Hoe maak je netjes een frontpanel?

Artificial Soul

Stamgast
Ik heb meerdere filmpjes gezien hoe je een afdruk op metaal kan maken.

Er zijn ook filmpjes te vinden hoe je netjes in metaal kan boren.

--------

Maar als jullie hier ook ervaring mee hebben, hoor ik graag ook advies en tips van jullie!

Ik ga niet zozeer zelf een synthesizer maken, want de Modal CRAFT synth hoef je alleen maar in elkaar de schuiven. Wel ga ik er een ombouw voor maken en ik gebruik daarvoor hout en metaal. Ipv metaal zou ik ook perspex of een ander soort kunststof kunnen gebruiken. Maar mijn idee is aan de voorkant een metaal-look. Dus het liefst gewoon metaal :)

Bedoel je met een lasersnijder? Met de gemiddelde chinese lasersnijder heb je daar een speciaal middeltje voor nodig..

Om op metalen te graveren heb je inderdaad ofwel een Spray nodig ofwel markeer tape.
Beide bruikbaar maar niet zo goedkoop.

Echter bij Aluminium is dit niet nodig, dit verkleurd naar bijna perfect wit.
Reeds gedaan op Alu profielen (voorbeeld) alsook op smartphones (iPh)

PS :Jawel, zelf gedaan. Er staat hier een BRM CO2 laser.

Attachments

• AluGravure.jpg
    AluGravure.jpg
    54,2 KB · Bekeken: 95
wow! ziet er tof uit! maar is dit op een anodised stukje aluminium?

Ik zit er nu over na te denken een flatbed printer te bouwen. off wel een inkjet waar een stukje aluminium onder of doorheen kan (nog geen idee of dat kans van slagen heeft).

ook al werkt een laser-print transer goed. Ik behaal tog niet echt het resultaat wat ik wil. Ik wil ook iets waar ik geen bescherm laag hoef aan te brengen.

inspiratie:

Dit is op een stuk alu profiel (uit de led en veranda industrie).
Ik vermoed wel geanodiseerd.

Flatbed printers : Die bestaan vanaf A3 formaat met speciale UV inkten.
Eens belicht zo goed als onverwijderbaar. Maar zo'n printers zijn nogal
prijzig voor de kleine oppervlakte. Ik heb er alvast geen doch er zijn
printshops (waar men ook folies drukt) die u hierbij misschien kunnen helpen.
bvb Mimaki heeft zo'n toestel. Alle kleuren en zelfs een onderlaag van wit om
meer contrast te krijgen. Zie sommige prints op balpennen, plexi, golfballen,...
Wordt heel dikwijls met zo'n printers gedaan wegens snel en easy.

Ik kan met mijn nieuwe Roland UV printer, rechtstreeks printen op metalen en nog meer... :-)
Zelfs op hele kastjes tegelijk (tot ca 500x300x100mm)

Ben bereid een proef te maken...
Wil zelfs de website frontplaten.net weer de lucht in gooien....maar kom er niet aan toe helaas...
Fairchild%20670-resynth.jpg

plaatje UV print rechtstreeks

Attachments

• Fairchild 670-resynth.jpg
    Fairchild 670-resynth.jpg
    70,7 KB · Bekeken: 102
plaatje UV print rechtstreeks

Nice!

Hoe goed is de inkt bestand tegen alcohol cq oplosmiddelen, vroeg ik me af?
Voordeel is ook dat je meerdere kleuren zo hup erop kunt knallen.

Wordt poedercoaten/hardcoat nog wel is gedaan in panelen-land? Das natuurlijk
ultiem hard en strak..

Eigenlijk best goed, met gewone schoonmaakmiddelen is er niets aan de hand.
Je moet natuurlijk niet met een scherp voorwerp er tegenaan krassen, maar het is harde inkt.
Ook kan je natuurlijk nog een extra lak-laag eroverheen zetten/spuiten.

Ik heb voor mijn werk een test laten doen voor een ISO norm en die is gehaald.
Met een speciale iso-alcohol slijt de afbeelding er na heel veel keer poetsen enigsinds af.
Maar wie gaat er nou zo vaak en hard zijn paneel poetsen :-)

Idd voordeel is je kunt direct in Full color printen en je kunt nog extra lak lagen meeprinten in glans of mat.

Je zou ook eens kunnen kijken naar messing om te etsen, hier staat een interessant draadje daarover. Vind ik er erg gaaf uitzien!

Aluminium kun je ook etsen, heb ik wel eens gedaan met bakjes voor gitaar effecten. Niet alle etsmiddelen zijn daarvoor geschikt maar waterstofperoxide met zoutzuur (my poison of choice om PCB's te etsen) gaat goed. Alles wat je niet wil etsen moet je wel heel goed afplakken (zijkanten, achterkant).

ik ben geen held in spuiten met verf..... maar klanten (een spuiterij) van mij doen wat wel met blanke lak...
Maar als ik het met lak al print, dan gaan we dat meestal niet nog een keer aflakken ..

Je zou ook eens kunnen kijken naar messing om te etsen, hier staat een interessant draadje daarover. Vind ik er erg gaaf uitzien!

Ik bedenk met net dat je ook kunt werken met masks en zandstralen. Moet je wel de spullen voor hebben of de connecties. Je plakt dan de folie over de plaat en snijdt weg wat je wil stralen.
Kan heel mooi worden, maar is meer profi methode.

Back