Zyklus Improvisor Jam

Marc

Ouwe rot
Een flinke tijd geleden Zyklus Improvisor (Max/Msp) gedownload, maar was er helaas nooit aan toe gekomen om het eens te proberen.. Toevallig kwam ik het tegen op mijn harddisk.

Met grote dank aan Synthforum lid Bronswerk voor de ontwikkeling van dit geniale stukje software hier mijn eerste probeersel met Zyklus Improvisor.

Dank! Ja er heeft hier in het verleden (2008 ) op SF één te koop gestaan en dat was in België.
Verschrikkelijk ‘rare’ dus, maar wellicht dat je er ooit 1 zal vinden. Volgens mij zag ik wel een filmpje van Bronswerk waar hij de hardware versie gebruikte.. wellicht kan je het proberen? En tot die tijd de software versie van hem proberen ;)

Mooi.. :mega: en daarbij ontzettend interessant.. :)
Ik heb de standalone versie ooit eens gedownload in de tijd dat ik de Yamaha QY700 weer had. Eigenlijk is dat een soort hardware versie van deze app.
Ook nog ns een keyboard (PSR9000pro) erbij gebruikt voor een blauwe maandag.. die liet ik dan een simpel baslijntje doen met links (voor de experimentele chord turnarounds :D) en de QY bediende ik dan met de rechterhand, maar die PSR was totaal niet zo strak als de QY kan ik me nog herinneren.
Heb later ook nogeens iets met Ableton gedaan.. daarmee kan je ook via midi een clipje transposen.. maar is dan alleen geschikt voor n octaaf basje oid.. maar liep ook niet helemaal snaarstrak met de QY..

Waar heb jij die improvisator in draaien nu trouwens? En synced dat goed met de Elektrons en consorten?

Cool! Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg weinig ervaring heb met soortgelijke/arranger-achtige sequencers/keyboards, behalve met het eerste keyboard waar ik ooit mee speelde (Casio SK200) welke inderdaad op de lage regionen van het keyboard begeleiding had. Deze reageerde ook op het soort akkoord wat aangeslagen werd, maar dat Zyklus is wel andere koek betreft mogelijkheden. Overigens kun je met Zyklus ook gewoon simpel transposen (voor baslijnen soms wel handig) mocht je dat willen.

Het draait hier standalone en in slave mode op een cheapass Dell DVP8 tablet (is toch alleen maar midi data) in combinatie met een iConnectivity MIDI2+ superstrak. Octatrack is de master clock zoals altijd ;)

Mooi gedaan Marc. Dat met die tablet staat mij wel aan. Wel apart dat na 7 jaar er nu recentelijk sporadisch videos opduiken waar Improvisor een rol speelt, terwijl dit jarenlang niet het geval was. Had de hoop allang opgegeven dat Improvisor ooit een rol zou spelen op de sequencer markt. Het is namelijk veels te ingewikkeld voor de doorsnee gebruiker en dat was mijn fout.

Maar het concept laat me nog steeds niet los en inmiddels ben ik begonnen aan een versie 2. Deze is qua opzet vele malen simpeler maar hopelijk meer doordacht. Maar ik ben pas in de beginfase dus dat gaat nog enig tijd duren. Dit is trouwens ook mijn eerste berichtje weer sinds jaren.

Super leuk om te lezen bronswerk! Ja, ik had er inderdaad wel de handleiding bij nodig om er iets zinnigs uit te krijgen, maar het zit verder logisch in elkaar hoor.

Ik weet zeker dat er een hoop mensen in de wereld blij zullen zijn je weer te zien met verdere ontwikkelingen, maar neem vooral je tijd.. Het is niet misselijk al dat programmeren.

Er zijn naar mijn idee weinig (betaalbare) alternatieven voor Zyklus gekomen in die 7 jaar dus snap best dat er zo af en toe iets opduikt.

Zyklus draait hier nu mooi op die tablet tussen de rest van mijn sequencers dus ik heb nu opties zat. Alleen nog even zo'n nanocontrol scoren.. dat scheelt mij weer wat muisklikken.

Ik wacht eventuele ontwikkelingen geduldig af, maar geweldig om te lezen dat je het niet los kan laten :okdan:

Mooi gedaan Marc. Dat met die tablet staat mij wel aan. Wel apart dat na 7 jaar er nu recentelijk sporadisch videos opduiken waar Improvisor een rol speelt, terwijl dit jarenlang niet het geval was. Had de hoop allang opgegeven dat Improvisor ooit een rol zou spelen op de sequencer markt. Het is namelijk veels te ingewikkeld voor de doorsnee gebruiker en dat was mijn fout.

Maar het concept laat me nog steeds niet los en inmiddels ben ik begonnen aan een versie 2. Deze is qua opzet vele malen simpeler maar hopelijk meer doordacht. Maar ik ben pas in de beginfase dus dat gaat nog enig tijd duren. Dit is trouwens ook mijn eerste berichtje weer sinds jaren.

Ik ben nu ook aan de ZI :P en het is een redelijk complex programma, maar niet omdat het te ingewikkeld is, maar omdat het zo flexibel is. Dat geeft wel de mogelijkheid om het heel individueel te gebruiken. Zie ook de zeer verschillende voorbeelden op YT. Goed om te lezen dat je het verder wil ontwikkelen en als je feedback nodig hebt of andere input, laat het maat weten.

Back