Wat is je favotiete synth?

MeneerJansen

Ouwe rot
[topic bestaat misschien al, bij voorbaat excuses]

Wat is de favoriete synth/drum computer die je bezit? Waar speel je het vaakst op? Ik bezit zeer weinig (en dan nog geodkoop spul van hooguit € 300) maar mijn favoriet is de Korg Monologue. Het is een "analoge" synth (zal stiekem wel digitaal wezen) en subtractief. Goedkoop en klein maar veel verschillende geluiden uit te halen: geen one trick pony. Twee oscilatoren en de LFO en EG zijn te routen naar o.a. cutoff, "golf vorm" en pitch. Dat lijkt misschien niet veel bijzonders, maar zorgt toch voor een groot scala. Uren puzzelplezier.

P.S. Denk dat een Roland SH-32 een andere favoriet zou kunnen zijn (ik bezit 'm niet). Een Minimoog (kloon) komt ooit nog wel.

Laatst gewijzigd:
Ex aequo de Jupiter-80 en System-8.
De jupiter is voor mij een erg fijne allround bak. De Super Natural Acoustic tones zijn erg fijn voor de huis tuin en keuken klanken die ik zo nu en dan nodig heb, maar de Super Natural Synth is een synthengine met een zeer breed klankpalet. Daarnaast vind ik dat de JP een fantastisch toetsenbord heeft en gebruik ik hem alleen daarvoor al voor bijna alle partijen.

De System-8 vind ik een hele prettige synthesizer om te programmeren. Veel en duidelijke controllers en een fijne stepsequencer. Daarnaast vind ik de klank van alle alle engines (in mijn geval System-8, Jupiter-8, Juno-106 en SH-2) echt heel goed.
Een zeer prettige eigenschap is het moeiteloos schakelen naar een ander synthmodel met dezelfde vertrouwde interface.

Het meest gebruikte instrument in mijn hok is echter de FA-06.
Hoewel dat zeker niet de best klinkende bak is die ik heb, maakt de combinatie van de diverse synthengines en de sequencer het een ideaal schetsboek om mijn ideeën vorm te geven en te horen hoe het geheel gaat klinken.
Mede omdat er zoveel diverse klanken inzitten is het voor mij ook een prima bak om gewoon even lekker een halfuurtje te pingelen.

Omnisphere 2 voor mij. Of de Virus TI2 als het per se hardware moet zijn.

Zuiver gehoormatig vind ik nog altijd de Roland JD 800-990 de besten van de planeet.Dat ras is nog altijd onklopbaar voor mijn soort muziek(film-ambient).
Gek genoeg heb ik de JD-800 gehad toen het uitkwam en weer verkocht,en jaren later de JD-990 gekocht,en nog steeds in mijn bezit.

Heb verschillende synths gehad en bij mij gaat het toch vooral tussen de Roland Fantom, Yamaha Motif en Roland JD-xi.
Zelf denk ik dat ik voor laatstgenoemde kies.

De laatste heb je toch pas geleden verkocht?
Meestal iets wat je erg goed vindt klinken doe je niet gauw weer weg.
Wat was de reden dat je 'm toch verkocht, wilde je graag iets wat nogal aan de prijs was misschien?
Kan natuurlijk ook een andere (prive) reden zijn.

Heb ik de loop der jaren veel synths zien komen en gaan, sommige peperduur en ultra zeldzaam en toch hebben ze weinig tot geen indruk op me achter gelaten.
Ik denk dat het voor mij de Ensoniq ESQ-1 wordt want die blijft me nog steeds verbazen.

Ik heb niet één favoriete synth...
ESQ-1 / ESQ-M is hier al een aantal keren genoemd. Aanrader!

Bij mij wisselt het af en toe. Tot voor kort was het de Waldorf Microwave. Nu heb ik erg veel plezier van mn nieuwe Prophet 12.

Al jaren mijn Jupiter 6 (met Europa), kan praktisch alles.

Mvg.,

CoolRunning

System8 en Prophet 6 op dit moment

De laatste heb je toch pas geleden verkocht?
Meestal iets wat je erg goed vindt klinken doe je niet gauw weer weg.
Wat was de reden dat je 'm toch verkocht, wilde je graag iets wat nogal aan de prijs was misschien?
Kan natuurlijk ook een andere (prive) reden zijn.

Pfff; lees nu pas je reactie.
Wil hier toch nog op reageren.
Het had nogal uitéénlopende redenen.
Had best wel veel uitgegeven voor deze synth en deed er naar verhouding iets te weinig mee.
En financieel liep het ook even uit de klauwen (qua uitgaven etc).
Daarom toch maar weer verkocht (hoe jammer ik dit ook vond en nog steeds vind).

Back