Mixtape gemaakt met de OP-1 in Egypte

Marc

Ouwe rot
Net terug van een vakantie in Egypte en tijdens het liggen in de schaduw met +40 graden wat loopjes gemaakt op de OP-1. De 4 sporen OP-1 tape heb ik met een -12 semi tonen pitch gebruikt voor extra opname ruimte en lofi karakter. Een selectie van loops heb ik bij thuiskomst met behulp van de Octatrack voor wat extra reverb, eq, compressie en tape wobble opgenomen.

Hoop dat het een beetje mag smaken..

Erg smaakvol weer allemaal!! :mega: Klinkt super relaxed allemaal.. het lo-fi randje is ook heerlijk.. :)

Blijft n aantrekkelijk ding die OP1.. zojuist ook maar 1 besteld :D
beetje off-topic maar hoe doe jij em midi-syncen em aan gear als Electrons zonder computer? (mag ook per PB :) )

De OP-1 is een mooi instrument en je merkt aan jouw filmpje dat het leuk is om er muziek mee te maken. Voor mijn smaak is het geheel te dromerig en zweverig en hou ik niet zo van electronische muziek met bakken galm er over. Loungemuziek van dit soort is een tijdje 'hip' geweest eind jaren 90 (kruder & Dorfmeister, Thievery Corporatien ect.) maar dat was gelukkig maar van korte duur.

Waarom gebruik je eigenlijk een externe sequencer? In de OP-1 zit toch een hele fijne sequencer ingebouwd?

Laatst gewijzigd:
Erg smaakvol weer allemaal!! :mega: Klinkt super relaxed allemaal.. het lo-fi randje is ook heerlijk.. :)

Blijft n aantrekkelijk ding die OP1.. zojuist ook maar 1 besteld :D
beetje off-topic maar hoe doe jij em midi-syncen em aan gear als Electrons zonder computer? (mag ook per PB :) )

Haha thanks Mac! Ik sync de OP-1 nergens mee.. Ik beloof mijzelf steeds om een iConnect Mio 4 of Midi4+ aan te gaan schaffen om alles 'strak' te syncen, maar er komen steeds 'andere dingen' tussen. ;)

Enfin, je hebt een boel mogelijkheden om de OP-1 te syncen, maar je zal een extra kastje nodig hebben.. overigens loopt de OP-1 clock net zo strak als die van Elektron dus ik kom vaak weg met handmatige sync... Ik kom er zo vaak mee weg dat een aanschaf van een USB midi host al jaren op zich laat wachten :D

Veel plezier met de OP-1 en voordat je hem aan al je synthesizer vrienden gaat voorstellen raad ik je aan om eerst eens wat 'quality time' met alleen de OP-1 te gaan nemen.. Ze is namelijk graag op zichzelf..

De OP-1 is een mooi instrument en je merkt aan jouw filmpje dat het leuk is om er muziek mee te maken. Voor mijn smaak is het geheel te dromerig en zweverig en hou ik niet zo van electronische muziek met bakken galm er over. Loungemuziek van dit soort is een tijdje 'hip' geweest eind jaren 90 (kruder & Dorfmeister, Thievery Corporatien ect.) maar dat was gelukkig maar van korte duur.

Waarom gebruik je eigenlijk een externe sequencer? In de OP-1 zit toch een hele fijne sequencer ingebouwd?

Oh maar als je liever 'hip' wilt kan je ook de FM radio van de OP-1 aanzetten en een stukje elektronische muziek met veel compressie luisteren als dat je ding is.. echt huidige tijd muziek..

Ik gebruik geen externe sequencer.. hoe kom je daar bij? de Octatrack voorziet alleen in wat galm/eq/tape wobble.. er loopt geen externe sequencer mee, maar bedankt voor het luisteren! :okdan:

Nee hoor Marc, ik hoef niet liever hippe muziek of muziek met veel copressie.
Er zijn gelukkig genoeg andere soorten muziek die mij wel kunnen bekoren.
Doet verder niets af aan jouw creaties hoor, je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden maken.
Daar is ook niets mis mee. Zou een saaie boel worden als iedereen het zelfde leuk zou vinden ;)

Ok, ik had het verkeerd begrepen, dacht dat Octatrack een sequencer was haha.
Dank voor de uitleg.

mijn excuses, maar na 12 minuten had ik het wel gehoord.. Altijd datzelfde leadje is niet leuk om zolang naar te luisteren.. Sorry man ! :erm:

Lol.. Krijg hier een deja vu.. Op de OP-1 jam van vorig jaar zomer had je ook al zo'n opmerking, maar uiteindelijk is het je toch gelukt om door die bittere pil heen te bijten met succes, maar enfin het is duidelijk dat het geluidskarakter van de OP-1 je niet raakt...

