Een eerste test rit met Krakli - Arminator VST

Kwurqx

Happy synthing
Een paar dagen nadat Krakli - Arminator uitkwam (medio juni) tijd voor een eerste testrit.

En...het is een inspirerend apparaat. Een Yamaha CS80 geinspireerde synth.

Na een paar uur prutsen al een heel stel bruikbare patches. En een aantal test tracks.

Voorbeeld:

NIET Krakli - Arminator: Drums: E-Phonic - Drumatic 3, Mono lead: FuzzPilz - Oatmeal.

Krakli - Arminator heeft nu al een plekje in mijn favorieten lijstje veroverd.

Ook zonder Facebook te vinden op bijv.

Tot op heden overigens eigenlijk ook nooit eigen producties gedeeld (heb daarvoor zojuist een SoundCloud account aangemaakt)
Dus ik ben ook wel benieuwd naar reacties.

P.S. Deze Soundcloud 44.1kHz/128kbps rendering is zeker niet vrij van compressie artefacten hoor ik (op koptelefoon)....

Laatst gewijzigd:
The good: best lekker trackje om op wakker te worden. Relaxt en uplifting. Ik heb er net op staan douchen en nou ben ik helemaal comfy klaar voor de koffie.

The bad: beetje veel snerpende hoge tonen, beetje weinig laag. I'm more about that bass, about that bass, less treble :)

Dit doet me aan een paar dingen denken. Mogelijke variaties: ietsje meer traag/minimal -> yoga/meditatie/calm. Ietsje lager en intensiever -> focus/study. Ietsje minder aanwezig: achtergrondmuziek voor in een natuurdocumentaire.

mooi man, mooie geluiden, spacey.. I liked it ! Succes met je nieuwe speeltje ;)

Thankx.

Muziek is voor mij vooral een ordening van klanken in de tijd. En ik ben meer van de klank dan van de tijd.

Ik ben erg van de wat langer dragende complexe modulerende/intterfererende/resonerende/faserende klanken.

Resulteert vaak in tracks waarin een beperkt aantal klanken de klankruimte vullen. Met vaak wel ruimte voor een mono lead. Vaak ritmisch gedragen door een beetje bescheiden drum pattern. Erg klankgedreven dus. Hoewel ik ook wel meer tijdgedreven tracks maak (down tempo, dancy).

Alles met synthesizers (geen samples) en eigen patches (geen presets). Alle klanken/patches uniek voor een track.

Afhankelijk van de reacties plaats ik wellicht nog wel wat voorbeelden.

The good: best lekker trackje om op wakker te worden. Relaxt en uplifting. Ik heb er net op staan douchen en nou ben ik helemaal comfy klaar voor de koffie.

The bad: beetje veel snerpende hoge tonen, beetje weinig laag. I'm more about that bass, about that bass, less treble :)

Dit doet me aan een paar dingen denken. Mogelijke variaties: ietsje meer traag/minimal -> yoga/meditatie/calm. Ietsje lager en intensiever -> focus/study. Ietsje minder aanwezig: achtergrondmuziek voor in een natuurdocumentaire.

Thankx,

Dit is inderdaad een track met minder low end. En relatief veel hoog mid. Tot pijn aan je oren aan toe. Zeker als de mono lead er nog bovenuit probeert te komen en daar fase/resonantie/filtermodulatie samenvallen.

De Arminator heeft enkel 12dB filters aan boord. Een mixverhouding van een Low en een High pass. Dat leidt bijna onvermijdelijk tot klanken met relatief veel hogere frequenties in het spectrum (in vergelijking met alleen Low pass filters en zeker alleen 24 dB/oct of nog steiler).

Maar ik heb ook het omgekeerde in andere tracks. Daar moet echt een low shelf of High pass tot tegen de 30/40 Hz en/of compressor aan te pas komen omdat de rumble anders de subwoofer laat wandelen. Of via de koptelefoon je hoofd bijna ontploft ;-). Tracks met relatief weinig hoogfrequente content kunnen ook op relatief hoge geluidsnivo's worden beluisterd. Want vooral mid hoog en hoog is snel teveel voor je oren.

Overigens is dit eigenlijk niet het beste voorbeeld voor de Arminator. Die is vooral mooi met patches met 2 bijna gelijke parallelle lagen. Brasses, strings en vox/choirs. Dit was een patch met op laag 1 de brassy pad en op laag 2 een Arpeggiator gestuurde klank. Die brassy pad interfereert dan alleen met andere noten. Maar in dit geval nooit dat karakteristieke ontstemde driftende faserende dual oscillator/layer geluid.

Misschien plaats ik nog wel meer voorbeelden/tracks.

Laatst gewijzigd:
Back