Modulatie mogelijkheden?

DungBeatle

Ouwe rot
Welke synths zijn extra flexibel als het over "vrije" (ttz niet hard-wired, zoals LFO-> OSC pitch) modulatie mogelijkheden gaat?

Enkele vb om de bal te doen rollen:

Behringer Deepmind 12: 8 modulation busses, 22 sources, 130 destinations.

Korg RADIAS: 6 virtual patches (zelfde als bus), 15 sources, 15 destinations.

Moog Sub 37: 2 modulation busses, 10 programmable sources, 83 programmable destinations.

Ben benieuwd welke synths op dit vlak het sterkst uit komen?

@Smartbits: de MatrixBrute ziet er op eerste zicht uit als de koning der modulatie.. maar vergeet niet dat alleen de 4 rechtse kolommen programmeerbare destinations zijn. Al de rest is hard-wired, en dat vind ik véél minder aantrekkelijk. Voor mij had de hele matrix programmeerbaar mogen zijn.

Zowel de Ultranova als de Peak van Novation hebben uitgebreide modulatie mogelijkheden.
Trouwens ook een Blofeld kent veel modulatie opties en tevens 16 part multitimbral tegelijk, da's ook wel wat.

A6 andromeda: vast+toewijsbaar+modulatie van amount van modulatie+ vrij toewijsbare midi controllers/ ribbon etc

Korg Prophecy is trouwens ook ontzettend flexibel wat modulatie mogelijkheden betreft. Ik vermoed de Z1 dus ook, maar die ken ik niet goed genoeg.

Veel uitgebreider dan een Nord Modular krijg je het niet, maar dat is valsspelen.

Valsspelen omdat het een hardware/software combi is? Vanuit dat perspectief zou bijvoorbeeld de Kyma/Capybara ook afvallen

Of volledige software oplossingen zoals NI Reaktor. Of Max/MSP of Puredata.

Qua analoge hardware zou je ook Tonto kunnen voorstellen....
Tonto1.jpg

Maar ik neem aan dat de topic starter op zoek is naar "bereikbare" oplossingen. Waarschijnlijk in 1 hardware synthesizer (?). Ook niet helemaal duidelijk of dit dan "puur" analoog of ook (deels) digitaal moet/mag zijn.

Denk dat de DSI synths (behalve de Prophet 6 en OB6) het meest uitgebreid zijn, gevolgd door de Virus TI serie.

Valsspelen omdat het een hardware/software combi is?

Valsspelen omdat modulaire synthesizers op dit vlak vergelijken met 'gewone' synthesizers een beetje een onzinnige vergelijking is. Je gebruikt ze op een heel andere manier. Je wint met een modular een heleboel flexibiliteit maar het is geen instrument meer dat je bespeelt. Meer een bouwdoos waarmee je systemen kan bouwen waar je mee kan interacteren.

Gaaf trouwens die film over Tonto. Bedankt!

Ik had eigenlijk gehoopt op feedback met harde getallen, maar "beggars can't be choosers".

Ik vermoed dat de Nord Modular heel gelijkaardig is met de Arturia Origin (die ik heb).. hier kun je massa's virtuele patches toevoegen. Vermits de Origin een vaste maar moeilijk te volgen CPU/DSP budget heeft, weet je nooit of je nog een modulatie kunt toevoegen of niet, in tegenstelling tot machines die een vast aantal modulatie slots hebben.

Ik wacht nog altijd op een YT vid met een MatrixBrute die alle 256 modulatie slots demonstreert !

Back