file corrupt, nog iets aan te doen?

koediman

--<{(OoO)}>--
Gisteren een jam opgenomen en gesaved in Soundforge. Stom genoeg de stroom uitgezet terwijl de PC nog gewoon aanstond (met SF aan).
De file is wel van normale grootte voor wattie moet wezen (zo'n 10 minuten, 24bits/44khz) maar kan nu niet geopend worden in Soundforge en ook niet in foobar kwam ik net achter.
Is er nog een mogelijkheid om'm "terug" te krijgen? Graag advies want het was natuurlijk weer veruit de vetste versie van de sessie. =)

Misschien openen als .RAW file.
Je .WAV file ff renamen naar .RAW en dan openen in SoundForge.

Ben benieuwd... :walker:

Ik krijg het niet voor elkaar om er .raw van te maken. Als ik de filenaam verander wordt de naam blabla.raw terwijl de file gewoon wav blijft in eigenschappen. Wel vreemd want ik kan me inderdaad herinneren dat me dat vroeger wel lukte met files. Misschien is het met de nieuwere OS's niet meer mogelijk of doe ik iets verkeerd? (heb het geprobeerd in win7 en win10)

Waarschijnlijk weet je dit wel, maar toch voor de zekerheid:
Laat je Windows wel de file extensie zien? Dit staat in nieuwere versies van windows standaard uit. Als je dan .raw achter de filenaam zet, gebeurt er niets (de filenaam is dan feitelijk blabla.raw.wav). Je kunt dit aanzetten in de opties van Windows Verkenner.

Bovenstaande ff checken idd..., en anders:

Ik kan me vaag herinneren (ik gebruik SoundForge al heel lang niet meer) dat je ook 'Open as RAW' kan kiezen, maar ik weet het niet zeker.

Kan je voor het openen niet wat parameters instellen?

Klopt ja. Lijkt me dat ik dit goed ingevuld heb maar ik weet niet of ik aan dat onderste gedeelte (met waardes 0 ) nog wat moet veranderen.

Attachments

• sf.jpg
    sf.jpg
    25,3 KB · Bekeken: 128
Dat denk ik wel. Ik zou wat experimenteren door dat grote getal in te voeren waar nu '0' staat.

Mmmm, erg bedankt voor het meedenken. Die nummers onderin veranderen de lengte van de track lijkt het maar ik krijg nog steeds alleen stilte.

Die gast op die site hierboven veranderd dus de header van de file. Mocht iemand hier dat ook kunnen met bijvoorbeeld een programma als visual studio stuur ik graag de file even op. Het is me nog wel een leuk kadootje waard als ik'm weer werkend terugkrijg.

Ondertussen deze site gevonden maar die gast opent de file in visual studio en daar begrijp ik niks van (heb het net gedownload en het is iets met immens veel toeters en bellen bedoeld voor developers)

Wat t ie heeft gedaan is de file waar nog geen wav header zat (de eerste 48 bytes), een header gegeven door deze handmatig in te vullen. En daarna te openen. Je kan jouw file bekijken met elke hex editor zoals http://hexedit.com/ en deze tips volgen http://aeroquartet.com/movierepair/corrupt-wav (file size aanpassen aan de lengte van de file natuurlijk).

Ik werk met soundstudio op OS X voor hele platte audio dingen. Als ik een crash heb gehad verteld ie mij tijdens het opnieuw opstarten soundstudio dat ie files heeft gevonden. Als ik dan reveal klik opent hij die files.

Weet niet precies waar in het proces het bij jou precies fout ging. Na saven?

Daarvoor schrijft een audio programma dus eerst naar een temp file. Die laat ie bij mij zien na een crash of harde reset.

Denk niet dat je er iets aan hebt maar toch.

Mmmm, erg bedankt voor het meedenken. Die nummers onderin veranderen de lengte van de track lijkt het maar ik krijg nog steeds alleen stilte.

Die gast op die site hierboven veranderd dus de header van de file. Mocht iemand hier dat ook kunnen met bijvoorbeeld een programma als visual studio stuur ik graag de file even op. Het is me nog wel een leuk kadootje waard als ik'm weer werkend terugkrijg.
Ik kan dat hier wel, maar... zoals je zelf al verder aangeeft 'allemaal nullen...' denk ik dat er niet veel aan te doen valt.
Als RAW openen, zoals al aangegeven, is quasi hetzelfde proces.

Kan zijn dat ik iets verkeerd doe maar als ik de file in hexedit importeer krijg ik alleen maar nullen. Het lijkt me dus dat ik het helaas wel kan vergeten....

Als je alleen maar nullen krijgt van begin tot einde, is het einde oefening. Enige wat je nog zou kunnen proberen is het tijdelijke bestand dat SF gebruikt (?) weet te voorschijn te toveren. Als het zo werkt tenminste.

Ja, ik weet het, het zal einde oefening zijn. Audiocollage is zo vriendelijk om nog even naar de file te kijken voor alle zekerheid (wie weet heb ik hier iets niet goed gedaan bij het bekijken van de file, je blijft hoop houden natuurlijk ;) )

Voor alle duidelijkheid. De file was gesaved in Soundforge, er is ook een .sfk file aanwezig (metadata van SF). PC ging van de stroom af toen deze file "voorop" stond in SF.

Bij heropstarten van SF geen melding van temp files. Ondertussen alweer een nieuwe track opgenomen gisteren dus kan ook niks terugvinden in een of andere scratch file dunkt me.

Als die file echt allemaal nullen bevat dan moet je hem ook erg klein kunnen zippen of rarren, dat zou je als test nog kunnen proberen.

Ik denk zelf dat je FAT beschadigd is geraakt en dat er nu naar de verkeerde sectoren op je schijf wordt gewezen.

Misschien dat met een undelete tool of ander disc util nog raw data terug te vinden is, maar dan moet je nu niks meer op je schijf wegschrijven.

Kans is wel erg klein overigens dat je die file intact terug gaat vinden.

Toch vreemd. Als ie netjes gesaved is zou ie normaal in tact moeten zijn. Ook bij een crash/harde shutdown.

Je kan evt nog een disk repair kunnen overwegen. Of iets in die trant.

Heb je wel eerst de file gekopieerd nadat ie niet wilde bij sf?

Met andere programma's aan de gang kan zo'n file ook slopen. DRM kopieer ik ze altijd eerst en ga met de kopieerde file verder kloten.

Verder balen maar beste is meteen een nieuwe take doen.

Misschien wel voortaan dubbel recorden naar ook bijv DAT.

Back