Goede Minimoog solo's!

Nicolas 2000

It's a household name
We kennen ze allemaal wel. "Ik ken een toonladder en heb een typcursus gevolgd" Minimoog solo's. :z Niet beperkt tot de Minimoog maar hij lijkt het aan te trekken. Geen enkele aandacht voor melodie, ritme of emotie. Gewoon random nootjes uit toonladders in spervuur op de ongetwijfeld gedwongen luisteraar afvoeren. WEG ERMEE!

Wijs ons hier de weg naar mooie Minimoog solo's. Ze mogen gevaarlijk dicht bij het bovenstaande horrorscenario komen, maar het moet muziek blijven. Toon hier maar eens waarom de Minimoog de moeder aller synths is en geen piepende naaimachine.

Ik zal beginnen met twee voorbeelden. Hierbij ga ik bewust de grens van de horror opzoeken, maar blijf ik wel aan de goede kant van de grens. Voor mijn smaak dan toch he.

Het eerste is van Skrzek. Bij momenten gaat het als een raket richting de horror, maar nog voor je "o jee" kan denken draait hij er de zoetste of scheurendste riedels uit. Zijn Minimoog klinkt ook ongelooflijk, en de Space Echo maakt het alleen nog beter. Wat wil een mens nog meer? Een dijk van een kerkorgel eronder natuurlijk.

Deze tweede moet je eens door grooooote seventies speakers horen. Vanaf 4:30 ongeveer. Die Minimoog komt terug uit de kelder! Niet te lang blijven luisteren of je wordt het slachtoffer van een drumsolo. Drumsolo's vallen per definitie onder het horrorscenario. :duivels:

[george Duke]

Ik heb zelf een pitch bender nooit fatsoenlijk kunnen gebruiken en dan zie je dit. :halleluja

Je hebt er trouwens ook wel eentje op het randje van de horror gekozen met deze. Gelukkig zo eindeloos funky dat ik hem ruim goedkeur. :)

Wijs ons hier de weg naar mooie Minimoog solo's. Ze mogen gevaarlijk dicht bij het bovenstaande horrorscenario komen, maar het moet muziek blijven. Toon hier maar eens waarom de Minimoog de moeder aller synths is en geen piepende naaimachine.

Geen naaimachine.... Blok/Dwarsfluitsolo's? Of wordt je nu boos ;)?

Ik word alleen maar boos als ik dt-fouten zie. ;)

Als je opnames hebt van Minimoogs die een fantastische blokfluit of dwarsfluit ten gehore brengen in een adembenemende solo, hoor ik die graag! Panfluitsolo's desnoods, als het maar uit een Minimoog komt. :)

Wel wat lastig trouwens want ik weet wel mooie dingen waarvan ik ongeveer zeker ben dat het een moog is maar welk model?

en dan ben ik altijd groot liefhebber geweest van de duitse krautprogjazzfunk formatie kraan.. waar toetseneur ingo bischoff altijd een zeer typerend moog geluid had op alle albums waarop hij deel van deze band uit maakte...
oa dit album.. wiederhohren

now playing

Attachments

• P1040553.jpg
    P1040553.jpg
    38,8 KB · Bekeken: 83
en dan ben ik altijd groot liefhebber geweest van de duitse krautprogjazzfunk formatie kraan.. waar toetseneur ingo bischoff altijd een zeer typerend moog geluid had op alle albums waarop hij deel van deze band uit maakte...
oa dit album.. wiederhohren

https://youtu.be/YF2nRXtEEpI
Is dit geen Fusion? Wat zijn er toch een boel goede bands geweest die niet genoeg aandacht hebben gehad.

deze band heb ik wel eens live mogen aanschouwen.. een 2 e keer helaas niet toen werden ze bij de grens van hongarije in de boeien geslagen.. (jaren 80)

ik heb 350 favoriete soundtracks, maar ik geloof dat ik over deze het vaakst heb gezegd dat het mijn favoriet is.
Marvin bespeelt het synthje zelf, liedja dat hierop volgt gaat ie vrolijk door.

bij deze,

Back