freq gebied in laag.mid,hoog

justin

Shauna
Zeggen toch altijd dat je alle geluiden het beste een frequentie gebied kuntgeven,dit doe je met eq neem ik aan. Maar als je bijv de bassdrum het freq gebied 100hz geeft,gaat dit dan op voor het hoog,llaag of midden?

Als ik het verkeerd heb,zou iemand het me mischien duidelijk kunnen maken en met welke functie je dit kunt doen?

Meestal zit een bassdrum al in het freq. gebied vaan 100 hz. Laag dus. Je gehoor heeft een bereik van 20-20khz

Wat ze bedoelen is dat elke geluid in je mix een freq gebied heeft. Door elk geluid goed te eq krijg je meer ruimte voor je geluiden in je mix. Dit houdt in dat je niet altijd hoeft te boosten, maar freq. er ook kan afhalen.

Vb. Bij een string zit je meestal niet het gebied van een bassdrum( wel in een ander leuk gebied 8~) . De string kan wel freq. hebben in het gebied van de bassdrum. Door het laag van de af te halen komt je bassdrum en je string meer naar voren in je de mix.

Dus eq je geluiden zo dat ze elk geluid een freq gebied heeft, maar nog wel dat je essentie van het geluid behoudt.

Ik hoop dat het iets duidelijker is.

Ps. Misschien is een string niet zo goed voorbeeld voor de grapjassen onder ons:)

..zoek ff op het forum naar die thread voor bass-bottom van mench-machine...., daar staat het e.e.a uitgelegd en een link met nog meer info.

Het heeft te maken met harmonischen. De luidste harmonische, bepaalt de frequentie, de minder aanwezige harmonischen het timbre. Een basskick is dus aanwezig in de 100hz range, maar ook in de 500, en soms ook een beetje in de 2k range (attack). Andere geluiden, waarbij de frequentie ook in dat gebied zitten, kunnen daarom weggedrukt worden, zonder dat je dat meteen doorhebt. Zo is het met andere geluiden ook. Door harmonischen eruit te draaien, maak je geluiden ieler, maar als je het goed doet, verander je het geluid niet, en dus creer je ruimte.
zoiets..

Back