Mono-Poly hoge piep?

elektrovolt

compuphonic
Mijn Korg Mono-Poly is in goede staat en niet zo lang geleden helemaal afgesteld en van nieuwe condensatoren voorzien. Helaas merkte ik deze week een vreemd gedrag bij de hoge tonen: er leek een soort vreemde aliasing-achtige modulatie op te treden. Na een check met een EQ-plugin blijkt er een pieptoon van ongeveer 15,63 kHz aanwezig te zijn. Met een filtersweep is deze piep te benadrukken, maar met een gesloten filter is de piep niet verdwenen. Heet iemand dit eerder meegemaakt, of misschien een idee waar dit probleem door veroorzaakt kan worden?

Zie bijlagen: een blik op het spectrum en een sequence demo waar de interferentie met de pieptoon duidelijk hoorbaar is.

Attachments

• Schermafbeelding 2017-05-21 om 15.29.40.jpg
    Schermafbeelding 2017-05-21 om 15.29.40.jpg
    33,6 KB · Bekeken: 168
  • monopoly whine sequence.wav
    2,5 MB · Bekeken: 189
Ik hoor het helemaal niet

en ik zie het ook niet in de grafiek die ik zelf maak. wat ik wel hoor is dat het lijkt of er een lek is van een andere osc die je hoort .. maar dat kan gewoon analoog zijn.

Attachments

• Schermafbeelding 2017-05-21 om 17.52.48.jpg
    Schermafbeelding 2017-05-21 om 17.52.48.jpg
    103,5 KB · Bekeken: 152
  • Schermafbeelding 2017-05-21 om 18.30.41.jpg
    Schermafbeelding 2017-05-21 om 18.30.41.jpg
    87,1 KB · Bekeken: 143
Laatst gewijzigd:
Klinkt inderdaad half alsof er frequenties boven de 21Khz gesampled worden welke terugspiegelen als die hoorbare aliasing.

Je zal het vast al gecheckt hebben, maar je hoort het ook op een koptelefoon? Niet dat je audio interface, of een plugin in het digitale domein op de een of andere manier aliasing geeft..

ja, het is ook op de koptelefoon te horen. Het lijkt inderdaad op spiegeling, de genoemde frequentie lijkt een soort van center frequentie te zijn. De interface is het niet ;)

EDIT: er is een Tubbutec midikit ingebouwd, wanneer ik de filter control draad daarvan losmaak dan is de piep weg, maar de aliasing artefacten blijven. Vanavond even checken met de originele chip

Ben heel benieuwd of het inderdaad aan die Tubbutec ligt, zou niet zo fraai zijn natuurlijk!

designer: de condensatoren zijn in orde, het probleem ontstond ook pas een tijdje na het vervangen en niet direct.

Opmerkelijk inderdaad.
Ik heb geen goed onderbouwd idee over de oorzaak, maar ik gooi gewoon lukraak het eerste wat er in me opkomt hier neer.
Misschien zit er iets tussen dat helpt met verder denken of zoeken:

Zou er ergens een ontstoringscondensatortje kapot zijn gegaan waardoor hoogfrequente vervuiling niet meer goed wordt weggefilterd?

Zou het helpen als de Tubbutec anders gespositioneerd wordt? (kwartsla draaien t.o.v. de voeding). Misschien heeft magnetisme of andere straling invloed op deze unit. Of andersom: misschien zit er een onderdeel op deze unit wat straling uitstoot? (zal wel niet maar ach...wie weet hoe een koe een haas vangt).

Zou de Tubbutec op één van de oscillators een continue spanning zetten waardoor deze continue die hoge piep staat te genereren? (iets wat je eenvouding zou kunnen testen door vier tonen op het klavier te spelen en te luisteren of je ze alle vier hoort en of de piep dan ook weg is).

Hopelijk zit er iets tussen wat helpt.
succes!

De Tubbutec unit zit op de plek van de originele chip, die is dus niet zomaar te verplaatsen. Hij is ook niet zomaar verbonden met de oscillatoren. Door de interne cutoff trimmer iets terug te draaien wordt het minder, maar evengoed duidelijk hoorbaar en meetbaar met de tubbutec cutoff draad aangesloten. Even wachten op de reactie van Tubbutec dus!

Was het ook al op je laatste album 'Dune Magnetic'? Want dan wil ik wel m'n geld terug.

