Tr-808 15 v positief volt 20 millisec naar Korg mod kr-55 maar max 5 volt

DRe

SSM spacestation
Ik vind hem wat aan de lage kant maar ik weet niet wat er verder voor schakeling achter zit. Bij een lange puls van 15 volt drop je nu 10V door die weerstand en de diode. Dan wordt een 100 ohm weerstand best warm. In het echt heeft de tr808 waarschijnlijk ook nog een weerstand op zn uitgang waardoor dit vast wel goed gaat. Maar heel netjes is het niet.

Ik had dit zelf met een spaningsdeler gedaan met bijvoorbeeld een 2k en een 1k weerstand en de beschermingsdiodes alleen voor overspanningsbeveiliging.

Een 100 ohm weerstand is veel te laag.
Wat er gebeurt bij 15V input is het volgende:
(15-5)-0,65=9,35
9,35/0.1=93,5 mA die afgevoerd wordt over de diode naar +5
Natuurlijk kan de uitgang die je gebruikt niet die 93, mA leveren. Die gaat feitleijk in een bijna kortsluiting. Het kan zijn dat die uitgang zelf als een serieweerstand heeft van 1K. In dat geval zal er 9,35/1.1=8,5 mA afgevoerd worden. Dat zal waarschijnlijk werken maar is nog steeds veel. Begin met een weerstand van 2,2K. Als dat niet werkt, verlaag je die in stapjes totdat het wel goed werkt.

Gebruik een ladder, dan heb je betere controle over de output. Bijvoorbeeld 20kohm naar ingang korg, en nog 10kohm tussen ingang korg en aarde/ground. Dan deel je het signaal door 3. Ik zou ook niet in de bakken zelf gaan rommelen, houd ze standaard, maar los het in de kabel op.

super bedankt voor de input. ik had al zo het idee. ik laat even weten hoe het is geworden.

@blanka:
Of je zulke relatief hoge weerstanden kan gebruiken hangt af van het ontvangende circuit. Hierbij speelt de ingangsimpedantie en de inganscapaciteit een grote rol. Daar komt bij dat er dan mogelijk geen normale +5V trigger/gate meer op werkt. Dus, dan is een verloopkabel met een weerstandsdeler daarin inderdaad beter. De weerstanden dan proberen op 10K in serie en daarachter en 5K6 naar massa.

Ik heb deze mod uitgevoerd. En met 2 k OHM werkt het uitstekend. Nu is de Korg kr55 echt waardevoller geworden. In de maat lopende met de tr-808 trigger out. Ik heb zelf geen enkele waardevolle suggestie kunnen bedenken om een trigger out te hebben op de kr55 dus ik heb de trigger out ingeleverd en vervangen voor een trigger input (zelfde plugg) omdat ik al 20 trigger outs heb. Dank alle voor het meedenken.

Back