Roland Jupiter-8 met digitale tikjes,...

Mike Philco

Ehmmm,...
Hi everyone,

Ik ben op dit moment bezig met het servicen van een Roland Jupiter-8.
Deze is in topconditie echter zit er een klein probleempje in waar ik mijn vingers niet achter kan krijgen.
Wanneer je de faders beweegt kun je af en toe kleine tikjes horen in het geluid.
Het is niet altijd op dezelfde plek op de fader en het zijn ook niet altijd dezelfde faders.
De faders zijn allen in perfecte staat dus daar kan het niet aan liggen.
Geen idee waar ik dit probleem moet zoeken.
Lijkt er haast op dat er iets is met het AD-cirquit maar een zoekactie binnen dit cirquit heeft tot nu toe nog niets opgeleverd.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Voeding/stuurspanning? Het zit denk iid in het systeem boven de rest als het bij verschillende faders op verschillende standen zijn. Zeker als je voor, in en na het digitale gedeelte niet kan vinden. Anders bij output opamps. Maar ik vermoed ook dat je daar meerdere van hebt en ook willekeurig is. Dan kom je weer terug bij voeding/stuurspanning.

Omdat de scanning continue plaatstvind en het euvel enkel optreedt als de silders op en neer bewogen worden zou ik het toch zoeken in de sliders zelf en/of de soldeerverbindingen ervan dan wel de connectoren naar het dashboard. Zeker zou ik eens kloppen met de vingers op het dashboard om te onderzoeken of er dan ook tikjes zijn te horen.

De faders en dergelijke zijn in topstaat.
Soldeerverbindingen zijn ook in orde.
Connectoren zitten overal in het apparaat goed ingestoken.
Powersupply-schroeven zaten allemaal los. Na vastzetten heeft dat geen verbetering opgeleverd.
Ik ga mij nu bezighouden met een warmte-duurtest want ik krijg de indruk dat het probleem verminderd wanneer het apparaat lange tijd aanstaat,...

Als je hem aanzet en niets aanraakt, heeft ie het dan ook
Of begint het pas nadat je ooit een toets hebt ingedrukt ?
Tikt hij soms ook zonder fader te bewegen
Springt hij weleens in de edit mode ( puntjes bij patchnummer op display) zonder dat je hem aanraakt ?

Das een SAR adc (dac dus eigenlijk )? Dan heb je al aan de comparator in/uitgangen gemeten (ic31 op interface board) ?

Ik ben geen wetenschapper maar vaak wil het apparaat dan nieuwe voeding. Mss uitwissen met een andere.

Of ik weet niet of dat het kan maar zit de stekker plug van het keyboard verkeerd om op het moederbord geprikt. ( of zelfs gesoldeerd) Ook al lijkt hij goed te zitten.

Back