roland boutique productie gestopt?

dannykorrson

gebruik standaard
ik zat net even voor de lol ebay af te grazen naar synthesizers en moest vaststellen dat de prijzen van oa de JU-06 boutique enorm in de hoogte geschoten zijn in de laatsten paar weken.

deze bijvoorbeeld, was toch nieuw minder dan 400€?

ik heb toen even op de site van mijn lokale muziekshop gekeken en gezien dat ze alleen nog maar de 2e serie (sh01, d05, tr09 etc) aanbieden.

was de productieoplage van de eerste serie gelimiteerd?
ik zag voral op de duitse ebay als maar meer juno 106's verschijnen en dacht dat dat aan de release van die boutiques lag :?

en als dat ook voor de tweede reeks geldt, dan loont het zich toch absolut nog ff een tr08 of tr09 te scoren in plaats van een echte voor +2500€?

Ja, de Boutiques zijn allemaal limited edition. Ik geloof dat ze een productierun hebben van maximaal 10 maanden en dat het dan stopt.

Ja, de Boutiques zijn allemaal limited edition. Ik geloof dat ze een productierun hebben van maximaal 10 maanden en dat het dan stopt.

jammer, ik hoopte stiekem dat de prijzen van de sh101 een beetje gingen kelderen door de release van de sh01 8>
als die maar 10maanden in de productie is zal dat niet zon gigantische invloed hebben

nu dus nog snel een tr08 en een tr09 scoren :W

Kijk, Roland marketing in full effect...

Kijk, Roland marketing in full effect...

als men nou sowieso een 909 wil, maar even geen 4000$ voor een echte of 1600$ voor een clone liggen heeft is een boutique toch dat wat het aardigste in de buurt komt? (natuurlijk is het geen analoog signaal, maar tenminste zitten er een paar knoppies op wat voor een andere workflow zorgt als samples in een grid van je daw te trekken)

Het maakt mij allemaal echt niet uit - iedereen moet lekker kopen waar-ie blij van wordt.
Maar (citaat) “snel nog even scoren” van kunstmatig gelimiteerde dus “zeldzame” (haha) toekomstige collectors item hebbedingetjes die dan fluks op Ebay geflipt worre kenne... als dat geen marketing hype is, dan weet ik het niet meer.
/Hanz maakt zich alvast op voor de verontwaardiging als Roland straks de “mk. 2” versies op de markt brengt. Met houten zijkantjes dit keer?

Wat ik het mooiste vind is dat veel van dat spul gewoon belegen softsynth code is (Roland VariOS, iemand? 2003 alweer, mensen)
Maar nu in een kek doosje dus nèt echt!

Wat ik het mooiste vind is dat veel van dat spul gewoon belegen softsynth code is (Roland VariOS, iemand? 2003 alweer, mensen)
Maar nu in een kek doosje dus nèt echt!

Inderdaad. En toen wérd me die varios zooi toch afgebrand! Niemand wilde die rommel.
Dus ja, nu een soort "retry".

“snel nog even scoren”
Conform de marketing strategie van Roland dus...zo doen zij dat al decennia. Wel zo fijn als je inkomen van de firma Roland afhangt.

Maar idd, iedereen moet lekker kopen waar-ie blij van wordt! :)

Het zal best gebaseerd zijn op VariOS maar ik hoorde in 2003 echt niks wat zo dicht in de buurt van een SH-101 kwam als de SH-01a. Leuk doosje, fijn. Maar het geluid is ook beter dan welke softsynth dan ook.

Ik ben er erg blij mee. Allemaal goeie sounds. Valt totaal niet tegen. Mn favorieten zijn de a01, jx-03 en de d-05. Vooral d05 is super! Heel tof te layeren met trompetsounds uit de DSI tetra. Lekker pink floyd achtig :-D. De 808/909 vind ik mooi vooral om te zien, maar de tr8 schijnt beter te klinken. Vraag is wat ik er mee moet. De sh01 en tb03 heb ik weinig mee persoonlijk. De grootte is erg fijn.

Die boutique'jes klinken dus echt wel heel erg goed. Alle haters zoeken het maar lekker uit, dit is gewoon erg tof, compact, flexibel en vet voor bijna geen geld. Ik heb alle denkbare analogen in m'n bezit gehad en hoor soms echt wel een verschil maar dat is echt in een mix totaal niet interessant. Alleen die 303 is gewoon weer niet echt goed gelukt, maar de JX-03 bijvoorbeeld is echt fenomenaal. En ik heb hier een JX3P naast staan momenteel, maar ik prefereer schaamteloos de JX-03. Puristen hebben meestal een soort van gelijk binnen een marginaal interessant spectrum. Prima, fijn, doen! Maar de eindresultaten zijn er zelden naar...

Die boutique'jes klinken.....van gelijk binnen een marginaal interessant spectrum. Prima, fijn, doen! Maar de eindresultaten zijn er zelden naar...

