Muziektheory, Muziekles en piano voor gitarist.

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Ik zit met het volgende. ik wil meer leren improviseren en componeren.
Nu is gitaar mijn main instrument. maar gitaar is een moeilijk instrument. ik speel dan ook intuietief. doe maar wat :)
Gebruik vrij complexe akoorden en schrijf ook wat jazzy dingen.
Dat lukt ook op de keys. sterker nog daar is het makkelijker te begrijpen omdat de piano layout simpel is.
Amin9#5 hup hup... zo gepiept oo de keys. maar op de gitaar moet ik het opzoeken. of ik heb een app waar ik tussen gitaar en keys kan checken.

Het punt is hoewel ik lekker kan spaces op de keys is en blijft de gitaar mijn main instrument. Ga ik naar jams is het altijd gitaar en vocals.

Nu ben ik op een punt gekomen dat ik vaker bridges, keychanges maak en denk om mijn muziek beter te maken dat ik meer harmonie leer wil gaan doen.
Daarom dacht ik om bij een jazz pianist les te gasn nemen. wat jazz standaards te leren en muziek theory.

Maar goed zou ik dat niet gewoon op de gitaar moeten doen?

Wat is jullie ervaring daarmee?

ik snapte na de eerste alinea al niet waarom je bij een pianist les wilt nemen. Zo te horen kan je beter bij een gitarist (die beter is dan jou in theorie) op les.

dit omdat de gitaar moeilijk is. elke noot op het fretboard kennen ed.. moeilijk en daarmee is het ook veel moeilijker om dus theorie te snappen. veel gitaar akkoorden zijn zoiezo inversions ed.

daarnaast speel ik veel in via keys dus lijkt het me geen verspeelde tijd om het juist op de keys te leren.

Tja... daar kan een aardig boompje over opgezet worden...
Ik begrijp je connectie gitaar-piano maar laat een pianist nu niet meteen op dezelfde muzikale lijn (of hoe moet ik het uitdrukken?) zitten als een gitarist en omgekeerd (ik ben pianist 😉 )
Wat ik ooit van een oude jazzmuzikant meekreeg was voor mij goud waard:
- Wat je wilt leren spelen (stijl en bijhorende improvisatie etc...) moet je veel naar luisteren en wanneer ik veel zeg bedoel ik VEEL.
Dagelijks, constant.... tot die nummers continu in je hoofd spelen en je er zelf gaat op mee fluiten en van afwijken.
- Dat afwijken van de melodielijn zal gebeuren in de lijn van het nummer en wanneer je er naast zit zal je het meteen horen dat het niet juist is.
Dat komt omdat je op de achtergrond het origineel hoort en de bijhorende begeleiding die je ondersteunt.
Een van mijn favorieten is Erroll Garner.
Hij heeft zichzelf piano geleerd en ging/luisterde als kind veel naar early jazz en wilde dat ook spelen.
Hij luisterde zich te pletter en hoorde in de piano (zonder het te weten) veel meer klanken dan dat er gespeeld werden (boventonen, resonanties van snaren).
Hij probeerde dit dagen aan een stuk na te spelen, inclusief bovenklanken waarvan hij dacht dat deze ook gespeeld werden, en zo komt het dat hij zo een rijk en vaak ook complex pianospel heeft.
Oefenen, oefenen, oefenen... doe ik nog steeds, soms tot waanzin van m'n vrouw (ben je dat liedje nu nog niet beu? Neen want ik hoor er steeds wat anders in en probeer het er ook uit te krijgen :D )

Gaan met die 🍌 !

Cheers,
Exo. :mega:

Ik volg gitaarles met veel theorie, maar er staat ook een piano in de oefenruimte die we er soms bijpakken om duidelijk te maken welke noten er precies in bepaalde akkoorden of toonsoorten zitten. Ben het met je eens dat op piano het overzicht makkelijker is. Aan de andere kant is de theorie universeel en heb je er als gitarist misschien juist meer aan om eindelijk dat fretboard te leren kennen, dan gaan er weer zoveel mogelijkheden open. No pain no gain etc.