Verder vind ik dit maar een slap verhaal.. Je gaat toch ook niet op een house feest klagen over een 909 kick na 12 minuten? :D

Verder vind ik dit maar een slap verhaal.. Je gaat toch ook niet op een house feest klagen over een 909 kick na 12 minuten? :D

Kom op joh, beetje kritiek moet je toch wel kunnen hebben?
Of moet iedereen het geweldig vinden wat je maakt?

Ik vind je verweer overigens helemaal zwak. Kan me zo voorstellen dat hele tijd dezelfde kick horen best goed te doen is zolang de muziek zelf maar afwisselend is. Dat is iets heel anders is dan de hele tijd het zelfde leadje dat al snel kan gaan vervelen. Ik snap de kritiek van Gloomer best wel en ookal ben je het er misschien niet mee eens vind ik dat een ieder recht heeft op zijn mening. Maargoed, er staat dan wel weer een smiley achter dus wellicht ben je het er stiekum toch mee eens ;)

Nog even voor de goede orde, ik vind het heel niet slecht wat je gemaakt hebt maar het is enkel mijn smaak niet.

Haha thanks Mac! Ik sync de OP-1 nergens mee.. Ik beloof mijzelf steeds om een iConnect Mio 4 of Midi4+ aan te gaan schaffen om alles 'strak' te syncen, maar er komen steeds 'andere dingen' tussen. ;)

Enfin, je hebt een boel mogelijkheden om de OP-1 te syncen, maar je zal een extra kastje nodig hebben.. overigens loopt de OP-1 clock net zo strak als die van Elektron dus ik kom vaak weg met handmatige sync... Ik kom er zo vaak mee weg dat een aanschaf van een USB midi host al jaren op zich laat wachten :D
Thanx voor je uitleg :okdan: Ik zat al even te zoeken en hoopte dat deze het ook kan:
https://www.thomann.de/nl/iconnectivity_iconnectmidi2_l.htm?ref=search_rslt_iConnectMIDI2+_347996_0
maar die mist de usb a connector.. (die vereist is kennelijk..)
Het wordt dan de Kenton of de Iconnect 4+, zover duidelijk. Ga eerst even kijken of ik het ook nog n tijdje kan uitstellen :)

Veel plezier met de OP-1 en voordat je hem aan al je synthesizer vrienden gaat voorstellen raad ik je aan om eerst eens wat 'quality time' met alleen de OP-1 te gaan nemen.. Ze is namelijk graag op zichzelf..
THanx!! En ja.. het lijkt er wel een beetje op als ik sommige comments hier lees ja.. :D
mja.. smaken verschillen nu eenmaal.. ik vind wel dat je er mooie dingen uit tovert.. :halleluja De OP1 heeft daarbij echt mega veel mogelijkheden.. dus ik zie em helemaal zitten.. :)
Hoop zelf dat ik er mijn weg een beetje mee vind in het schetsen en opnemen van melodietjes die me onderweg overvallen.. (en hopelijk ooit uitwerken.. :engel: )

mooie sounds, smaakt zeker!

van alle grooveboxen heeft deze toch misschien wel de mooiste sound
t is dat ik niet zo van de synths met weinig knopjes ben, en daarbij is ie best duur
anders kwam ie er wel vrees ik ;)

Veel dank, ja ik vind ook de sound van de OP-1 (vooral de sampler) geweldig.. het mengt zich wat minder snel/goed met andere gear en je moet er echt van houden, maar het is 'one of a kind'

Dit is ook de enige synth die ik niet goed kan uitleggen.. Deze moet je gewoon in je hand hebben en beleven.. Dan maakt het aantal knopjes niet veel meer uit ;)

Kom op joh, beetje kritiek moet je toch wel kunnen hebben?
Of moet iedereen het geweldig vinden wat je maakt?

