Geluidskaart en mengpaneel vraag

Richard

ultravisitor
Ik ben bezig mijn set up te veranderen en nu gebeurt er iets vreemds.
Alle instrumenten zijn aangesloten en er is niets aan de hand. Nu sluit ik als laatste mijn computer aan op mijn mengpaneel en dan hoor ik een soort gezoem /piep als ik de kanalen flink open zet, ook over de kanalen van sommige andere instrumenten (niet allemaal) terwijl die eerst helemaal geen problemen hadden.
Wie weet waar dit aan kan liggen?

Heb je toevallig je mainout van de mixer op je line in op je geluids kaart hangen? Dit had ik namelijk ook toen ik een schuif openzette piepte het als de tering!

Storing van je computer via dat kabeltje.

Misschien helpt het om dingen zoals Line in of CD speler van je geluidskaart te muten. Die kunnen nogal wel eens ruizen enzo.

zijn je kabels wel goed geaard? een computer met een standaard kabeltje veroorzaakt nogal wat ruis. je hoort zelfs als je harddisk aan het lezen of schrijven is als het goed is?

Het is ook heel vreemd, want op de kanalen waar mijn computer, ex5 en mijn A4000 zitten gaat het brommen /piepen, maar op de andere kanalen waar de rest opzit niet. De veroorzaker is mijn geluidskaart dat is zeker.
Maar hoe ik het op moet lossen heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Misschien heb je last van interferentie tussen je audio- en je stroomkabels.
Indien dit het geval is, kan je dat oplossen door je audiokabels in een hoek van 90° te kruisen met je stroomkabels.
Ze mogen nooit parallel lopen.

(Dit wordt zeker belangrijk als je unbalanced kabels en aansluitingen gebruikt.)

Dit probleem heb ik net van de week gehad, ben er achter gekomen wat het is...

Het is niet de geluidskaart... Dit is puur een aard probleem...

De oplossing was door sommige apparaten juist NIET te aarden..
Gewoon je voedings kabels open pellen, en de groen/gele draad doorknippen.

Zelfs mijn midi kabels heb ik gemodificeerd door aan 1 kant de aarde draad los te knippen..
aangezien je voor midi maar 2 draadjes nodig hebt zonder echt de massa draad

Ook je modules in je rack geisoleerd monteren, want alle rand aardes lopen ook over het chassis van de apparatuur..
en zo weer via een andere randaarde het net op...

Ik heb bij feedback dit gezien:

HumFrees

Plastic lipjes die je om de rand van het chassis van je module heen schuift en zo monteerd... met een deels geisoleerd boutje aan een standaard kooimoer.

Mensen ook door soms niet te aarden is het probleem opgelost... probleem: aardlussen.. en oplossen door de lus gewoon door te knippen :D

Suc6 allen!

Back