Laatst gewijzigd:
dit omdat de gitaar moeilijk is. elke noot op het fretboard kennen ed.. moeilijk en daarmee is het ook veel moeilijker om dus theorie te snappen. veel gitaar akkoorden zijn zoiezo inversions ed.

daarnaast speel ik veel in via keys dus lijkt het me geen verspeelde tijd om het juist op de keys te leren.
het CAGE systeem heeft mij wel echt geholpen om mijn gitaarspel te verbeteren, en daarmee kan je in principe ook alle noten op het fretbord leren. Maar waarschijnlijk ken je dat al en wil je nog meer levelen in skills. Mijn ervaring met gitaar is dat het vooral belangrijk is om er veel tijd in te steken en elke keer als je een nieuw akkoord ontdekt, deze ook proberen te onthouden en te ontdekken welke noten er nog bij passen om je gitaarspel verder uit te bouwen. Het mooie van gitaar is ook dat je oneindig kan levelen, het hoogste is nagenoeg onmogelijk te bereiken. ik hang nog steeds ergens onderaan maar vind wel dat ik in de 17 jaar dat ik nu speel wel heel veel geleerd heb, en dat ik soms in een fase kom waarin ik ineens weer een stukje beter ben geworden. Welke app gebruik jij? Ik vind Ultimate Guitar tabs geweldig.

Aan de andere kant is de theorie universeel en heb je als gitarist misschien juist meer om eindelijk dat fretboard te leren kennen, dan gaan er weer zoveel mogelijkheden open. No pain no gain etc.
dit lijkt mij ook de meest logische weg, als gitaar je main instrument is zie ik niet helemaal in waarom je dan theorie op piano moet leren. Ik speel zelf gitaar en piano, maar kwa algemene theorie is er geen verschil. Tenzij je met theorie iets anders bedoelt dan gewone muziektheorie, bijvoorbeeld inversions op gitaar heb je net zo goed op piano, maar het je meer gaat om welke akkoorden moet ik spelen in een bepaalde stijl dan is dat niet echt algemene muziektheorie, maar dan zou ik juist voor een gitaar cursus gaan op dat vlak aangezien je daar inversions dan anders benaderd als op een piano.

Er zijn overigens genoeg online opleidingen, ik heb een jaar abonnement op https:// truefire.com voor de gitaar opleidingen (kost 100 dollar per jaar), daar heb je zowel theorie als allerlei andere opleidingen in verschillende stijlen. Voor piano is er ook veel online aanbod varierend van beginners tot ver gevorderden. Ik zelf gebruik voor piano vooral Dashboard | Musescore.com maar dat heeft alleen zin als je goed noten kunt lezen daar gebruik ik met name de scoresheets en de hal leonard boeken. Als vloeiend noten lezen niet echt je ding is op dit moment op de piano dan kun je beter voor iets als Pianote - Learn the piano anytime with real teachers. gaan.

Laatst gewijzigd:
Newjazz op YouTube is tof voor theorie (piano based)
mee eens, dat vind ik 1 van de betere online theorie guides, maar wel erg gericht op jazz overigens. Overigens vind ik Noah Kellman zijn theorie cursussen nog beter (Noah Kellman) kan ik je zeker aanraden om die ook eens te checken.

voor gospel / worship is samthebeardguy ook een aanrader, Hoewel die wel minder tutorials heeft dan bijvoorbeeld gospelmusicians heeft hij wel hele mooie piano demos en guides waarin die daar meer over uitlegt.

Daar heb ik iid wel eens een leuke video van gezien.
Deze goede video:

Er is een hoop theorie op youtube.
MusicTheoryforguitar vind ik ook goed. Rick Beato heeft wat leuke dingen.

Maar goed ik schrijf dus vaak muziek met alleen keys en haal de gitaar er pas in een later stadium bij.
Soms begint het met een gitaar.
Daarom denk ik dat het voor mij meer zin heeft bij een jazzpianist in de leer te gaan.
Niet om pianist te worden zoals @Exoterrestrial maar om theorie en compositie te verbeteren en tegelijk met keys bezig te zijn.
Dat sluit natuurlijk niet uit dat ik op de gitaar nieuwe dingen zal leren.
En wat ik in die lessen leer zou me in al mijn instrumenten helpen.
Daarbij wil ik ook niet zo analytisch/wiskundig worden zoals pianisten vaak zijn.
Maar zou het niet erg vinden omdat op de keys wel een beetje te kunnen terwijl de gitaar mijn intuïtieve thuisbasis blijft.

Nou ja al houd ik het maar bij een aantal lessen mocht het niet aanslaan.
We leren zoiezo door op de gitaar.

Daarom denk ik dat het voor mij meer zin heeft bij een jazzpianist in de leer te gaan.
Niet om pianist te worden zoals @Exoterrestrial maar om theorie en compositie te verbeteren en tegelijk met keys bezig te zijn.

