De ideale muziek pc...thread

De Voorman

Ouwe rot
Kort en goed hier gaarne jullie ideeen hoe iemand en waar iemand moet zoeken om goede onderdelen te kopen en zo tot een mooie DIY muziek pc te komen...(dus niet voor video apllicaties 5.1)

-Waaronder welk moederbord met welke chipset en met welke harddisk en waarom dan wel...
-wat te doen als je twee tft's wilt wat voor een videokaart(een tft voor je seq een voor je vst's)
-Zinvolle vermeldingen van tests zijn uiteraard welkom(is intel nog steeds beter/stabieler mbt flops/audio dan amd) dat soort zaken...

Ik ga waarschijnlijk hetvolgende kopen :

AMD XP 2500+, Barton Core 333MHz FSB Boxed with cooler € 102,50

ASUS A7N8X DELUXE (NFORCE2, SERIAL ATA, AGP8X, Dual Channel 400, 5PCI, SOUND, USB2.0, Firewire, Dual LAN) € 117,50

TWINMOS DDR 512MB 400Mhz PC3200 € 86,50

AOPEN H600A 300W Case € 81,00

SONY Floppy 1.44MB € 8,90

MAXTOR 80GB 8MB SATA (7200/150) 6Y080M0 € 93,25

TONES Power Supply 400 Watt for P4 Systems (SATA ready) € 38,00

Denk dat dit voor weinig geld één van de betere systeempjes is. De CPU ga ik (of een vriend) nog overclocken zodat ie wat sneller gaat ;) . Bespaar vooral niet op je moederbord, zie vooraf of het goed werkt met je soundcard. AMD/Intel is meer een kwestie van hoeveel geld je hebt dan van bepaald incompatibiliteitsproblemen, pfjew.

Als je echt supersnelle harddisks wil moet je naar de Western Digital Raptor's kijken. Die Maxtor's werden zelf door Steinberg gebruikt (Wacken Open Air) dus slecht zullen ze niet zijn. Je ziet meestal echter Seagate Barracuda's in audio PC's zitten. Op tweakers.net kun je eventueel wat meer vinden.

is al tientallen keren besproken hiero, dus ff zoeken....en eindigt ook altijd in een slotje en/of flamewar ;)

Origineel geplaatst door olafmol
is al tientallen keren besproken hiero, dus ff zoeken....en eindigt ook altijd in een slotje en/of flamewar ;)
Aangezien de pc markt altijd snel vernieuwd vind ik dat je dit soort topics niet zomaar moet sluiten. Ik lees liever een nieuw vers topic dan dat ik eerst 30 keer verder moet klikken op een topic waarin we het nog over de pentium 1 hebben. (lichtelijk overdreven...)

Ik twijfel nog steeds om deze te kopen:

Amd Xp2600+
Asus A7N8X-X moederbord
512 MB pc-400 DDR
80 Gb Maxtor 7200rpm Ata-133
128Mb 8xAgp Gforce FX 5200 + tv-out
16x48x DVD
Nu € 549

Origineel geplaatst door omc

Amd Xp2600+
Asus A7N8X-X moederbord
512 MB pc-400 DDR
80 Gb Maxtor 7200rpm Ata-133
128Mb 8xAgp Gforce FX 5200 + tv-out
16x48x DVD
Nu € 549

kheb alleen een andere video kaart :D :D :D

Tsja, deze soort onderwerpen horen thuis in het rijtje, welke gear moet ik kopen?
(synth,boxen,mixer,fx ed)
Die komen gewoon altijd terug of je wilt of niet.

En er zijn ook een aantal mensen die zich helemaal niet over computerthreads niet bepaald druk maken. (eerder ergeren)
Als het dan tot in detail over dingen gaat die weinig met muziek/synths te maken hebben denk ik dat je zelf ook even moet temperen. (shit, lijkt wel Balkellende zo, maar goed)

En af en toe wil ik nog wel eens een systeem van de maand thread opstarten om dit soort discussies zeg maar te bundelen en dat iemand met zo'n lijst naar de winkel stapt en daar mee goed uit de voeten zou kunnen.

