Sounds TS-808. EEn 808 koon. Foeilelijk maar slechts 808 kB groot (toeval?!) en goed aal te passen (Midi-learn etc.). Het meest on-inspirerende uiterlijk dat ik ooit zag. En dan te bedenken dat een 808 VST zo makkelijk zijn iconische uiterlijk is te geven: zwarte achtergrond met 4 rode, 4 oranje, 4 gele en 4 witte knoppen. Gemiste kans...

Afb. 1: ModelMini.

Afb. 2: Freemoog met het klavier geactiveerd.

Afb. 3: Freemoog met het Mod Panel geactiveerd. Hoe de CV sequencer werkt is een mystetie. CyClick die de VST maakte is niet meer actief op het forum waar hij/zij het jaren geleden plaatste. Jammer...

Afb. 4: VB-303 "voorkant"

Afb. 4: VB-303 "achterkant"

Afb. 5: DR-910. Interface die iets weg heeft v/e 909 waar 'ie op is gebaseerd.

Afb. 6: De TS-808. Aan het foeilelijke uiterlijk zou je het niet zeggen, maar het is een 808 kloon.
Last edited by a moderator:

Ik wilde in mijn top post het woord "gratis" in dikke letters zetten, niet het woord "favoriete".