Even voor de goede orde: dit ding wordt volgens mij niet meer echt ondersteund en is al wat ouder. Een tweedehands laptop van 3 jaar oud heeft volgens mij veel meer power en hoeft ook niet veel meer te kosten.
Bij dit soort dingen is de vraag: hoe authentiek wil je het graag hebben? En wil je echt het origineel, of wil je liever de versie van Ed Starink? (die had namelijk een heel aardige synthesizer-collectie maar speelde ook een hoop met z'n Fairlight CMI).
Het is vaak een stuk geschiedenisles: mensen weten bij een hoop artiesten redelijk goed wat ze toendertijd in de studio hadden staan (op Starink's "Inner Spirits" album staat bijvoorbeeld een leuke lijst)
Mocht het plaatje weg zijn of niet bijzonder leesbaar:
Fairlight CMI II, Roland MC-8, Roland 184 (da's een CV/Gate keyboard), Jupiter 8, Emulator 1, CS60, CS30, Minimoog, ARP Avatar, Korg MS50, MS20, MS10, SQ10, Casio VL-1, Synton 3000 (modular), LinnDrum, Boss Dr. Rhythm (er staat niet bij welk type - dus dat kan een 220, 110 of 55 zijn), Korg KR55.
Van een hele hoop van deze zijn er emulaties of samples te krijgen.
Bij Jan Hammer is er ook een redelijk duidelijk idee van de apparatuur die gebruikt is. Voor Crockett's Theme is dat een Jupiter 8 en een DX7. Die laatste kun je gratis hebben als je Dexed installeert.
Als je het over de geluiden hebt die je rond 1:44 hoort langskomen:
Ralf Huner & Florian Schneider - Autobahn (Synthesizer Greatest Vol. 1 by Star Inc.) - YouTube
dat zijn zogenaamde filtersweeps, niet moeilijk te maken op een hoop synths. Voordat je een goede beschrijving uit kan typen is het wel nuttig om te weten waar je het mee wil namaken.
Als je kijkt naar het origineel hier:
kraftwerk - Autobahn midnight special (us tv 1975) - YouTube
zie je een Minimoog voorbij komen. Dat wil echter niet garanderen dat Starink zelf er ook een Minimoog voor heeft gebruikt. Het karakter van de filter in Starink's cover doet me echter niet direct aan een Mini denken.
Dus:
- wat heb je al staan
- wat wil je namaken
- heb je al enig idee van hoe synthese werkt?
Niet alle geluiden ga je kant en klaar in een softsynth teruigvinden namelijk