Goedkoopste polyfone synthesizer en 24 dB (4 pole) filter?

MeneerJansen

Ouwe rot
Ik ben benieuwd wat je minimaal zou moeten betalen voor een polyfone synthesizer met een 24 dB/octaaf (4 pole) filter (hoeft wat mij betreft geen (Midi) keyboard bij: heb ik al genoeg). Je weet wel: zo'n lekker zwaar filter dat ook op een Minimoog zit. Ik vrees dat de beste oplossing dan softwarematig wordt (Minimoog emulator/VST die ook polyfoon kan gaan). Maar je weet maar nooit or er een leuk moduletje te koop is vooreen honderdje of 3...

Een aantal waarvan ik weet dat ze 24 dB en poly zijn:
  • Dave Smith Instruments Mopho X4 (ong. € 1.000)
  • Kingkorg (ong. € 1.000)
  • Elektron Analog Four (ong. € 1.300)

DSI Tetr4 (€400 op marktplaats?) is ongeveer hetzelfde als de Mopho X4.

Ik was alleen niet echt kapot van het filter. Deze heeft wel een perfecte software editor.

Misschien niet de goedkoopste maar wel erg leuk.

Oberheim OB-Mx, Korg KingKorg en Roland Jupiter 50.

Allemaal met hun eigen karakter.

Laatst gewijzigd:
Is een Waldorf Micro Q rackmount module niks voor je? Polyfoon en schakelbare filters, waaronder een 24dB variant. Het mooie is ook nog dat ik er eentje in de aanbieding heb binnen je budget :D

Als je verschillende filters wil proberen voor weinig is een alesis micron of een akai miniak misschien iets?

VA en niet analoog, maar weel een goede modeller van veel verschillende filtertypes. Immers is het ene 24db filter niet zomaar het andere.

Zowel een Moog als een SH-101 als een Dave smith, en zelfs een TB-303 (jaa, ook!) hebben een 24 db lpf, die bij allen toch beduidend anders klinkt vanwege het cirquit waarmee dat 24 db-filter gerealiseerd is: (Transistor-lodder, -OTA-ladder, curtis/cem/ssm-chip, diode).

Met de micron/miniak (ondershuids letterlijk clones) heb je zoals gezegd veel verschillende types aanboord, zodat je daarme ook meteen een beeld kan krijgen welk type filter hou bevalt. Kun je daarna evt altijd nog eens op zoek naar een synth met specifiek zo'n filter aan boord. De filters op de ze synth kun je zelfs nog op stereo externe audio loslaten (gebalanceerd ook nog...)

24 db 4 pole betekent niet automatisch dat het als een Moog filter klinkt he. Een 24 db filter maken in software kan bijna iedereen, maar zorgen dat ie ook lekker klinkt is moeilijk.

De Waldorf VA filters klinken mij erg on-Moog-achtig, eerder een beetje klinisch. Voor dit budget vind ik dat de
Micromonsta redelijk klinkende filters heeft. De Miniak die tbn noemt schijnt ook goed klinkende filters te hebben. Je kan ook naar een Virus A of B kijken, al is die wel al wat ouder.. voordeel daarvan is de uitgebreidere interface.

Maar je zegt zelf al: kwa geluid kunnen VSTs tegenwoordig wel tegen hardware VAs op.

Laatst gewijzigd:
Goedkoopste? Korg Volca, Yamaha Reface, Roland Boutiek series maar ik zou toch effe doorsparen en voor een Blofeld gaan...

Goedkoopste? Korg Volca, Yamaha Reface, Roland Boutiek series maar ik zou toch effe doorsparen en voor een Blofeld gaan...

De enige Boutiek die ik overweeg is de VP03 de rest vind ik echt te veel compromis.

Heb nu een Jupiter 50 waar ik alle boetieks m.u.v. de VP03 moeiteloos mee kan naspelen, zo niet overtreffen.

Die vocoder past precies rechts op de Joepie50 :eureka:

Voor drie Boetieks met toetsen koop je ook een Jupiter 50.

Een ander geweldig alternatief maar helaas twee stemmig multitimbraal is de King Korg, dit was de rede om voor de Jupiter te gaan met 6 stemmen en 128 polyfonie.

Prophet 08 ?

Ik denk dat een Waldorf Blofeld of een Audiothingies Micromonsta evt. aan mijn wensen zou kunnen voldoen. Klinken beide door hun wavetable techniek een beetje 80's (ik ben meer een 70's (P)Funk en Pink Floyd typ). Ik ga eens wat YT videootjes beluisteren om het verschil te horen. En als ik de centjes heb, en ik heb ze er voor over, naar de winkel. Nadeel van beide machines: zo weinig knoppen dat je bijna een computer met text interface zit te besturen.

De Dave Smith Tetra lijkt me ook wel wat. Maar dat wordt fiks doorsparen.

Ik weet dat ik reeds een topic startte over de Blofeld en dat daar (gelukkig) ook veel in gezegd is over de overeenkomsten en verschillen tussen de Blo en de Monsta. Maar is er in een paar woorden nog samen te vatten wat qua geluid het verschil is tussen de 2? Zoiets als: de een klinkt "FM synthese achtig", de ander is beter voor diep laag, etc? De een klinkt als een orkest met z'n voices, de ander heeft een filter waar je U tegen zegt?

Bedankt voor de tips en info allemaal! :)

Sledge 2.0 + zonnebril? 8)

Is eigenlijk een Blofeld zoals Waldorf hem had moeten maken...

De Tetra moet je met software editen, via het apparaat zelf is bijna niet te doen.

Codeknobs heeft een perfect werkende editor gemaakt, daarmee werkt de Tetra als een vst synth. Verwacht alleen geen Moog achtig filter.

Heb je ook weleens aan een Access Virus gedacht? Stukken makkelijker via de knoppen te editen en vanaf versie C zit daar ook een Moog filter emulatie in. In mijn ogen/oren nog steeds één van de best klinkende synthesizers en echt een alleskunner. Virus C moet je voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken lijkt me.

Heb je ook weleens aan een Access Virus gedacht? Stukken makkelijker via de knoppen te editen en vanaf versie C zit daar ook een Moog filter emulatie in. In mijn ogen/oren nog steeds één van de best klinkende synthesizers en echt een alleskunner. Virus C moet je voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken lijkt me.
Ik zou een lief ding over hebben voor de mooie apparatuur van Acces. Maar ik vrees dat dit boven mijn budget is. Ik neem aan de een gebruikte Acces C minimaal ong. € 880 moet gaan kosten?

Vergelijkbare discussies

Back