Want ik zou me niet zo druk maken of je computer 10% sneller is of niet. Gewoon voor een leuke prijs iets kopen en verder niet meer zeuren. Een goed moederbord en een deftige geluidskaart is belangrijk. En dat je een beetje op kan schieten met die Windows. Dan komt alles vanzelf wel goed.

het idde is...

het idde is...

op moederbord searck kreeg ik vier hits...daar wordt ik niet vrolijk van ...ik wil binnen kort een pc kopen en zo kan ik en met mij velen anderen slimme dingen lezen...

..en nu weer on topic!!!!

btw die barracuda schijven zijn erg stil door dat ze een bepaalde bearing techniek gebruiken...dat las ik op tweakers...is weer een wat anders dan maxtor

LOL, je bouwt er toch gewoon ff een 8cm dikke kast omheen?

FF wat handige draadjes:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=19848
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15982

Enne Pentium IV's zijn ook vet in prijs gedaald.
Dus het verschil AMD vs Intel is nu echt helemaal nihil.
Het maakt nog steeds geen r*k uit welke je neemt het draait allemaal wel als je moederbord een beetje OK is.

En als je geduld hebt wacht je tot de HCC. Dan dalen de prijzen in nederland nog veel meer.

bedankt stoppenman!!

bedankt stoppenman!!

checkccheck dubbel check
de laatste zin van de stoppenman

daar heb ik nou wat aan...wist ik niet ...wannneer is die hcc??? en is het slim om zeg maar via tweakers .net/pricewatch al je onderdeln overals te bestellen zodat je goedkoper uit bent???

Re: bedankt stoppenman!!

Origineel geplaatst door De Voorman
checkccheck dubbel check

daar heb ik nou wat aan...wist ik niet ...wannneer is die hcc??? en is het slim om zeg maar via tweakers .net/pricewatch al je onderdeln overals te bestellen zodat je goedkoper uit bent???

De HCC dagen zijn het laatste weekend van november. Onderdelen uit de pricewatch bestellen is alleen handig als je zelf goed (en ik bedoel ook GOED) met pc's om kunt gaan. Voor de meeste mensen is het veruit het best om hun pc bij een bedrijf te kopen dat goede service verleent als er iets mis is.

Origineel geplaatst door De Voorman
checkccheck dubbel check

Ik bouw m'n zwik zelf sinds '98.. ik bestel alles via de pricewatch, we-reld-uitvinding. Shop reviews moet je met een korrel zout nemen. Alles bij verschillende bestellen : niet doen (kost je ook aan de rembours) - liever wat meer betalen zodat je zoveel mogelijk van 't zelfde bedrijf hebt (scheelt transport, en je hebt tenminste geen 20 aanspreekpunten voor je hardware). Als je geen creditcard hebt, online bankieren scheelt ook een hoop in de bestelkosten van klein spul.

Wat 'bearing' betreft - ik heb hier twee liquid bearing schijfjes van Maxtor. Die 'kraken' en 'ratelen' wat minder. Maxtor is geliefd voor snelheid, Seagate voor betrouwbaarheid en stilte - en dat heb je nodig. Behalve liquid bearing is er ook nog een soort truukje om het wegschrijven van informatie wat stiller te doen (kost wat performance, dus je schijf is niet gruwelijk snel, dan).

Je kan misschien eens kijken op http://www.tweakers.net/reviews/420 - zit je eigenlijk nooit fout mee. Bij muziekpc's (DAW's) zijn natuurlijk ook de isolatie (matten) van de kast, de stilte van de onderdelen (stille ventilators zijn wel duurder, maar stukken plezieriger - Zalman, bijvoorbeeld), en de kwaliteit van de voeding (stilte en stabiliteit) van belang. Pak gewoon een configuratie en tel er dan wat bij voor bovengenoemde details.

Latencycijfers of "ik heb de hoogste kloksnelheid' zijn trouwens ook maar relatief; aan een koeling met het geluid van een orkaan ga je je meer ergeren dan aan net 2 ms meer latency :).

ik bouw ook al sinds jaar en dag pc's en ben ook lange tijd werkzaam geweest in de ICT sector. Op dit moment zijn er een aantal factoren waar je na moet kijken.

