JSynthLib

r.5

Vers lid geweest
JSynthLib is an Open Source Universal Synthesizer Patch Editor / Librarian written in the Java Language.

Java roeleert!

Maar wel jammer dat het niet een modulair concept is zoals sounddiver en iedereen dus mee kan helpen met editors te maken. Want niet iedereen heeft zin om Java te programmeren dunkt me.

Sinds maart dit jaar is het aantal synth dat JSythLib support weer fors uitgebreid:

- Librarian support for Access Virus, Ensoniq VFX, and NordLead
- Librarian and Editor support for Korg X3, MidiBox SID, Yamaha DX7-II, Yamaha DX7-s, Yamaha TX802, Yamaha FSR1, Yamaha Motif, and Roland TD6

JSynthLib home page

Prelease versie 0.19-1 biedt ook support voor de Waldorf Pulse(+) en de Alesis DM Pro, deze is te downloaden op http://sourceforge.net/projects/jsynthlib

Origineel geplaatst door Slipperman
maar er zijn wel meerdere liberians voor synths die gratis zijn hoor...

Maar deze is Open Source dus de Handige Harrys onder ons
(die goed kunnen copy/pasten en find/replacen) kunnen
relatief makkelijk zelf nieuwe modellen toevoegen.

Ben aan het testen met versie 0.19 en de FS1-R editor...hmmmm....ben er niet kapot van. Het is zeker nog geen complete en perfect werkende editor, is wel redelijk stabiel. Ik heb zo'n bruin vermoeden dat de ontwikkelaar van de FS1-R editor gestopt is op het moment dat hij er bijna was. Jammer.

Aan de andere kant, de Sound Diver 3.0 FS1-R editor is nou ook niet super...traag, hangt regelmatig. Sound Quest heb ik nog niet geprobeerd maar dat vond ik nog de meest instabiele. Kortom, ik vind het aanbod van universele editors nog steeds mager, de kwaliteit is verre van.

Ik ben ook bezig geweest met een JSynthLib editor voor de Waldorf MicroQ. Dat viel mij niet tegen maar editors bouwen is toch wat anders dan gewone Java proggies...je wordt echt helemaal leip van sysex messages en hoe dat werkt. :D

Jsynth....iemand ervaring mee ?

Jsynth....iemand ervaring mee ?

In mijn zoektocht naar een software editor voor mijn Yamaha TX802 kwam ik deze tegen,

JSynth :

http://www.jsynthlib.org/

Heeft iemand daar ervaring mee ?

Ik lees op de site dat je java software moet installeren om dit ding te kunnen draaien en daar heb ik nog weinig kaas van gegeten....hoe werkt dat ?

Ik heb het een tijdje gebruikt voor de ucapps sid synth. (nog steeds in aanbouw ;)).
Het is wel een aardige editor. Een beetje zwaar voor oude pc's, maar goed mee te werken.

Ik zie dat de DX-100 ook wordt ondersteund. Ik denk dat ik het ook weer eens ga installeren.

Voor het draaien van JSyntlib heb je "Java Runtime Environment" nodig.
Daarnaast is het bij mij gebleken dat versie 0.18 van Jsynth niet werkt. In de oudere versies zat een .jar file, wat de executable is. Vandaar dat ik maar even de 0.17 versie heb toegevegd, zodat mensen met problemen met 0.18 de 0.17 versie eens kunnen proberen. Dit is de LINK.

Suc7

ps: De zipfile van 0.17 is te groot, dus alleen de link
ps2: Ik heb de JRE installer 1.4.2.04 als zipfile bijgevoegd, dit is de JRE die bij mij werkt (onder xp sp1).

Attachments

• jinstaller142_04.zip
    360,6 KB · Bekeken: 152
Laatst gewijzigd:
cool !

java app met Swing interface.
Omdat alles open is zou het niet zo moeilijk moeten zijn om zelf modules te schrijven voor andere synthesizers. Toch eens wat vrije tijd zien te maken, want ik ben een paar maanden terug begonnen met Java ;)

heeft er iemand hier (behalve sjaak dus) wel eens een driver gemaakt voor jsynthlib?

Ik zie tot mijn spijt dat geen van mijn synths ondersteund wordt (waldorf microq, pulse, microwave, korg triton, ensoniq fizmo) al zie ik dat er een alpha versie voor waldorf pulse is.

mijn sysex kennis is zozo, maar mijn java kennis is wel OK (ik ben van beroep java hekker).
Sjaak; als je wilt kan ik wel verder kijken naar de microQ driver...

Ik zie wel op Yahoo Groups dat de activiteit in de JSynthLib groep een beetje uitsterft....
Zou erg jammer zijn...

Doehoeg,
Eelco

Origineel geplaatst door eelco
heeft er iemand hier (behalve sjaak dus) wel eens een driver gemaakt voor jsynthlib?

Ik zie tot mijn spijt dat geen van mijn synths ondersteund wordt (waldorf microq, pulse, microwave, korg triton, ensoniq fizmo) al zie ik dat er een alpha versie voor waldorf pulse is.

mijn sysex kennis is zozo, maar mijn java kennis is wel OK (ik ben van beroep java hekker).
Sjaak; als je wilt kan ik wel verder kijken naar de microQ driver...

Ik zie wel op Yahoo Groups dat de activiteit in de JSynthLib groep een beetje uitsterft....
Zou erg jammer zijn...

Er wordt momenteel niet veel ontwikkeld aan JSynthLib. De MicroQ driver ben ik meegestopt omdat ik deze verkocht heb maar ook omdat ik weinig support kreeg van andere ontwikkelaars. Java is het probleem niet, sysex wel, dat kost ff wat meer tijd dan een paar losse uurtjes.

Java is het probleem niet, sysex wel, dat kost ff wat meer tijd dan een paar losse uurtjes.
En daarbij komt dat de source code niet echt getuigt van "Vakmanschap, Meesterschap". Of zoals op de site staat "" This will require a little knowledge of Java (you can pick it up in about an hour if you know C++)
Deze "My First Java Application" houding zie je dan ook overal terug in de source code :erm:

Tijd voor plan B :)

Back