Het is een Patchblok: je moet er zelf een synth voor programmeren. Dus je kunt elke golfvorm (of combinatie van-) kiezen die je wilt! Ik weet niet of je samples kunt gebruiken als waveform. Standaard zijn: sinus, tri, pulse en saw. Wavetable is en "block" die je via de community kunt krijgen.
Qua klankkleur: de polyfone patch genaamd "Fake Solina" die ik maakte bestaat niet uit een enkele oscillator (zoals deze mono patch hier). Zie o.a. Youtube:
Je zou de gratis Patchblocks software kunnen installeren om te zien wat er allemaal mogelijk is. Dat de boel schel klinkt kan komen doordat de samplefrequentie v/d Patchblocks slechts 20 kHz is. Een CD is 44,1 kHz. Dat betekent dat een toonhoogte van 10 kHz maximaal haalbaar is voor de Patchblocks.
Een Patchblock (zeker i.c.m. met de Midiblock zodat je er een keyboard op kunt aansluiten) is zeker geen one trick pony. Alleen moet het zelf programmeren van een synth wel je hobby zijn. En dat is behoorlijk wat ingewikkelder dan een modulaire synth! Maar er zijn wel al heel veel patches gemaakt door de community (helaas niet allemaal bespeelbaar met keyboard). Zie het
forum van Patchblocks en het online community gedeelte v/d
software. De geluidskwaliteit zal nooit "je van het" worden omdat het een klein zwak computertje waar je je eigen firmware op zet. Voor de lage tonen valt het wel mee.
P.S. Het lijkt er op dat iemand heeft geprobeerd om een Patchblock voor samples te maken in dit
forum topic. Ik geloof niet dat je die kunt spelen met een keyboard.