Rietveld Pavilion

roland kuit

ローランド・クイト:音楽、科学、アートが交わる革新の場
Album Rietveld Pavilion - Roland Emile Kuit

RIETVELD%20PAVILION_Roland%20Kuit.jpg

According to the principles of Neoplasticism, Roland Emile Kuit invented sound and elaborates upon it. He engages in research as a ‘sound architect’. On this album Kuit balances on the interface between research, architecture, music, sound art and space. Neoplasticism and sound converged in the pavilion.

Roland Emile Kuit: Kyma

The world premier of this work was 9 July 2017 at Rietveld Pavilion Kröller-Müller Museum Otterlo. The Netherlands
iTunes

Last edited by a moderator:
Hey Roland,

Als ik zo eens de principes van het Neoplasticisme aanhoud tegen jouw muziek valt me toch wat op... waar grondleggers van het Neoplasticisme als Mondriaan zich in de schilderkunst beperkt tot primaire kleuren als rood, geel, blauw en zwart/wit ontdek ik in jouw auditieve vertaling van 'De Stijl' slechts 1 kleur: grijs

Kan je dat eens nader toelichten?

Kleuren horen valt onder synesthesie, het vermengen van zintuigen. Dat is een ander onderwerp.
Wel snap ik dat je grijzen noemt. Dit komt door de 'ruisachtigen' vanuit de quasi-chaotische systemen hier met het Kyma systeem.
Over de muziek spraken Mondriaan en de zijnen ook over ruisachtigen. Een elektronisch systeem wat deze klanken EN pure tonen kon opwekken.
Overigens kwam de componist-pianist Jacob van Domselaer in zijn 'Proeven van Stijlkunst' , 1913-1917, het eerst met quasi-chaos op dit gebied.
Dit d.m.v. toonclusters op piano.

Er valt meer te horen buiten deze 'grijzen' om.
Zo'n ruisbaan wordt verdeeld over 5 oscillator banken. Deze banken zijn zo ingericht, dat we primaire kleuren krijgen plus zwart en wit. Hier door is het mogelijk om alle timbres volgens bepaalde algoritmes te produceren.

Back