Dan zou ik met deze gratis opleiding beginnen op youtube, daar komt de basis voorbij voor specifiek jazz piano. Rechtsboven in de video kun je 1 van de 23 lessen kiezen (maar ik zou ze allemaal doen), dat gaat nog een stuk verder dan die scales en modes video van newjazz (die overigens wel erg goed is opgezet)

Ik zit met het volgende. ik wil meer leren improviseren en componeren.
Nu is gitaar mijn main instrument. maar gitaar is een moeilijk instrument. ik speel dan ook intuietief. doe maar wat :)
Gebruik vrij complexe akoorden en schrijf ook wat jazzy dingen.
Dat lukt ook op de keys. sterker nog daar is het makkelijker te begrijpen omdat de piano layout simpel is.
Amin9#5 hup hup... zo gepiept oo de keys. maar op de gitaar moet ik het opzoeken. of ik heb een app waar ik tussen gitaar en keys kan checken.

Het punt is hoewel ik lekker kan spaces op de keys is en blijft de gitaar mijn main instrument. Ga ik naar jams is het altijd gitaar en vocals.

Nu ben ik op een punt gekomen dat ik vaker bridges, keychanges maak en denk om mijn muziek beter te maken dat ik meer harmonie leer wil gaan doen.
Daarom dacht ik om bij een jazz pianist les te gasn nemen. wat jazz standaards te leren en muziek theory.

Wat is jullie ervaring daarmee?
Ik zou zeker les nemen.
En theorie is de bassis.
Ik zelf heb lang theorie gehad.
En toen ging het spelen erg snel.
En je begint niet vanaf 0.
Gewoon doen.

Groeten van andreos

kleine maar makkelijke stap om te nemen, print deze in het groot uit en hang em ergens in het zicht waar je vaak zit te spelen

1736466938791.png

Lang geleden heb ik wel gitaar geprobeerd.
Maar helaas heb ik geen absoluut gehoor om de snaren éen voor een goed te stemmen.
Daarom ben ik maar aan de toetsen gegaan.
Voor degene die toch het typische gitaar geluid willen horen heb ik een 2h strumboard gekocht een Omnichord.
Er zijn ook losse strums te koop heb ik gezien in het blad Interface.
Het geluid staat altijd goed gestemd. In het verleden ben ik zelfs zo ver door gedramd dat ik CV ook aan de kant heb geschoven tot het moment dat ik alles wat ik hoor ook na kon spelen.
En niets meer vals klonk.
En nu mag het weer allemaal een beetje `aangekleed worden` met wat kromme flauwekul.
Een goede manier is als je wat liedjes kan spelen en van de ene op de andere kan switchen à la een potpourri.
Nog even oefenen dan en de dollars vliegen om je hoofd. (Oh ja en leren transponeren dat maakt het makelijker)
Wel al je vingers gebruiken.

downloaden.jpg

Laatst gewijzigd:
Dat klinkt alsof je vooral van uit de theorie bezig bent, theoretische onderbouwing is altijd goed natuurlijk maar als je zelf muziek componeert/tracks schrijft dan ga je denk ik toch vooral uit van je eigen muzikale ideëen wat je in je hoofd hoort.
Zou een goede eartraining daarbij een handige hulp zijn zodat je beter je innerlijke stem rechtstreeks op je instrument overbrengt?

Ik zat lang geleden 'ns met een jongen te praten en vroeg 'm wat voor muziek hij maakte en die vertelde dat ie jazzy dingen deed en ik vroeg 'm of hij ook les had gehad en hij vertelde dat hij in het begin wel iets basic had gedaan maar zich niet zo in theorie had verdiept.
Dus ik vroeg 'm hoe hij dan wel muziek maakte en hij vertelde dat ie geen absoluut gehoor had maar wel afstanden/intervals hoorde en op die manier vanuit z'n gehoor icm z'n stem heel goed wist hoe hij akkoordenreeksen kon spelen plus de overgangen naar andere toonsoorten zodat het klopte.
Ik vroeg 'm toen hoe hij dat ontwikkeld had en hij zei dat ie dat deels al van nature had maar door veel te oefenen en vooral door te neuriëen/zingen heel goed ging voelen hoe de afstanden waren en zo leerde hij steeds beter vanuit z'n gehoor te spelen.
Zeg maar een soort solfege icm je instrument.

ik ben niet vooral met theorie bezig.
Speel en schrijf voornamelijk intuitief en op gehoor.
Dat neemt niet weg dat muziektheorie een goede hulp is bij het praten en schrijven van muziek.
Maar laten we aub niet weer dat muziek theorie debat houden.

Back