Ha! daar zit hij nog niet in :D
Sowieso is dat album een ripoff, er zijn namelijk een paar goedkope DAP kabeltjes gebruikt en dat is natuurlijk drie keer niks..

De piep is ook wel heel toevallig de helft van de bitrate van MIDI; 31250 baud.

Ik weet niet of het aliassing geluid daar wel mee te maken heeft. Kan ook een los probleem zijn, bijvoorbeeld een opampje dat staat te zelf-oscilleren vanwege een verkeerde condensator? Dat kan ook terug-'spiegelen' als hoorbaar geluid. Meestal kan je dat wel voelen doordat ie warm word.

Midi heeft geen klok, dat betekend dat je alleen storing zou horen als er een MIDI commando verstuurt word, noot aan noot uit of controllers.

Lijkt eerder dat een lowpass filter van een PWM niet goed meer werkt, dat is een control voltage,
waarop zit die midi kit allemaal aangesloten ?, hmz hij vervangt de hele chip..., wat deed de originele chip qua control voltages allemaal via PWM ?

Midi heeft geen klok, dat betekend dat je alleen storing zou horen als er een MIDI commando verstuurt word, noot aan noot uit of controllers.

De klok wordt niet over de MIDI kabel meegestuurd maar de UART (het ding wat het signaal ontvangt) heeft wel een klok en die loopt op een veelvoud van de baud-rate van midi. Dat lijkt ook te kloppen met dat de piep weg is als het filter control draadje weghaalt.

Het aliassing geluid lijkt iets anders te zijn. Zoiets van een afstand troubleshooten is lastig, ik zou beginnen met proberen het probleem te isoleren, komt het uit een van de oscillatoren? Het filter? etc. En dan beginnen met andere dingen uitsluiten. Kloppen alle voltages uit de voeding? Zijn alle boards goed geaard? Worden er onderdelen warm? etc.

ja, het is ook op de koptelefoon te horen. Het lijkt inderdaad op spiegeling, de genoemde frequentie lijkt een soort van center frequentie te zijn. De interface is het niet ;)

EDIT: er is een Tubbutec midikit ingebouwd, wanneer ik de filter control draad daarvan losmaak dan is de piep weg, maar de aliasing artefacten blijven. Vanavond even checken met de originele chip

Doe daar eens een wav file van dat laatste.

En hoe stuur je die oplopende noten aan? Externe midi?

Er wordt duidelijk iets gespiegeld want piep/antialiasing loopt ook op gelijk aan osc/filter.

Ik weet niet wat die nieuwe chip precies doet.

Ik denk dat daar het probleem zit.

Heel simpel gezien denk ik aan 2 problemen.

1 aanstuurchip is van slag/kapot. 2 er ligt iets in de synth wat kortsluiting maakt bij chip. Of heeft gedaan. Kan al stukje soldeer zijn wat 2 pootjes chip verbindt. Of heeft gedaan.

Dat kan verklaren wrm ie het eerst goed deed en op eens dit.

Dus tijdens herstel of inbouw soldeer in kast gekomen maar deed nog niks. Later synth verplaatst/bewogen en toen soldeer op chip pootjes terecht gekomen.

Dus schud er eens mee. Hoor je wat? En openmaken die bak om te kijken.

Als filter control er afhalen maar deel probleem op lost. Zit je bij de chip/inbouw/onderhoud als schuldige op goede spoor. Denk niet dat een normaal onderdeel synth is wat het begeven heeft.

Dit is gewoon sleutels kwijt? Waar ben je het laatst geweest? Probleem/oplossing.

Antialiasing ontstaat namelijk niet bij analoge synths. Is echt digitaal eigen volgens mij.

De klok wordt niet over de MIDI kabel meegestuurd maar de UART (het ding wat het signaal ontvangt) heeft wel een klok en die loopt op een veelvoud van de baud-rate van midi. Dat lijkt ook te kloppen met dat de piep weg is als het filter control draadje weghaalt.

Dan vraag ik mij af hoe een software klok kan storen ?
Dat kan niet, heb jij er wel verstand van ???, of zeg je zomaar iets ?

Ik verwacht meer dat de tubbutec geen da-converter heeft maar dat de cv voor het filter met pwm gegenereerd wordt. De pwm frequentie is net als de midi baudrate afgeleid van een extern kristal. Aan de pwm uitgang zit normaal een low pass filter om er een cv van te maken, misschien is daar iets mis mee.

Back