Lol en nu wil je dat iedereen inplaats van Jupiter8 een jp08 koopt. Waarom doe je dat zelf niet. Want een week geleden vraag je nog Jupiter 8 tr-808 en die gehele reeks. Je zegt dat je je museum hebt verkocht. Maar “ dat “stond niet in je museum blijkbaar. Een jx3p kost ongeveer 350 euro en een jp03 ook. Je hebt in het begin niet echt goeie oren gehad om de pareltjes tussen het schroot weten te onderschijden. :beard:

hehehe..

Zou eigenlijk wel willen dat ik hetzelfde kon vinden van de JP08.. dan schopte ik snel die grote, energie verslurpende bak de deur uit.. maar ben gekke henkie nie... :D

Er zijn ook VSTs die zich prima verhouden tot de originelen.. OP-X (Oberheim) of die TAL-U-NO (Juno 60-6) bv.. maar ik blijf toch altijd een beetje dat zoetjes vs suiker gevoel houden (als ik de originelen dan weer eens hoor..)
De enige candarel die ik in mijn VST thee toelaat is die Legend VST plug-in.. maar misschien ook omdat ik nog nooit een nachtje heb doorgehaald achter n echte mini..

@ Henckje
De D-05 heeft m.i. de meest authentieke sound van de Boutiques, maar de JX-03 zit daar ook dicht bij. Maar de JX-03 klinkt minder warm en gaat minder diep dan een JX-3P. Het verschil is niet heel groot, maar het is wel (goed) hoorbaar! Ook heeft de JX-03 t.o.v. het origineel twee voices minder (6 > 4) en is de sequencer gereduceerd van 128 naar 16 steps. En de JX-3P heeft als voordeel dat je (intern!) van elke voice resonance, filter en oscillator kunt tunen. De JX-3P is en blijft voor mij een unieke klassieker. 8~ En verwar die svp niet met de JX-8P, want dat is een ander verhaal.

Als geld en grote afmetingen / zwaar gewicht geen punt is, dan zou ik kiezen voor een JX-3P. En dan het liefst in combi met een Kiwi-3P upgrade of een Mode Machines DT200 V2 controller (ter vervanging van een PG-200). De rack versie van de JX-3P - de MKS-30 - zou wellicht een overweging waard kunnen zijn, maar ik lees (en hoor) dat velen toch de voorkeur hebben voor een JX-3P. En 'last but not least' staat de JX-3P qua onderhoud bekend al vrij probleemloos. Corrigeer me svp als dat niet klopt.

Echter:
Voldoende ruimte voor een JX-3P is voor mij (!) een probleem en dan rest er alleen nog een JX-3P. :( En verhalen dat je met een Prophet Rev2 dezelfde sound kunt bereiken geloof ik niet in.

De JX-03 en de JX-3P klinken absoluut niet exact identiek, maar ik ben ook van mening dat je dat (meestal!) in een mix niet meer zult horen. Blijven nog wel de miniatuur knoppen / toetsen en de nadelen van mini Jacks. ;)

Overigens is er een draadje waar je deze discussie beter in kunt voeren. Dit draadje gaat nl. over het stoppen van de productie van Roland boutique's. :)

De enige candarel die ik in mijn VST thee toelaat is die Legend VST plug-in.. maar misschien ook omdat ik nog nooit een nachtje heb doorgehaald achter n echte mini..
De Mini wint het wel van de Legend, maar die Legend is "damn good". Ik heb deze nog niet, omdat ik de overweging Legend vs Behringer Model D clone nog aan het maken ben. Maar zeer waarschijnlijk gaat het de Legend worden... die dan voor slechts € 88 het koopje van de maand zal worden. :)

ik zat net even voor de lol ebay af te grazen naar synthesizers en moest vaststellen dat de prijzen van oa de JU-06 boutique enorm in de hoogte geschoten zijn in de laatsten paar weken.

deze bijvoorbeeld, was toch nieuw minder dan 400€?

ik heb toen even op de site van mijn lokale muziekshop gekeken en gezien dat ze alleen nog maar de 2e serie (sh01, d05, tr09 etc) aanbieden.

was de productieoplage van de eerste serie gelimiteerd?
ik zag voral op de duitse ebay als maar meer juno 106's verschijnen en dacht dat dat aan de release van die boutiques lag :?

en als dat ook voor de tweede reeks geldt, dan loont het zich toch absolut nog ff een tr08 of tr09 te scoren in plaats van een echte voor +2500€?

Uiteindelijk is alles al altijd "gelimiteerd", zowel bij Roland als bij andere merken. Ik heb ergens gelezen dat er een productie is van 7000 exemplaren (wereldwijd) per boutique synth. Dus bvb. JU06(7000), TB-03(7000), TR-09(7000) enz....

Back