Ik vind je verweer overigens helemaal zwak. Kan me zo voorstellen dat hele tijd dezelfde kick horen best goed te doen is zolang de muziek zelf maar afwisselend is. Dat is iets heel anders is dan de hele tijd het zelfde leadje dat al snel kan gaan vervelen. Ik snap de kritiek van Gloomer best wel en ookal ben je het er misschien niet mee eens vind ik dat een ieder recht heeft op zijn mening. Maargoed, er staat dan wel weer een smiley achter dus wellicht ben je het er stiekum toch mee eens ;)

Nog even voor de goede orde, ik vind het heel niet slecht wat je gemaakt hebt maar het is enkel mijn smaak niet.

Uiteraard moet kritiek kunnen en kan het ook wel hebben. Je hebt ook helemaal gelijk dat je niet iedereen tevreden kunt stellen en dat is ook helemaal niet mijn doel al doe je nu voorkomen dat dit wel zo is.

Er is voor mij echter wel een verschil tussen kritiek en het uiten van ongenoegen en dan heb ik net zo goed het recht om mijn 'shit' te verdedigen.

Onze Gloomer had vorig jaar eenzelfde reactie op een OP-1 jam van mij, omdat hij toen zijn dag niet had. Toen hij er later op terug kwam en er wel voor in 'the mood' was vond hij het toch wel leuk dus dat was eigenlijk meer een geintje..vandaar ook de smile.. Alle respect voor Gloomer die hier de meeste jams aandacht geeft.. Kan ik nog wat van leren.

Enfin, het zijn 9 verschillende tracks in een soortgelijke stijl gemaakt op 1 OP-1 welke eenzelfde lofi en zweverig karakter geeft over het geheel.. Als je dat niet mooi vind gaat het ook allemaal hetzelfde klinken.. Prima, dat zie je terug in elke stijl muziek die je niet kan beleven.. Muggenziften over een terugkomend lead geluidje heeft dan ook geen toegevoegde waarde wat mij betreft.

Zelf zie ik het 'leadje' als een rode draad door het verhaal.. maar als het verhaal je niks doet na 1 of 2 hoofdstukken kan je beter het boek dicht doen en een ander boek gaan lezen, toch?

Als ik ergens een schilder een schilderij zie schilderen wat ik zwaar kut vind ga ik niet zeggen dat zijn kwast opzich wel leuk is, maar loop gewoon door.. zo ben ik en zo heeft ieder zijn manier/ding.. kunnen we lang over discussiƫren, maar levert weinig op.

;)

De reden dat ik reageerde was misschien wel een beetje omdat ik het zonde vind als mensen met talent en goeie gear zulke (in mijn ogen) jammerlijke muziek maken waar je alleen maar van gaat gapen :gaap: Wellicht kan ik je op andere iideeƫn brengen.
Aan de andere kant denk ik dat je gelijk hebt en dat het waarschjijnlijk verspilde moeite is maar niet geschoten is altijd mis :)

Thanx voor je uitleg :okdan: Ik zat al even te zoeken en hoopte dat deze het ook kan:
https://www.thomann.de/nl/iconnectivity_iconnectmidi2_l.htm?ref=search_rslt_iConnectMIDI2+_347996_0
maar die mist de usb a connector.. (die vereist is kennelijk..)
Het wordt dan de Kenton of de Iconnect 4+, zover duidelijk. Ga eerst even kijken of ik het ook nog n tijdje kan uitstellen :)

THanx!! En ja.. het lijkt er wel een beetje op als ik sommige comments hier lees ja.. :D
mja.. smaken verschillen nu eenmaal.. ik vind wel dat je er mooie dingen uit tovert.. :halleluja De OP1 heeft daarbij echt mega veel mogelijkheden.. dus ik zie em helemaal zitten.. :)
Hoop zelf dat ik er mijn weg een beetje mee vind in het schetsen en opnemen van melodietjes die me onderweg overvallen.. (en hopelijk ooit uitwerken.. :engel: )

De Kenton is ook een optie, maar kan je zo'n Iconnect echt aanraden.. deze kan je tot in de puntjes configureren en ben je jaren zoet mee.. super spul voor in de studio en niet alleen voor een OP-1.

