Akkoorden leren of uitleg en voorbeelden van akkoorden.

Er is hier weer een tijdje geleden wat gepost.
Wat ik wel verder geleerd heb, is dat akkoorden,akkoordprogressies,omkeringen zeker de variatie in je muziek enorm kan uitbreiden.
Als je echt een mooie harmonische structuur vlot wilt maken is enige kennis onontbeerlijk.
Tuurlijk kun je zonder kennis iets moois maken.
Verschil zit er hier in met kennis maak je een structuur in seconden.
Zonder kennis zoek je weken naar een samenhang.
Niet dat je je wereldhits gaar scoren, maar als je talent hebt ga je vlotter iets maken met je kennis.

Ik sta daar wat anders in: heb sinds m'n zesde muzieklessen gevolgd (orgel en piano), en zodra de theorie aan bod kwam kreeg ik een glazige blik in m'n ogen. Tot op heden maak ik muziek op gevoel en gehoor. Ook als ik van bladmuziek speel, lees ik enkel de noten, en laat ik al die akkoord-coderingen (a7sub9-weet-ik-veel) aan me voorbijgaan.

Tot op heden maak ik muziek op gevoel en gehoor. Ook als ik van bladmuziek speel, lees ik enkel de noten, en laat ik al die akkoord-coderingen (a7sub9-weet-ik-veel) aan me voorbijgaan.

Herkenbaar, maar ik sta daar ook wat dubbel in. Theorie biedt ook houvast en is een gereedschap. Hoe meer tools je in je kist hebt, hoe veelzijdiger je kunt worden. Ik experimenteer de laatste tijd met de plugin Scaler 3 en daar zitten echt mooie functies in, waardoor ik akkoordprogressies maak die ik zelf niet direct zou verzinnen.

Ik experimenteer de laatste tijd met de plugin Scaler 3 en daar zitten echt mooie functies in, waardoor ik akkoordprogressies maak die ik zelf niet direct zou verzinnen.
Ik heb ook Scaler 3 en het is een mooie plugin maar waar ik nog wel 'ns mee vastloop zijn de akkoordenreeksen die dan eruit komen en suggesties/variaties er op, ik vind ze over het algemeen vrij voorspelbaar.
Ik hoor zo nu en dan akkoordenprogressies in tracks dat ik denk van wat gebeurt hier maar als ik dan de suggesties aanzet bij Scaler dan leidt dat meestal niet tot verrassende progressies of misschien gebruik ik het niet goed?
Om een voorbeeld te geven bijv in deze Next to you die ik van de week nog postte vanaf 6.30 hoor ik prachtige dingen, ook wat de zanger/keyboardspeler op een gegeven moment speelt maar dit soort dingen kom ik in Scaler niet tegen en ik vraag me af of er plugins zijn die daar wel een handje bij zouden kunnen helpen want voor mezelf zou het vooral veel op m'n gehoor zoeken zijn en dat kost veel tijd en goede suggesties die een beetje out of the box zijn da's wel fijn natuurlijk.

En ik vraag me af of er plugins zijn die daar wel een handje bij zouden kunnen helpen.

Ik laad in Scaler meestal voorbeeldprogressies in en koppel die aan miditoetsen. Dan trigger je die akkoorden via de toetsen op je midikeyboard. Zo jam ik op het gehoor een basisprogressie bij elkaar.

Gelukkig speel ik heel makkelijk op het gehoor en ik kan de meeste liedjes vrijwel direct meespelen. Dat gebruik ik ook vaak. Als ik een mooie progressie hoor ga ik achter de piano zitten en zoek ik uit waarom het werkt. Vaak is dat dan iets dat afwijkt van het gangbare en juist onvoorspelbaar is. Wisselen tussen majeur en mineur bijvoorbeeld. Die ideetjes neem ik dan mee in eigen tracks.

Om een voorbeeld te geven bijv in deze Next to you die ik van de week nog postte vanaf 6.30 hoor ik prachtige dingen, ook wat de zanger/keyboardspeler op een gegeven moment speelt maar dit soort dingen kom ik in Scaler niet tegen en ik vraag me af of er plugins zijn die daar wel een handje bij zouden kunnen helpen want voor mezelf zou het vooral veel op m'n gehoor zoeken zijn en dat kost veel tijd en goede suggesties die een beetje out of the box zijn da's wel fijn natuurlijk.
Ik heb 'm al eens eerder gepost, de Mindful Harmony online app. Beetje een 'underdog', maar erg goede app, die zeker wat meer 'out of the box' is. Qua prijs even wachten op een aanbieding, die hebben ze zo nu en dan. Verder kun je 'm 5 dagen volledig testen.

Ik laad in Scaler meestal voorbeeldprogressies in en koppel die aan miditoetsen. Dan trigger je die akkoorden via de toetsen op je midikeyboard. Zo jam ik op het gehoor een basisprogressie bij elkaar.
Zo gebruik ik 'm ook want ik ben niet zo goed dat ik even snel wat 7th en 9th akkoorden achter elkaar speel, daar is Scaler juist handig voor maar die doet niet alles wat je zoekt.
Soms krijg ik ook geen akkoord te zien als ik een akkoord opgeef, ik heb daar een paar weken terug iets over gepost op het Scaler forum dat ik dan een akkoord intoets en die werd totaal niet weergegeven dus vroeg ik of Scaler niet alle akkoorden in z'n vocabulaire had zitten?
Het ging om Deacon Blues akkoorden en daar wilde ik 'ns zien of ik daar een variatie op kon maken met Scaler dus ik voer het B7 flat9 akkoord in en kreeg niets te zien van Scaler?
Ik kreeg van 1 persoon een antwoord dat ie als audio het had ingevoerd maar dat Scaler niet de goede akkoorden erbij leverde en een ander vertelde dat soms akkoorden op een andere manier genoteerd worden.
Ik kwam in ieder geval niet verder, hier de progressie vanaf 11.00 zoals ook op het forum al te zien was;

Ik heb 'm al eens eerder gepost, de Mindful Harmony online app. Beetje een 'underdog', maar erg goede app, die zeker wat meer 'out of the box' is. Qua prijs even wachten op een aanbieding, die hebben ze zo nu en dan. Verder kun je 'm 5 dagen volledig testen.
Thanks, ik ga 'm bekijken

Zo moeilijk is het allemaal niet. Jezelf even verdiepen in akkoorden, progressies en scales levert zoveel op, het is de "investering" meer dan waard.

de vraag komt wel laat na >20 jaar pielen, maar de vraag op zich is goed!

de beste tip is uiteraard een dikke gitaar kopen
eigenlijk is dat het beste antwoord op de meeste vragen

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Back