1. Pentium processoren staan mijlen voor op AMD processoren. Zowel op stabieliteit als op Frontbus snelheid. (Ik draai zelf nu op een 800mhz frontbus, dus P4-2,4Ghz/800mhz FBS)
2. Op moederboard gebied is het ook niet al te moeilijk keizen. Asus of MSI staan bovenaan.
3. Geheugen oftwel RAM bereikt al een snelheid van 400mhz tegenwoordig, wat ook aan te raden is.
4. Harde Schijven gaan al enige tijd een nieuw tijdperk in met SATA (sneller dan scsi en ide)

Nu zul je misschien denken sjezus wat gaat dat wel niet kosten dan dit verhaal? Nou ik zal je vertellen! Ik heb deze pc zelf gebouwd (als je hem zou laten in elkaar zetten ben je misschien 50euro extra kwijt assemblage kosten)
Ik had 1000euro tot me beschikking en bouwde hier dit van. (onderdelen gekocht bij NoRRoD)

Intel Pentium 4 2,4Ghz /800mhz FBS (CPU)
DDRAM 512MB/400mhz (Geheugen)
SATA HD 80GB (Harde Schijf)
ASUS P4P800 Deluxe (Moederbord)
52x CDrom speler (CDROM)
52x Brander (Brander)
MSI Geforce MX440 8xAGP (Videokaart)
17" Samsung SyncMaster 753s (Monitor)
Epson Stylus C42UX (Printer)
6x10 That's Write (Lege CD's)
Speakerset LD-580 (Boxjes)

Prijs dus 1000euro incl gerantie op de diverse onderdelen. Ik zou geen AMD kopen en ik zou zeker weten zorgen dat cpu dus 800mhz is, geheugen 400mhz een sata hd en een asus moederboard. ;) Ik kan later altijd nog een 3ghz cpu erinknallen als ze wat ouder worden en mocht ik het grappig vinden overclock ik hem hem (natuurlijk zorg ik eerst voor een betere cooling dan) :D

alstu

Fatar

Hier mijn lijstje; er zullen er velen zijn die dit de MINST ideale comp-setup vinden, maar het werkt meer dan goed genoeg voor mij (en natuurlijk alles zelf inmekaar geschroeft & getweaked):

comp 1

MSI mobo met VIA chipset
AMD XP 1700+
1x Maxtor 40 GB
1x Maxtor 80 GB
Nvidia GeForce4 64MB
Diamond viper 16MB pci
EWS88MT
USB2.0 kaartje met front-hubje (ik werk veel met pen-drives)
philips 52 speed
philips 32 speed burner
2 gare 15" crt's

comp 2

celeron 333 op onbekend mobo
1x Maxtor 20 GB
diamond viper 16 MB agp
EWS64XL
HP tapestreamer (die moet ik nog in m'n server inbouwen, zit nu nog in deze)
40 speed onbekende CD-rom
philips 4 speed burner
1 gare 14" crt

ik hou wel van 'n uitdaging.......

Origineel geplaatst door Fatar
ik bouw ook al sinds jaar en dag pc's en ben ook lange tijd werkzaam geweest in de ICT sector. Op dit moment zijn er een aantal factoren waar je na moet kijken.

1. Pentium processoren staan mijlen voor op AMD processoren. Zowel op stabieliteit als op Frontbus snelheid. (Ik draai zelf nu op een 800mhz frontbus, dus P4-2,4Ghz/800mhz FBS)
2. Op moederboard gebied is het ook niet al te moeilijk keizen. Asus of MSI staan bovenaan.
3. Geheugen oftwel RAM bereikt al een snelheid van 400mhz tegenwoordig, wat ook aan te raden is.
4. Harde Schijven gaan al enige tijd een nieuw tijdperk in met SATA (sneller dan scsi en ide)

Nu zul je misschien denken sjezus wat gaat dat wel niet kosten dan dit verhaal? Nou ik zal je vertellen! Ik heb deze pc zelf gebouwd (als je hem zou laten in elkaar zetten ben je misschien 50euro extra kwijt assemblage kosten)
Ik had 1000euro tot me beschikking en bouwde hier dit van. (onderdelen gekocht bij NoRRoD)

NoRRoD is m'n ouweheer niet meer zo over te spreken. Die gaat nu liever naar SallandAutomatisering. (veel goedkoper)

En met alle respect maar jouw argumenten hier over de computers ben ik het absoluut niet mee eens. Jij kijkt alleen maar naar de specs en schijnt er niet bij stil te staan wat je prestaties nou hiervan zijn. Niet dat wat je gekocht hebt niet goed werkt. Heel goed zelfs, maar je betaald gewoon meer voor dingen die je niet echt nodig hebt/gebruikt.

