Ensoniq ASR10 rack geen geluid

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo allemaal,

Ik zit met een kapotte ASR10 rack.
De unit start netjes op en reageert zoals het hoort op knoppen, maar er komt geen geluid uit en er gaat geen geluid in.
De twee input meter lampjes links boven branden continue.
Als ik er audio in stuur heeft dit geen invloed op deze lampjes.

Geen van de outputs (main maar ook aux 1, 2, 3, 3, 4, 5 en 6) geef geluid.

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem?
Of weet iemand zelfs een oplossing of oorzaak?

vr. gr. Matthew

Kan zijn dat de elco's op de voeding niet meer goed zijn. Ik had precies hetzelfde probleem met mijn S900. Geen geluid in of uit, maar werkte verder wel normaal.

Bij mij lekte er uiteindelijk 1 elco, heb toen alle elco's op de voeding verwisseld met nieuwe en de printplaat schoongemaakt, deze werkt nu weer perfect.
Wellicht heb je iets soortgelijks?

Ik kwam erachter dat een deel van de voedingslijnen naar het analog board geen juiste spanning leverde.
Volgens de service manual moet op J3 over pinnen 4 en 5 een spanning van -27.6 to -33.8 volt staan en over de pinnen 1 en 3 een spanning van +24.4 to +29.8.
Dat was niet het geval dus voeding eruit geschroefd zodat ik wat beter kon kijken en meter.
En toen zag ik dit:

Attachments

• ASR10-Voeding+Schroef.jpeg
    ASR10-Voeding+Schroef.jpeg
    134,3 KB · Bekeken: 138
  • ASR10-Voeding+Schroef-Bodemplaat.jpeg
    ASR10-Voeding+Schroef-Bodemplaat.jpeg
    190,8 KB · Bekeken: 139
Een losse schroef was tussen de printplaat van de voeding en de bodemplaat van de sampler geraakt en heeft zich daar lekker genesteld zoals je kan zien.

Ik ben er nu nog niet achter wat er precies kapot is gegaan aan de voeding, maar ik ben er al wel achter dat er iets kapot is.
Want nadat ik de schroef verwijderd had liet de meter nog steeds geen spanning zien zoals in de vorige post beschreven.

Ja een schroefje maakt meer kapot dan je lief is ;{
Heb je de unit defect gekocht ?
Misschien kun je een draadje ertussen solderen want de baan zelf
is aangetast zie ik.

Attachments

• ASR10-Voeding+Schroefkopie.jpg
    ASR10-Voeding+Schroefkopie.jpg
    72,1 KB · Bekeken: 137
Leuk , die synth (sampler) klinkt echt (te) dik gewoon.

Ja het is een machtige machine inderdaad :D

Nu hoop ik er alleen nog wel op een fatsoenlijke manier SCSI in de te bouwen.
Extern SCSI aansluiten is zo gepiept, maar een interne SCSI2SD vind ik fijner (heb ik mogen ervaren met andere samplers).
Zo blijf ik lekker bezig, en dus van de straat :P

Cool dat je je ASR10 hebt weten te reanimeren :okdan:

Ik ben wel benieuwd naar wat zo'n ASR10 toevoegd qua sound. Kan je eens een opname posten van een bron sample, en daarna hoe het uit de sampler komt?

JNu hoop ik er alleen nog wel op een fatsoenlijke manier SCSI in de te bouwen.
Extern SCSI aansluiten is zo gepiept, maar een interne SCSI2SD vind ik fijner (heb ik mogen ervaren met andere samplers).

Ik moet hem nog vastzetten, maar werkt als een zonnetje. Toen ik hem voor het eerst aanzette bood hij zelf zelf aan om het OS ernaartoe te kopiƫren (ASR=lief).

Je moet alleen wat sprongen maken met adapters. Ik heb wel de externe DB25 naar binnen gehaald (die zit gewoon met een flatcable vast). Ik had geen zin om die rare plug op de pcb uit te zoeken.

Attachments

• IMG_2517.jpg
    IMG_2517.jpg
    51,6 KB · Bekeken: 128
Cool dat je je ASR10 hebt weten te reanimeren :okdan:

Ik ben wel benieuwd naar wat zo'n ASR10 toevoegd qua sound. Kan je eens een opname posten van een bron sample, en daarna hoe het uit de sampler komt?

Dat zal ik binnenkort eens doen.

Ik moet hem nog vastzetten, maar werkt als een zonnetje. Toen ik hem voor het eerst aanzette bood hij zelf zelf aan om het OS ernaartoe te kopiƫren (ASR=lief).

Je moet alleen wat sprongen maken met adapters. Ik heb wel de externe DB25 naar binnen gehaald (die zit gewoon met een flatcable vast). Ik had geen zin om die rare plug op de pcb uit te zoeken.

Ik had inderdaad gezien op internet dat het een hoop "gedoe" is.
Converter van DB25 naar 50pins scsi en dan een 50pins scsi kabel naar de SCSI2SD bla bla bla...
Ik las ook dat er kant en klare kabel setjes te koop zijn maar die vind ik te duur.
Het leukste zou zijn als de SCSI zodanig in de ASR10 komt te zitten dat de termination klopt en de DB25 plug op de achterkatnt bruikbaar blijft, maar dat is ook voor mij geen noodzaak.

Fijn om te lezen dat het goed werkt en dat het makkelijk is meteen het OS naar de SCSI2SD te zetten. Dan kan de diskdrive er mooi uit en op die plek de sCSI2SD komen te zitten namelijk :D

ASR-10:halleluja

Moet er snel weer eens 1 halen, was me eerste bak gekocht bij de kringloop. Wat een sound man pff.

nou ja, luister maar naar welk nummer van Alchemist, Timbaland, Neptunes ga zo maar door en je kent de sound.

nou ja, luister maar naar welk nummer van Alchemist, Timbaland, Neptunes ga zo maar door en je kent de sound.

Alchemist en Timbaland die ken ik natuurlijk, hebben toffe tracks. Neptunes vind ik niks..
Ik wil eigenlijk gewoon horen wat de sampler toevoegt, die tracks van die artiesten zijn afgemixt, gemasterd etc.

Deze dikke tracks bijvoorbeeld.. maar wat maakt hier dan de ASR10 sound?

Laatst gewijzigd:
het is geen mega karakter volle sampler, meer gewoon een hele goeie, met mooie effecten, fijne werkwijze en zo.

Het lijkt me een gaaf ding, hij was altijd erg prijzig.

Back