A4000 vraagje

Richard

ultravisitor
Ik heb een Yamaha A4000 en nu wil ik een scsi CD rom speler kopen.
Ik heb er een gevonden , maar die heeft een 50 pins kabel terwijl ide Yamaha een kleine 50 pins scsi poort heeft.
Is het mogelijk om deze CD rom speler te gebruiken, d.m.v. misschien een verloop stukje of iets anders???

B.v.d.

Je kunt gewoon een kabel van 50 Centronics (SCSI 1, de grote) naar 50 Mini DB (SCSI 2, de kleine) kopen.
Ik kon zelf in Nederland niet zo snel iets vinden, maar wel allerlei SCSI kabels bij www.thomann.de

http://www.alternate.nl is de goedkoopste die ik zelf kon vinden in NL. vergeet de terminator voor op de scsi-CD speler niet. je moet een CX50M>HD50M kabel hebben.
da's deze dus. (0,9m: €10,- inc. BTW)
rdsl02.jpg

Ik sluit me bij m'n voorgangers aan.

Maar eh... Conso, als je de eerste de beste pc-winkel inloopt hebben ze daar echt wel SCSI-kabels hoor.. Ook die wij moeten hebben.

En nu we hier toch over bezig zijn...

ik heb inmiddels twee verschillende cd-writers aan m'n A5k gehangen, maar hij lijkt ze niet te zien. Wat doe ik fout? SCSI-ID's staan goed, interne terminator staat aan, maar in het lijstje waar bijvoorbeeld wel mijn IDE HD is te zien staat geen CD speler... Of moet ik in een ander menu zijn? (wat ik niet uit de handleiding kan halen). Moet ik echt een Yamaha-writer hebben die veel te veel geld kost?

Ik zet deze vraag maar hier neer, dan heeft Richard er wellicht ook wat aan voordat-ie er 'zomaar' een koopt.

Origineel geplaatst door Ferric
Ik sluit me bij m'n voorgangers aan.

Maar eh... Conso, als je de eerste de beste pc-winkel inloopt hebben ze daar echt wel SCSI-kabels hoor.. Ook die wij moeten hebben.

Hey Ferric,

In Amsterdam is dat in ieder geval al een heel stuk lastiger geworden. Ik heb namelijk een hele trits grote en kleine zaken
bezocht en werd keer op keer nogal meewarig aangekeken toen ik de woorden 'SCSI kabel' liet vallen. Een paar zaken had nog wel een bakje met onbruikbare restanten.

Maar: volgende keer ga ik dus in Den Haag mijn kabels kopen. Al is Thomann geen slecht alternatief: ze hebben zo ongeveer alles en goede kwaliteit, zijn goedkoop en versturen direct tegen vrijwel geen extra kosten.

Onwijs bedankt.
Misschien wel een domme vraag, maar wat is "de terminator voor op de scsi-CD speler"?
Ik heb het wel een keer gehoord, maar weet eigenlijk niet wat het is en waar het voor dient.

Origineel geplaatst door Richard
Onwijs bedankt.
Misschien wel een domme vraag, maar wat is "de terminator voor op de scsi-CD speler"?
Ik heb het wel een keer gehoord, maar weet eigenlijk niet wat het is en waar het voor dient.

je hebt als 't goed is op die CD-speler 2 van die brede scsi-aansluitingen. dit is zodat je 'm door kan lussen en d'r nog andere scsi apparaten aan kan hangen. de terminator dient om de scsi-keten te beëindigen; die geeft aan 't sturende apparaat door dat er verderop niks meer te halen valt zeg maar. zonder terminator werkt 't zelfs niet dacht ik. nooit geprobeerd eigenlijk.

Origineel geplaatst door conso
...
.. Ik heb namelijk een hele trits grote en kleine zaken
bezocht en werd keer op keer nogal meewarig aangekeken toen ik de woorden 'SCSI kabel' liet vallen. Een paar zaken had nog wel een bakje met onbruikbare restanten.

tsja...USB2 en FireWire zijn sneller, goedkoper en makkelijker...

Origineel geplaatst door oozi
...de terminator dient om de scsi-keten te beëindigen; die geeft aan 't sturende apparaat door dat er verderop niks meer te halen valt zeg maar. zonder terminator werkt 't zelfs niet dacht ik. nooit geprobeerd eigenlijk.
[stress mode]

NEE !!!!