SATA100 is niet sneller als UDMA6 en SATA150 levert weinig snelheidswinst op vooralsnog.
Nu een CD schrijver kopen is niet echt handig. Als je al een paar DVD gebrand hebt tov CD's dan heb je hem er al heel snel uit qua kosten.
Je koopt een videokaart die qua beeldkwaliteit achter loopt bij bijv een ATI radeon variant. En die kan dan nog goedkoper ook.

Was je voor AMD gegaan dan had je nog een 2e HD, DVD brander en meer geheugen kunnen scoren voor hetzelfde geld.

En dan zo'n lulverhaal afsteken... Het is echt wel even minder simpel als jij hier schetst, ook al omdat mijn veel goedkopere AMD systeempje rondjes rent om veel duurdere Intel systemen zodra Cubase gebruikt wordt.

MSI is juist een van die merken die ontzettend veel uitval heeft op een groot aantal van z'n moederborden en altijd problemen heeft gehad met de powerregulatie.

Een AMD systeempje heeft verhoudingsgewijs niet zo veel gehuegen bandbreedte nodig vanwege de per cycle veel efficientere architectuur, dus dan volstaat PC2700 prima. Sterker nog, op een nForce2 mobo goed PC2700 gebruiken met strakke timings is in reallife performance vaak veeeel sneller dan het duurdere PC3200 waar je vaak niet heel erg strak met timings kan gaan zitten zonder veel geld uit te geven.

SCSI is nog steeds vele malen sneller dan SATA. Ook al omdat SATA op dit moment nauwelijks snelheidsvoordeel oplevert tov PATA. Niet alleen is de doorvoersnelheid van SCSI veel hoger maar ook de zoektijden zijn significant lager. Alleen de Raptors komen in de buurt van de 10k SCSI schijven, maar de 15k's rennen daar nog steeds rondjes om heen.

En dat eeuwige gelul van processoren. Dat doet er allang niet meer toe, alle cpu's zijn tegenwoordig snel zat. Het gaat om het juiste moederbord, met de juiste features (geen onboard videokaart, wel firewire en usb), een geschikte videokaart (Matrox G550/P650/P750), knap geheugen (PC2700/PC3200 A-merk, strakke timing), een goede voeding (Antec TruePower) en een goede HD (Seagate of een ander knap merk met Fluid Bearing)

Als je met droge ogen beweert dat Intel cpu's beter zijn dan AMD cpu's, dan snap je er echt niks van. No offence...

Origineel geplaatst door Fatar

Intel Pentium 4 2,4Ghz /800mhz FBS (CPU)
DDRAM 512MB/400mhz (Geheugen)
SATA HD 80GB (Harde Schijf)
ASUS P4P800 Deluxe (Moederbord)
52x CDrom speler (CDROM)
52x Brander (Brander)
MSI Geforce MX440 8xAGP (Videokaart)
17" Samsung SyncMaster 753s (Monitor)
Epson Stylus C42UX (Printer)
6x10 That's Write (Lege CD's)
Speakerset LD-580 (Boxjes)

Prijs dus 1000euro incl gerantie op de diverse onderdelen. Ik zou geen AMD kopen en ik zou zeker weten zorgen dat cpu dus 800mhz is, geheugen 400mhz een sata hd en een asus moederboard. ;) Ik kan later altijd nog een 3ghz cpu erinknallen als ze wat ouder worden en mocht ik het grappig vinden overclock ik hem hem (natuurlijk zorg ik eerst voor een betere cooling dan) :D

alstu

Fatar

MBT tot dat overclocken verhaal...ik als noob...que'est ce que cest?

waar praten we nu over: asls ik zo'n 800 mhz frontside bus heb...hoe verhoudt zich dat tot een meer kunnnen gebruiken van plug ins??? hoe meetbaar is dat???zeg maar hoe veel meer plug ins kan je dan draaien???

Voor sommige mensen is overclocken een hobby.
Als het kon gingen ze hun kookwekker nog overclocken.

Maar om nou met vloeibare stikstof aan de gang te gaan lijkt me ook weer iets overdreven eigenlijk.

En als je die 800Mhz kan opkrikken naar 840-880Mhz dan heb je een 5 a 10% winst.
Als hiermee je computer niet instabiel van wordt zou ik zeggen waarom niet?

Back