Zelf heb ik al een tijd zo'n 2+ zonder USB host en heb hier veel plezier van (helaas niet in combinatie met de OP-1) maar ga zeker upgraden naar de 4.. ooit ;)

Ik denk dat zo'n OP-1 echt iets voor Mac is... Ben erg benieuwd naar je creaties.. Laat het weten als je gaat toveren!

De reden dat ik reageerde was misschien wel een beetje omdat ik het zonde vind als mensen met talent en goeie gear zulke (in mijn ogen) jammerlijke muziek maken waar je alleen maar van gaat gapen :gaap: Wellicht kan ik je op andere iideeƫn brengen.
Aan de andere kant denk ik dat je gelijk hebt en dat het waarschjijnlijk verspilde moeite is maar niet geschoten is altijd mis :)

:) Ik weet niet wat voor een stijl muziek je wel leuk vind, maar ik kan soms best veelzijdig zijn..
Wellicht kan ik je toch nog verassen?

:) Ik weet niet wat voor een stijl muziek je wel leuk vind, maar ik kan soms best veelzijdig zijn..
Wellicht kan ik je toch nog verassen?

Niet bepaald ƩƩn stijl waar ik van houd maar een beetje pit mag het wel hebben. Wie weet, ik ben benieuwd.

Een paar muziekjes die ik de laatste tijd fijn vind:

Een paar muziekjes die ik de laatste tijd fijn vind:

Ja, dat is inderdaad hele andere koek.. Ik snap ook wel dat deze OP-1 jam je niet kan bekoren haha.

Wat je aandraagt is dan ook absoluut niet mijn soort muziek, maar wil toch een poging wagen.. Wellicht dat je deze jam wat leuker vind, maar kan ook zomaar 20 minuten verloren tijd van je leven zijn. :)

Cool.. die kende ik nog niet :okdan: Zitten heerlijke dingen tussen!!

Heb je trouwens ook nog ergens materiaal waarbij je de monomachine hebt gebruikt? :) Zag dat je die hebt weggedaan onlangs.. ;)

Ga wel kijken naar die iConnect 4+ dan tzt.. het plan is wel het samen te gebruiken met wat andere grooveboxen /elektrons maar standalone iets mee doen is ook wel een uitdaging.. mocht ik er ooit wat mee gemaakt hebben stuur ik wel n PBtje ;)

Cool.. die kende ik nog niet :okdan: Zitten heerlijke dingen tussen!!

Heb je trouwens ook nog ergens materiaal waarbij je de monomachine hebt gebruikt? :) Zag dat je die hebt weggedaan onlangs.. ;)

Ga wel kijken naar die iConnect 4+ dan tzt.. het plan is wel het samen te gebruiken met wat andere grooveboxen /elektrons maar standalone iets mee doen is ook wel een uitdaging.. mocht ik er ooit wat mee gemaakt hebben stuur ik wel n PBtje ;)

Thanks Mac, De sequencers van de OP-1 zijn wel de moeite waard om externe gear mee aan te sturen.. zitten echt leuke bij.. Ik had de OP-1 rechtstreeks aan een MPC Live hangen toen ik die een tijdje hier had en dat werkte leuk.. Je kan maar 1 sequencer tegelijk gebruiken dus dat is beperkt, tenzij je de midi data kan opnemen en op die manier kun je er meer gebruiken.
Je kan hem tot die tijd eventueel ook aan je computer hangen en die als midi router gebruiken als je hem echt samen met andere gear wilt gebruiken.. kun je een beetje experimenteren.

De Monomachine heb ik maar kort gehad.. Ik had hem voornamelijk gekocht om midi cc en program changes per step te sequencen, leuke synth en ook een hele eigen klank, maar de sequencer was mij helaas te beperkt dus deze is nu vervangen door een Digitakt.

Ik heb deze maar in 1 jam gebruikt voor een simpele lead sound en als cc sequencer.

Back