Demo eenvoudige mono synth pach op een Patchblocks

MeneerJansen

Ouwe rot
Ik heb op Youtube een korte slordige demonstratie geplaatst van een patch op een Patchblocks. Ik vind dat er ontzettend veel mogelijk is met zo'n ding. Een patch programmeren is echter hetzelfde als een computerscript programmeren: trial and error! Je kunt niet eenvoudigweg wat modules (lees: blocks) slepen in de software. Het luistert heel nauw. Verder zijn de patches nogal raar verdeeld over het forum en de software zelf en soms lastig te vinden. Vandaar misschien dat de hype rondom die dingen een beetje is verdwenen en dat ik ze nauwelijks gebruikt zie. Jammer want je kunt er veel mee. Meer info bij de YT video en hier op het Patchblocks form.

Zie dit bericht nu pas. Ik vraag me al een tijdje af hoe ik een flexibele oscillator in klein
formaat kan toevoegen aan mijn Leipzig-S. Die synth klinkt namelijk fantastisch, maar qua oscillatoren heeft ie zijn beperkingen.

Op dit moment gebruik ik soms iPhone synths voor een derde flexibele oscillator, maar iets dat ik permanent kan laten staan is beter. De meeste monosynths met 1 oscillator hebben echter geen octave selector. (Meestal moet je de midi noot veranderen voor ander octaaf.)

Terug naar de patchblocks: het lijkt met goed mogelijk om deze te gebruiken als externe oscillator voor andere synths. Hoeveel keus heb je aan waveforms? Kan je ook gesampelde waveforms gebruiken? Etc! :)

En thanks voor de video trouwens. Legt echt een paar dingen uit in plaats van alleen het afspelen van wat sequences.

Ben vooral benieuwd naar de klankkleuren die je kan krijgen. Door mijn telefoon klinken de oscillatoren in de video heel scherp, niks mis mee, maar is er ook wat anders mogelijk?

Het is een Patchblok: je moet er zelf een synth voor programmeren. Dus je kunt elke golfvorm (of combinatie van-) kiezen die je wilt! Ik weet niet of je samples kunt gebruiken als waveform. Standaard zijn: sinus, tri, pulse en saw. Wavetable is en "block" die je via de community kunt krijgen.

Qua klankkleur: de polyfone patch genaamd "Fake Solina" die ik maakte bestaat niet uit een enkele oscillator (zoals deze mono patch hier). Zie o.a. Youtube:

Je zou de gratis Patchblocks software kunnen installeren om te zien wat er allemaal mogelijk is. Dat de boel schel klinkt kan komen doordat de samplefrequentie v/d Patchblocks slechts 20 kHz is. Een CD is 44,1 kHz. Dat betekent dat een toonhoogte van 10 kHz maximaal haalbaar is voor de Patchblocks.

Een Patchblock (zeker i.c.m. met de Midiblock zodat je er een keyboard op kunt aansluiten) is zeker geen one trick pony. Alleen moet het zelf programmeren van een synth wel je hobby zijn. En dat is behoorlijk wat ingewikkelder dan een modulaire synth! Maar er zijn wel al heel veel patches gemaakt door de community (helaas niet allemaal bespeelbaar met keyboard). Zie het forum van Patchblocks en het online community gedeelte v/d software. De geluidskwaliteit zal nooit "je van het" worden omdat het een klein zwak computertje waar je je eigen firmware op zet. Voor de lage tonen valt het wel mee.

P.S. Het lijkt er op dat iemand heeft geprobeerd om een Patchblock voor samples te maken in dit forum topic. Ik geloof niet dat je die kunt spelen met een keyboard.

Thanks! Ik had me er al wat in verdiept, maar vond het moeilijk om representatieve voorbeelden te vinden van de basissound zonder sequencer of effecten. Jouw filmpjes en uitleg helpen er goed bij. Denk dat ik het gewoon eens moet proberen.

Back