Yamaha MK100 1983 Synthblurp

smackos

Gepokt en gemazeld
Heb een artikeltje geschreven en sounddemos gemaakt van de obscure 1983 YAMAHA MK100 keyboard/synth die ik van Phochos had gekregen afgelopen maandag. Opgehaald in de sneeuwstorm :D

Een van die rare keyboards die ook synth functies heeft, deze is gebaseerd op een custom Yamaha IG10771 ASIC chip en een Intel 8085 processor.

Het meest in het oog springende is het 'mechanische' menu systeem - met een cilinder achter plexiglass waar verschillende synth functies op staan die met drukknopjes kunnen worden geselecteerd - had dat nog nooit gezien op een synth (uberhaupt ook niet ergens anders misschien een pre digitale rekenmachine ofzoiets!?)

Naja check het op http://www.legowelt.org

Screen-Shot-2017-12-12-at-23.05.28.png

Ik had wel een sneeuwstorm thema song verwacht :D

Maar klinkt lekker ghetto. :)

ach het is vast onderbewust geinspireerd door de sneeuw

8 bit keys heeft een filmpje over de MK100 zie ik, altijd leuk (ook zijn computer filmpjes)
hier wordt ook dat rare menu systeem uitgelegd...

Leuk die retro kanalen op yt ja. Heb pas nog een hele avond zitten kijken naar de techniek achter de video tape.

Anyway het beeld van die scroller ga ik onthouden voor als ik weer op rommelmarkten en bij kringlopen ben. Dank!

Ik heb m ook , t is echt een lekker stevig gebouwd ding veel steviger dan de andere pss ps psr keyboards.
Een van de leukere yamahas.

Heb een artikeltje geschreven en sounddemos gemaakt van de obscure 1983 YAMAHA MK100 keyboard/synth die ik van Phochos had gekregen afgelopen maandag. Opgehaald in de sneeuwstorm :D

Een van die rare keyboards die ook synth functies heeft, deze is gebaseerd op een custom Yamaha IG10771 ASIC chip en een Intel 8085 processor.

Het meest in het oog springende is het 'mechanische' menu systeem - met een cilinder achter plexiglass waar verschillende synth functies op staan die met drukknopjes kunnen worden geselecteerd - had dat nog nooit gezien op een synth (uberhaupt ook niet ergens anders misschien een pre digitale rekenmachine ofzoiets!?)

Naja check het op http://www.legowelt.org

Screen-Shot-2017-12-12-at-23.05.28.png

Dit menu met die drukknopjes heb ik ook op mijn Yamaha HE8 multikeyboard/orgel zitten, waarmee ik ook 128 FM synthesizergeluiden kan inladen in de HE8 (met een Rompack die bij het orgel erbij zat).:D

owja dat obscure orgel ding van jou zit daar dan gewoon een DX7 engine in? of is het 4 operator FM? of is het een stiekeme GS-1 :D?

owja dat obscure orgel ding van jou zit daar dan gewoon een DX7 engine in? of is het 4 operator FM? of is het een stiekeme GS-1 :D?

Daar zit eenzelfde FM oerator in als de Yamaha PSS680/780, met 2 operators ipv de 4 die in een YS100/YS200 ziiten.:D

Zijn ze als plug-in ook in mijn Magix programma in te laden?

Nou hoef jij geen sample-library meer te maken smackos (of wel, want deze kost doekoes en zit je aan zo'n plugin vast natuurlijK).

Back