NIET PROBEREN !!!

Het fukt echt je sampler! Been there, done that. Omdat ik m'n cd-writer niet werkend kreeg en in het handleiding stond dat SCSI een systeem van trial&error is heb ik de terminator uitgezet. Als je intern geen SCSI-apparaat hebt hangen -zoals ik- is de kans heel groot dat je je OS kwijtraakt.
Na het aanzetten van m'n sampler was een flinke zoem en een streep door mijn display het gevolg. Het heeft me een lange rit naar het onderste eiland van Zeeland en 90 euro gekost om hem op te laten lappen.
[/stress mode]

hmmm.. ik dacht, ik waarschuw maar alvast... :engel:

En kun je zo'n terminator ook in een computerzaak halen?

Is voor de A5k niet nodig. Die heeft intern een switch zitten. Bij een writer zal je er waarschijnlijk een meekrijgen om die extra uitgang op de writer zelf te terminaten.

Laatst gewijzigd:
Weet iemand of er echt geen zaak in Amsterdam is die deze kabel verkoopt?
Ik wilde namelijk op de Alternate site bestellen, maar daar betaal ik voor de kabel 10 euro en nog eens 13,50 verzend kosten. Wordt het een beetje prijzig.

Dus achterop de A4000 heb je een mini SCSI aansluiting (met van die metalen klemmen) en op je CDrom drive zo'n aansluiting die je ook op de printer hebt, maar dan breder?
Zo'n kabel zoek je?

Die zijn gewoon bij elke PC-zaak te kopen joh.
Tenminste hier in het noorden wel. Ik weet niet hoe jullie in het westen zitten qua supplies :duivels:

-C-

Weet iemand of er echt geen zaak in Amsterdam is die deze kabel verkoopt?
Ik wilde namelijk op de Alternate site bestellen, maar daar betaal ik voor de kabel 10 euro en nog eens 13,50 verzend kosten. Wordt het een beetje prijzig.

Tja, SCSI kabels zijn nooit echt goedkoop. :(

Ik ben in Amsterdam al bij een paar zaken geweest, maar geen scsi kabel te vinden.
10 euro is nog te doen, maar die 13,50 verzend kosten vind ik een beetje teveel.
Iemand heeft mij weleens verteld over een zaakje in AMsterdam die nog wel scsi kabels verkocht, maar ik weet niet meer welke zaak dat was.

Ik ben in Amsterdam al bij een paar zaken geweest, maar geen scsi kabel te vinden.
10 euro is nog te doen, maar die 13,50 verzend kosten vind ik een beetje teveel.
Iemand heeft mij weleens verteld over een zaakje in AMsterdam die nog wel scsi kabels verkocht, maar ik weet niet meer welke zaak dat was.

mocht 't in A'dam nou niet lukken:
van de alternate site
Bij ALTERNATE kunt u op verschillende manieren uw verzending betalen. In de regel wordt de bestelling verzonden onder rembours, u betaalt dan gewoon aan de deur. Vooruitbetalen van een bestelling is ook mogelijk; wij versturen de producten dan pas op het moment dat wij uw betaling hebben ontvangen.

die €13,50 is door de rembours. als je ff belt of meelt kan je vaak wel gewoon vooruit betalen en dan betaal je maar iets van €5,- verzendkosten. scheelt weer.

Origineel geplaatst door oozi
mocht 't in A'dam nou niet lukken:

die €13,50 is door de rembours. als je ff belt of meelt kan je vaak wel gewoon vooruit betalen en dan betaal je maar iets van €5,- verzendkosten. scheelt weer.

Dit schreven zij terug, dus dit is ook geen oplossing:

Het is geen probleem om deze vooruit te betalen. Alleen blijven de
verzendkosten hetzelfde en bovendien zal dit de levering vertragen. Wij
gaan uw bestelling namelijk pas verzenden zodra wij het geld binnen
hebben. Het duurt ongeveer 2 a 3 werkdagen voordat de betaling bij ons
is verwerkt.

Denk je dat je wel in een wereldstad woont, kun er niet eens een fatsoenlijke scsi kabel krijgen. :confused:

Back